Friluftskartan Pro går ej längre att låsa upp

Hej!
Jag står nu med en styck GPS (en Garmin GPSmap 60CSx) och två styck DVD med kartor (Friluftskartan Pro för Norra Norrland samt Götaland) som inte längre går att använda. Jo, GPS:en fungerar ju med sin grundkarta men inte tillsammans med Friluftskartan.

Bakgrunden till detta är att jag "blåste" min dator i somras. När jag installerade om MapSource och Norrlandskartan/Götaland gick det inte längre att låsa upp dessa on-line (man kommer till en webbsida som inte längre finns). Därpå följde en omfattande korrespondens med Garmin som nu mynnat ut i:

1. Garmin bekräftar att Friluftskartan Pro inte längre går att låsa upp på grund av att databasen, med tillhörande upplåsningskoder, inte längre är tillgänglig. Vi beklagar, och så vidare.

2. Nyare kartor, till exempel Friluftskartan Pro v5, är inte kompatibla med min GPSmap 60CSx. Vi beklagar dessvärre, och så vidare.

Således har jag två DVD-kartor som jag betalade 2600 kr för som nu möjligen kan användas som underlägg för ölglas, samt en väl fungerande GPS som är tom på kartor. Jag frågade Garmin i diplomatiska ordalag om de inte helt enkelt kunde släppa nycklarna till Friluftskartan Pro fria då de ändå inte längre supporterar dem, lite som en vänlig gest och lite goodwill, men vi beklagar och så vidare.

Jag förbannar givetvis att jag inte sparat upplåsningskoderna från tidigare upplåsningar, men sent skall syndaren vakna. Kartorna går för övrigt inte att låsa upp från BaseCamp heller.

Är det någon som har några goda förslag? Har trålat runt här på olika fora men inte hittat någon tillfredsställande lösning.

Hälsningar David

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Tydligen typiskt.

Du blev bemött på precis på samma sätt som jag blev när cd-skivans centrum (det var på den tiden) gick sönder när jag skulle installera den för första gången. "Köp en ny", sa dom!
Detta trots att jag erbjöd mig att skicka in skivan för att dom skulle se att det inte var något "fuffens".
Tänk på detta när ni köper en ny gps nästa gång.

Jag har licens för deras kartor och körde med fulverktyg på nätet när det krångla - finns på nätet om inte annat lär du få pm

Har du kvar DVD-fodralen? Där bör koderna stå.

Har du inte koderna så har jag viss förståelse för att Garmin inte vill hjälpa till du kan ju ha fått kopior på DVD-skivorna. Jag förstår inte heller varför du inte har kvar kartorna i din GPS de borde inte ha påverkats av en hårddiskkrasch i din dator.

Sedan förstår jag din frustration. Tyvärr är Garmins system med koder och karthantering i dator inte användarvänliga. Synd att de inte har så mkt konkurrens.

I dina kläder skulle jag i första hand försöka klara mig med Open Street maps i din GPS. Bengt Nolängs kartor är utmärkta i Androidformat men jag har inte lyckats använda dem mer än på några små utsnitt i min Garmin då de inte verkar vara vektoriserade.

Thure

Hej igen och tack för alla svar och tips!

Jag har kvar DVD-fodralen till både Norrland och Götaland, och i dessa finns den registreringskod man anger när man låser upp kartorna. I den med tiden omfattande mejlkonversationen skickade jag bilder på dessa, inklusive inköpskvitto, till Garmin. I det avseendet var det aldrig någon diskussion att jag inte gjort rätt för mig.

Thureb undrade också varför jag inte hade kvar kartorna i min GPS. Det har mest blivit en vana att jag fört över de kartsegment jag behövt inför en tur, och detta mest beroende på att jag varit osäker på hur mycket minne som allokerats till spår och annat. Jag har alltså inte lagt in mer än jag för tillfället behövt. Tyvärr.

Jag har aldrig varit benägen att använda crackar och liknande fulprylar, men i det här fallet känns det som om det inte längre spelar någon roll - eller åtminstone inte att samvetet skulle få mig att ligga sömnlös om jag råkade snubbla på ett sätt att låsa upp kartorna. Mest handlar det nog om den lilla människans frustration över att den stora, stygga draken gör precis som den vill.

Allt gott,
David

FriPro v5 fungerar utmärkt på 60CSx, funkar t.o.m. på min gamla Nuvi660 i bilen.
Garmins påstående om vad som fungerar var ska man ta med en hel skopa salt, dom vet sällan vad dom pratar om tyvärr.
Och som vanligt är det nästan nödvändigt att typa om kartorna för att få acceptabel läsbarhet i gps:en.
Ofta undrar jag om dom aldrig använder sina grejer i verkligheten...

FriPro v5 fungerar utmärkt på 60CSx, funkar t.o.m. på min gamla Nuvi660 i bilen.

Låter lovande!

När jag skall ladda ner de nya kartorna (Pro v5) via Garmin Express måste jag först lägga till min enhet. Gissa vad som händer? Garmin Express stöder inte GPSmap 60CSx!
attachment.php

GPS:en är uppdaterad med senaste firmware och hela tjillevippen (har kört Garmin WebUpdater).

Nä, nu skiter jag i det här! Det får bli gammal IT hädanefter, det vill säga karta och kompass.Det är roligt när tekniken fungerar men när den inte gör det... tja, det var roligt så länge det varade, som infektionsläkaren sa.

Simma lugnt,
David

Är det någon som har några goda förslag? Har trålat runt här på olika fora men inte hittat någon tillfredsställande lösning.
När det gäller Fri Pro så finns det program för Windows som tar bort låset på kartfilerna. Skicka ett PM om du behöver hjälp.

När jag skall ladda ner de nya kartorna (Pro v5) via Garmin Express måste jag först lägga till min enhet. Gissa vad som händer? Garmin Express stöder inte GPSmap 60CSx!
För v5 så har jag för mig att man kan köpa kartan online, ladda ner och med hjälp av Garmin Express lägga kartan på ett microSD-kort. Vet inte hur stora microSD-kort som 60Csx hanterar men den ska enligt uppgift stödja mindre microSDHC.
http://www.gpsfaqs.org/faqs/garmin/xseries/g60csx/accessories.html

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips