DV till datorn?

Jag har försökt föra över DV-film från min kamera (Canon MV5i MC) till datorn men inte lyckats. Min dator har en IEEE 1394-port (Firewire), och kameran har en likadan port för DV IN/OUT. Men det var visst inte så enkelt att man bara kunde koppla en sladd i mellan. Behövs det speciell programvara?

Skall inte IEEE 1394 fungera som USB, så att datorn känner av den hårdvara som man kopplar in? På min dator händer det ingeting när jag kopplar in DV-kameran.

Peter
 
Programvara?

Hej! Har du installerat någon programvara för kameran? Det kan vara där skon klämmer annars.
Men, Ja, Firewire ska ju vara som USB att det bara är att plugga in och köra.

Hoppas det ordnar sig!
 
Jag känner inte till just din kamera, men programmet måste "känna till" din modell. Annars kan du inte styra den från datorn. I programmet bör det stå vilka modeller som kan styras.
 
Det löste sig

Om någon är intresserad kan jag meddela att felet satt i firewire-sladden. Jag köpte en ny sladd, och datorn hittade kameran direkt. Ingen intallation av programvara eller drivrutiner behövdes. Nu är det bara att tanka över.

Peter
 
Re: Det löste sig

Pask; sa:
Om någon är intresserad kan jag meddela att felet satt i firewire-sladden. Jag köpte en ny sladd, och datorn hittade kameran direkt. Ingen intallation av programvara eller drivrutiner behövdes. Nu är det bara att tanka över.

Peter

Jag har en följdfråga, och eftersom du nu fått igång det så borde du kunna svara :) Hur stor plats tar dv-filmen? T.ex ett 60 min dv band, hur stor plats tar det i MB om man vill köra det rätt av i samma kvalitet?

/Roger
 
Re: Re: Det löste sig

roger_madsen; sa:
Jag har en följdfråga, och eftersom du nu fått igång det så borde du kunna svara :) Hur stor plats tar dv-filmen? T.ex ett 60 min dv band, hur stor plats tar det i MB om man vill köra det rätt av i samma kvalitet?

/Roger

Ett svar från en novis på området så ta det med en nypa salt.

Ca 13 GB för 60 min mini-DV film. Kan kringås om du väljer att redigera filmen i lägre upplösning och sedan rendera DV kvalitet när du lägger tillbaka den redigerade filmen på din DV-kamera med inspelningsmöjlighet. Det tar dock tid att göra på det sättet. Du kan göra på motsvarande sätt även om du önskar ha slutversionen av filmen i MPEG-format på CD.

Även om du tankar över mini-DV till MPEG fullformat på hårddisken så tar det mycket plats i storleksordningen lika mycket.

Thure
 
När tråden ändå är igång...

11 GB är en siffra som jag har läst för ett 60 min miniDV-band. Jag har än så länge bara tankat in kortare snuttar, men det lagras på snabbt.

En annan fundering jag har är hur man skall kunna lagra filmen på CD eller DVD. En CD rymmer ju bara 700 MB, jämfört med bandets 11 GB. En DVD rymmer väl uppåt 5 GB, med då brukar ju filmerna kunna vara i flera timmar. Är det en fråga om komprimering? AVI till MPEG?

Peter
 
Om du gör all "editing" i Windows movie maker
är det lätt att redigera/komprimera mm.
Detta program finns inbyggt i XP.
Borde vara det som startar när du pluggar in
kameran.
När du gjort klart din film väljer du bara
"save movie".
Där får du sedan välja hur stor komprimering
du vill ha/behöver för att få in den på en cd.
Problemet är dock att filmen nu sparas i .WMV
format om du inte valt DV-AVI vill säga
( =JÄTTE stor fil).
Men det är bara ett problem om du vill se
filmen i DVD-spelaren. Ska du bara se den på
datorn är det funkis.
Vill du bestämt spela den i DVD´n så är det
ändå ganska simpelt att fixa. Du behöver dock
ett konverterar program WMV->Mpeg.
En bra sida angående detta är:
http://www.dvdrhelp.com/convert

När man lyckats konvertera filen så är det
bara att bränna ut den som vcd/svcd i ditt
brännar program ( om det stöder det).
Kör själv med Nero.

