Fråga om bildstorlek

Hej
Jag hade tänkt lägga in bild i album på utsidan, men får till svar att det inte går för att bilden är för stor. Den bild jag hade var i JPEG-format med storlek 1.4 MB.

Kan man förändra detta och spara bild i sådant format att den går att lägga in i album på utsidan?

Hur gör jag detta? Jag har en mac-dator.

Tack på förhand

Micael
 
Eftersom jag inte är Mac-fantast är jag kanske inte rätt person att svara... men det du måste göra är att förändra bildens storlek.
Kanske bilden är 1280x1024 punkter stor nu och du kanske behöver göra om den till 640x480. För att göra detta behöver du ett fotoredigeringsprogram, ibland följer det med då man köper en digitalkamera. Har du inget sånt i datorn brukar man kunna ladda ner ett gratisprogram eller ett 30-dagars prova på. Finns på t.ex http://www.tucows.com
Jag sökte på "image edit" och hittade imageX, kanske det passar dig.

/Ulf
 
gsxr; sa:
Hej
Jag hade tänkt lägga in bild i album på utsidan, men får till svar att det inte går för att bilden är för stor. Den bild jag hade var i JPEG-format med storlek 1.4 MB.
Kan man förändra detta och spara bild i sådant format att den går att lägga in i album på utsidan?
Hur gör jag detta? Jag har en mac-dator.
"OBS: bildfil får vara max 500 Kb stor då du laddar upp den. Observera också att bilden kommer att förminskas till max 550x550 pixlar vid uppladdningen så det är ingen idé att du laddar upp jättebilder. Kvaliteten blir också bättre om du själv anpassat dem till att rymmas inom 550x550"

Om du har låtit iPhoto ordna dina bilder så gör du följande:
1. I iPhoto väljer du ut den bild du vill ändra.
2. Välj Share (dela) > Export
3. Format > välj JPG
4. Välj > Scale images ... skriv 550 i bredd alt höjd
5. Klicka på export och spara på valfri plats.
6. När alla bilder är exporterade från iPhoto så laddar du upp dom.
7. Du kan kolla storlek på bilder genom att välja > File > Get info (Command + i)

Om du inte använder iPhoto. Lär dig att använda den.
 
Tack

Hej
Tack för hjälpen. Det fungerade.

Kommandot "Exportera" fanns under arkiv-menyn i min mac.

Mvh

Micael
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.