En personlig fråga till dig som fotograferar med systemkamera

Hej ni fjällälskande vandrare som fotograferar med systemkamera och med utbytbara objektiv!

Det skulle vara intressant att ta del av din personliga kamerautrustning som du är villig att ta med dig ut på en längre fjällvandring tex. i Sarek.

Har aldrig ännu fått glädjen att beskåda landskapet i Sarek men ser fram emot att göra det.

Mitt "problem" är att jag har svårt att välja bort utrustning som jag gärna är villig att bära med mig men som jag inser kan bli för tungt under en längre vandring om 12 - 14 dagar i Sarek.

Så om du som fotograferar med systemkamera kunde kanske vid tid och tillfälle dela med dig av din personliga kamerautrustning som du tar/tagit med dig till fjällen skulle du göra mig extra glad om du hade lust att skriva vad du funnit som de allra viktigaste brännvidderna för fjällvidderna o höjderna?
Hur många batterier behöver man normalt och hur mycket lagringskapacitet i minneskort?
Finns det verkligt fungerande solcells laddare att köpa idag som kunde ladda batterier för en DSLR som tex. en Nikon el Canon?
Väljer du först och främst en zoom eller väljer du fasta gluggar?
Har du med dig ett stativ?

Det vore riktigt kul att ta del av vad du prioriterar i fotoväg när du väger samman allt du bär med dig under en längre fjällvandring!

Vänliga hälsningar
Charl
 
Har precis investerat i en Nikon 1 J3 med zoom 10-100 mm, motsvarar 27-270 mm för 35-kamera.

Det är en spegellös systemkamera som med zoomen väger in på 570 gram.
Har 2 * 32 Mb Sd, med raw+jpeg ryms ca 2200 bilder. Uv och pol-filter 55mm.

Kameran är ganska strömkrävande med ett LiIo batteri på 1080mAh 7,2v. Har köpt en 12v laddare till kamera batteriet med ett batteripack på 8 AA litium batterier kan jag ladda kamerabatteriet 3 ggr.
Med 2 uppsättningar av batterier blir det 6 uppladdningar av kamerabatteriet. Borde räcka till 1500-2000 bilder.
Alternativet för laddning via litiumbatterier är en solcell på 12v. Lämplig sådan Brunton - Solaris 12 drygt 3500:-, för dyrt tycker jag. Brunton - Solaris 12 väger ca 300 gram, vilket motsvarar 20 Litium AA celler.

Batterilösningen blir lättare och kostar 80:-/4st AA celler (Kjell & Co).

Som stativ har jag en kombinerad vandringsstav (för vadning) och enbent kamerastativ.
Den nya vandringsstaven är ungefär 1 hg tyngre än staven utan kameragänga.

Totala vikten för kamera, objektiv, stativ och ström för ca 1500-2000 bilder är ungefär 1000 gram!

Ska testa systemet nu vid årets vandring i Sarek på 2 veckor.
 
Dom senaste tre åren har jag haft en panasonic G1 med mig. För att fota naturen använder jag i
huvudsak två objektiv. Ett vidvinkel, i det här fallet panasonics egna 14mm/2.5. Ett teleobjektiv, i mitt fall ett manuellt 135mm 's objektiv från konica. Teleobjektivet sitter på normalt, så man hinner knipa
djuren som far förbi. Medan vyerna som lämpar sig för vidvinkeln, där har man gott om tid att byta objektiv. Har man resesällskap som man vill fota så kan nån sorts normalobjektiv komma till pass. Det brukar funka med vidvinkeln det också. Hittils har jag bara haft två objektiv med mig. Sen har jag en kameraväska som jag hänger i ena bärremmen till ryggsäcken. På så sätt är kameran alltid nära till hands. Hittils har jag alltid klarat mig på ett batteri och ett 4gb kort på en veckas vandring.
I år är G1'an pensionerad och en G5 ska åka med. Som vidvinkel blir det Olymplus 12mm/2 samt konicas 135mm/3.2 som tele. Jag tar med mig ett extra batteri men tänker att det räcker med det 16gb kort jag köpt.
Kjell
 
Tack Kjell för svaret!

Dom senaste tre åren har jag haft en panasonic G1 med mig. För att fota naturen använder jag i
huvudsak två objektiv. Ett vidvinkel, i det här fallet panasonics egna 14mm/2.5. Ett teleobjektiv, i mitt fall ett manuellt 135mm 's objektiv från konica. Teleobjektivet sitter på normalt, så man hinner knipa
djuren som far förbi. Medan vyerna som lämpar sig för vidvinkeln, där har man gott om tid att byta objektiv. Har man resesällskap som man vill fota så kan nån sorts normalobjektiv komma till pass. Det brukar funka med vidvinkeln det också. Hittils har jag bara haft två objektiv med mig. Sen har jag en kameraväska som jag hänger i ena bärremmen till ryggsäcken. På så sätt är kameran alltid nära till hands. Hittils har jag alltid klarat mig på ett batteri och ett 4gb kort på en veckas vandring.
I år är G1'an pensionerad och en G5 ska åka med. Som vidvinkel blir det Olymplus 12mm/2 samt konicas 135mm/3.2 som tele. Jag tar med mig ett extra batteri men tänker att det räcker med det 16gb kort jag köpt.
Kjell

Hej Kjell! Stort tack för att du ville skriva om din kamerautrustning till fjälls!
Gratulerar så gott till din nya G5 och Olympus förmodligen jättefina 12mm/2!
Önskar dig en unik och fin fjällvandring!

Vänliga hälsningar

Charl
 
Hej Jan och stort TACK för ditt svar! Fin kameralösning du valt!

Har precis investerat i en Nikon 1 J3 med zoom 10-100 mm, motsvarar 27-270 mm för 35-kamera.

Det är en spegellös systemkamera som med zoomen väger in på 570 gram.
Har 2 * 32 Mb Sd, med raw+jpeg ryms ca 2200 bilder. Uv och pol-filter 55mm.

Kameran är ganska strömkrävande med ett LiIo batteri på 1080mAh 7,2v. Har köpt en 12v laddare till kamera batteriet med ett batteripack på 8 AA litium batterier kan jag ladda kamerabatteriet 3 ggr.
Med 2 uppsättningar av batterier blir det 6 uppladdningar av kamerabatteriet. Borde räcka till 1500-2000 bilder.
Alternativet för laddning via litiumbatterier är en solcell på 12v. Lämplig sådan Brunton - Solaris 12 drygt 3500:-, för dyrt tycker jag. Brunton - Solaris 12 väger ca 300 gram, vilket motsvarar 20 Litium AA celler.

Batterilösningen blir lättare och kostar 80:-/4st AA celler (Kjell & Co).

Som stativ har jag en kombinerad vandringsstav (för vadning) och enbent kamerastativ.
Den nya vandringsstaven är ungefär 1 hg tyngre än staven utan kameragänga.

Totala vikten för kamera, objektiv, stativ och ström för ca 1500-2000 bilder är ungefär 1000 gram!

Ska testa systemet nu vid årets vandring i Sarek på 2 veckor.


Hej Jan och stort TACK för ditt svar! Fin kameralösning du valt!
Instämmer med dig att en bra verkande solcellösning fortfarande är relativt kostsamt och bör man kanske ha soligtväder för optimalladdningsförhållanden?
Önskar dig en riktigt skön Sarekvandring! Två veckor blir förmodligen skön då du har tid till spännande base-camp-topp-bestigningar eller bara stanna på någon av de många vackra platserna inom Sarek!

Vänliga hälsningar

Charl
 
Kör med två olika uppsättningar beroende på syftet med vandringen.
Canon 7d
Tokina AT-X 116 Pro DX (AT-X 11-16/2,8)
Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM
Canon EF 70-200mm f/2,8L IS II USM
Dörr Stativ Airpod 140 kolfiber
Två 16Gb minneskort och extra batteri.

Tungt...

Eller
En spegellös Sony nex 5n med kitobjektivet.

Mest följen Nex:en med. Den håller hög bildkvalité, går fort att ta fram och väger inte mycket. Det jag saknar när den är med är tele. 7d uppsättningen ger inte kvalitéförbättring som är värd sina extra kilo. Kommer att byta den till en fullformatare.

Fotar man inte RAW och framkallar i LR/PS så duger en bra kompakt.
Allt för många släpar omkring på systemkameror de inte kan använda.
 
Senast ändrad:
Han skriver bra

Och tänkvärt Claes Grundsten. Satt en bra stund och läste i hans blogg om varierande ämnen. Intressant med de olika stegen/ skedena som fotograf.

Thure
 
Claes Grundsten har skrivit lite om sina tankar runt kamerautrustning.
http://grundstensfotoblogg.blogg.se/

Jag hade fuji X-E1 i vintras. Medan den har väldigt bra bildkvalitet så är det ett par saker som
gör att jag hellre väljer min G5 inför en fjällvandring. Först och främst att sökaren(EVF'n) på Fujin har
en tendens att läcka in ljus som gör att man har svårt att se vad man gör om det är soligt. G5 har bättre grepp. Bildkvaliteten på fuji var dock väldigt bra....suck.
Kjell
 
Känns bra för mina klena ben att höra att Grundsten kör med spegellösa lättviktare.
Nu behöver man inte skämmas för att man lämnar tunga artilleriet hemma.

Problemet är att det blir så dyrt med två system.
 
Hej!
Jag vandrar i Padjelanta i Augusti. Tänker ta med detta:
* Nikon D5100 med 18-200 Nikkor zoom.
' 2st extra batterier LiIon EN-EL14
* Stativ "Gorillapad" med panoramahuvud
* Rengöringsduk
* Polariseringsfilter
* Fjärrutlösare
* 2-3 st SDHC minneskort
* Velbon enbensstativ som dubblerar som vandrar- och vadarstav.
Allt landar på ca 2200 gram. Jag tycker det är värt vikten för att få en massa bra bilder och filmsekvenser. Har ingen lust att investera i ännu ett system, men om jag int hade kameran och skulle köpa ny nu, så vore nog Nikon 1 det troliga valet.
 