Hoppas det var till lite hjälp....
 
WMV mm

Jag är novis på området, så ni får ursäkta om jag ställer grundläggande frågor.

Jag har bara använt Windows MovieMaker hittills, och det programmet vill helst spara i WMV-format. Som jag har förstått det så är det ett format som bara fungerar i datorer (med nyare OS, närmare bestämt). Det verkar inte gå att spara direkt i MPEG? Att konvertera från AVI till WMV och sedan till MPEG känns ju inte bra. Förlorar man inte kvalitet vid varje konvertering?

Ett sätt att komma runt det är kanske att spara även den redigerade filen i AVI-format (gigantiskt!), och sedan konvertera detta direkt till MPEG.

Peter
 
Guld tråd!!

Hej alla!
Denna tråd har jag letat efter!!
Jag har precis köpt en DV-videokamera men jag får inte heller datorn att fatta att jag har rörliga bilder... stillbilderna går in fort som ögat genom "firewire". (tror jag?) är allt som går in via USB firewire??

Då jag har XP-Pro och därigenom moviemaker, så hade jag hoppats att det bara var att plugga in kameran. Men den säger att den inte hittar någon kamera... Och när jag går in via "läggtill kamera/scanner" så finns inte ens Panasonic med på listan över val av källa.... SURT...
Måste jag köpa något speciellt redigeringsprogram??

Jag kan inte särskillt mycket om sånt här så om ni svarar var extratydliga!! ;-) STORT Tack på förhand!!/Niklas
 
Re: Guld tråd!!

esoxlucius74; sa:
Hej alla!
Denna tråd har jag letat efter!!
Jag har precis köpt en DV-videokamera men jag får inte heller datorn att fatta att jag har rörliga bilder... stillbilderna går in fort som ögat genom "firewire". (tror jag?) är allt som går in via USB firewire??

Då jag har XP-Pro och därigenom moviemaker, så hade jag hoppats att det bara var att plugga in kameran. Men den säger att den inte hittar någon kamera... Och när jag går in via "läggtill kamera/scanner" så finns inte ens Panasonic med på listan över val av källa.... SURT...
Måste jag köpa något speciellt redigeringsprogram??

Jag kan inte särskillt mycket om sånt här så om ni svarar var extratydliga!! ;-) STORT Tack på förhand!!/Niklas

Jag vet inte om du kan spara den redigerade filmen i miniDVformat med ditt program. Det beror också på din dators prestanda. Ring din support och fråga.

Vad gäller min laptop med home-XP från hösten 02 så måste man köpa till ett instickskort för att kunna redigera och rendera filmen som miniDV trots att datorn har firewire.

Jag köpte Pinnacle Studio 8 med instickskort och kan rekomMendera det som ett bra och intuitivt program. En bra lättläst bok om videoredigering på dator är denna http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=2425 som du kan köpa bland annat på Clas i sjön.

Lycka till Thure
 
usb/firewire

på vissa kameror så är usb utgången för stillbilderna
och firewire porten är till för rörliga bilder.
det är tänkt att man startar kameran med allt anslutet så kommer datorn att fråga om drivrutiner och de ska du ha fått med firewirekortet och inte med kameran.
om det mot förmodan inte funkar så kolla in de engelska/amrikanska sajtern på det märke du har där finns drivrutiner att ta hem.
undantag finns alltid ex hitachi dvd kamera de använder sig av usb direkt alltså ingen firewire.
ang canon dm-mv5e eller dm-mv5ie så är det en väldig fin liten kamera från en som meckar dv kamera.
obs ett litet tipps tdk hadde problem med sina band ett tag de påstår att de har åtgärdat det.
sony har vidarutvecklat sina bandtallrikar så sony band rekomenderar jag bara till sonyspelare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
meto Objektiv till m43 för stämningsfulla bilder vid vandring i skogsmiljö Fototeknik 10
sladdis App till xperia med längre tid på självutlösare? Fototeknik 3
Letaren Lätt/kompakt kamera till vandring Fototeknik 71
avslutatmedlemskap160620 Batterier till kamera på vandring Fototeknik 21
ZoeEnPhos En personlig fråga till dig som fotograferar med systemkamera Fototeknik 44
wistrom Kameraväska till mindre systemkamera Fototeknik 3
tango Hyfsat modernt digitalhus till minolta AF objektiv? Fototeknik 3
luktafotogen Billigt: CPP-100 extrabatteri till mobiltelefon. Fototeknik 5
mxsr Väska till Nikon P7000 Fototeknik 2
grodanbolle Någon som videofilmar till fjälls? Fototeknik 10
antepante filmkamera till skoterfilm Fototeknik 2
mindful objektiv till en canon eos 50d? Fototeknik 8
niklaz Okularskydd på kikare, vill inte tappa bort en gång till Fototeknik 11
Noob Välja minneskort till systemkamera Fototeknik 26
peter1959 Streama film till tv:n Fototeknik 7
YoinkFox Blixt till Sony a200 Fototeknik 1
Sandrae Gamla objektiv till digitala Nikon? Fototeknik 9
peter1969 Från system till kompakt.... Fototeknik 7
Linnéasträdgård Är detta ett bra macroobjektiv till Sony? Fototeknik 6
Magdafjäll Val av objektiv till Nikon D80? Fototeknik 5
Stordrulen Konica Minolta drivrutiner till Vista. Fototeknik 16
bodilnylander bildspelsprogram till mac Fototeknik 7
Mezzner Stativfäste till kikare Fototeknik 5
peter1959 AVI Video format till hemsida etc. ???? Fototeknik 4
seobserver På gränsen till Fototeknik 16
kamilenski Extern blixt till kompakt kamera? Fototeknik 8
alven Dia till digitalt Fototeknik 17
RonnyB Adapter, USA kontakt till svensk? Fototeknik 14
kristofer_wallmark Nya leksaker till min Fujufilm Finepix S5000 Fototeknik 2
Lyrmo Konicaobjektiv till Konica-Minolta Fototeknik 11
lkn02001 manual till minolta 404si Fototeknik 6
apfaktor Glödlampa till Projektor. Fototeknik 2
Brune Undervattenshus till Canon Powershot Fototeknik 3
Toval Är det dumt att slå till på en dynax 5d nu? Fototeknik 3
Trident21 Kameraväska till Minolta D7D + Vertikalgrepp? Fototeknik 2
7sjunger Kritik till Hemsida Fototeknik 6
Hinka Vattentät väska till kajak Fototeknik 2
matspe Vattentät påse till Ixus 430 Fototeknik 15
tango UV-hus till Pentax optio WR ??? Fototeknik 7
stefan.andersson_perstorp.com Instruktionsbok till Canon Powershot S1 IS på Svenska Fototeknik 1
majsofi APS till Posterformat Fototeknik 3
bixfeldt Extrablixt till digitalare Fototeknik 3
dr_ljungberg Smörjmedel till objektiv? Fototeknik 1
Netram Digitalt till papper Fototeknik 8
naz Gammalt objektiv till ny kamera? Fototeknik 5
BOBen Plug in till NERO Fototeknik 0
Tvartom Dykhus och Allvädershus till IXUS Fototeknik 5
najp Teleskopanslutning till kameran Fototeknik 0
fklint Batteri till Canon Digital Ixus V/V2?? Fototeknik 3
walkerboh Batteripack till eos 5 Fototeknik 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.