Tack Janne!

Kör med två olika uppsättningar beroende på syftet med vandringen.
Canon 7d
Tokina AT-X 116 Pro DX (AT-X 11-16/2,8)
Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM
Canon EF 70-200mm f/2,8L IS II USM
Dörr Stativ Airpod 140 kolfiber
Två 16Gb minneskort och extra batteri.

Tungt...

Eller
En spegellös Sony nex 5n med kitobjektivet.

Mest följen Nex:en med. Den håller hög bildkvalité, går fort att ta fram och väger inte mycket. Det jag saknar när den är med är tele. 7d uppsättningen ger inte kvalitéförbättring som är värd sina extra kilo. Kommer att byta den till en fullformatare.

Fotar man inte RAW och framkallar i LR/PS så duger en bra kompakt.
Allt för många släpar omkring på systemkameror de inte kan använda.

Hej Janne! Ett rejält stort TACK för ditt svar! Tänkvärt! Önskar dig Janne en underbar fjällvandring med många fina fototillfällen!
Må väl!
Vänliga hälsningar

Charl
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rohman En fråga om Nikon D300 Fototeknik 8
gsxr Fråga om bildstorlek Fototeknik 3
Bengt S Expedition-Fråga om foto och dataöverföring Fototeknik 8
miffaren AKUT FRÅGA! Fototeknik 5
meto Objektiv till m43 för stämningsfulla bilder vid vandring i skogsmiljö Fototeknik 10
sladdis App till xperia med längre tid på självutlösare? Fototeknik 3
Letaren Lätt/kompakt kamera till vandring Fototeknik 71
avslutatmedlemskap160620 Batterier till kamera på vandring Fototeknik 21
wistrom Kameraväska till mindre systemkamera Fototeknik 3
tango Hyfsat modernt digitalhus till minolta AF objektiv? Fototeknik 3
luktafotogen Billigt: CPP-100 extrabatteri till mobiltelefon. Fototeknik 5
mxsr Väska till Nikon P7000 Fototeknik 2
grodanbolle Någon som videofilmar till fjälls? Fototeknik 10
antepante filmkamera till skoterfilm Fototeknik 2
mindful objektiv till en canon eos 50d? Fototeknik 8
niklaz Okularskydd på kikare, vill inte tappa bort en gång till Fototeknik 11
Noob Välja minneskort till systemkamera Fototeknik 26
peter1959 Streama film till tv:n Fototeknik 7
YoinkFox Blixt till Sony a200 Fototeknik 1
Sandrae Gamla objektiv till digitala Nikon? Fototeknik 9
peter1969 Från system till kompakt.... Fototeknik 7
Linnéasträdgård Är detta ett bra macroobjektiv till Sony? Fototeknik 6
Magdafjäll Val av objektiv till Nikon D80? Fototeknik 5
Stordrulen Konica Minolta drivrutiner till Vista. Fototeknik 16
bodilnylander bildspelsprogram till mac Fototeknik 7
Mezzner Stativfäste till kikare Fototeknik 5
peter1959 AVI Video format till hemsida etc. ???? Fototeknik 4
seobserver På gränsen till Fototeknik 16
kamilenski Extern blixt till kompakt kamera? Fototeknik 8
alven Dia till digitalt Fototeknik 17
RonnyB Adapter, USA kontakt till svensk? Fototeknik 14
kristofer_wallmark Nya leksaker till min Fujufilm Finepix S5000 Fototeknik 2
Lyrmo Konicaobjektiv till Konica-Minolta Fototeknik 11
lkn02001 manual till minolta 404si Fototeknik 6
apfaktor Glödlampa till Projektor. Fototeknik 2
Brune Undervattenshus till Canon Powershot Fototeknik 3
Toval Är det dumt att slå till på en dynax 5d nu? Fototeknik 3
Trident21 Kameraväska till Minolta D7D + Vertikalgrepp? Fototeknik 2
7sjunger Kritik till Hemsida Fototeknik 6
Hinka Vattentät väska till kajak Fototeknik 2
matspe Vattentät påse till Ixus 430 Fototeknik 15
tango UV-hus till Pentax optio WR ??? Fototeknik 7
stefan.andersson_perstorp.com Instruktionsbok till Canon Powershot S1 IS på Svenska Fototeknik 1
majsofi APS till Posterformat Fototeknik 3
bixfeldt Extrablixt till digitalare Fototeknik 3
Pask DV till datorn? Fototeknik 21
dr_ljungberg Smörjmedel till objektiv? Fototeknik 1
Netram Digitalt till papper Fototeknik 8
naz Gammalt objektiv till ny kamera? Fototeknik 5
BOBen Plug in till NERO Fototeknik 0

Liknande trådar