Synpunkter Garmin eTrex 35

Hej! Som rubriken antyder söker jag synpunkter på etrex 35. Jag ska i sommar vandra genom Sarek och tänkte att det då kan va bekvämt med en gps, jag har dock aldrig haft eller använt någon tidigare. Har god fjällvana och kommer såklart ha karta och kompass också. Fungerar etrex 35 till ändamålet?

MvH Simon

etrex35 har ju touchskärm vilket enligt min erfarenhet inte är optimalt för en gps som man vill kunna slänga ner i ryggan eller i fickan, vad som helt kan "ställas in" då.
jag skulle hellre satsa på etrex30x, den har bara en liten joystickpinne som inte ställer till det lika mycket.
Kosta på dig litiumbatterier för 20 kr/st, väger lite och håller länge. På hemmaplan med mountainbike och vandring uppladdningsbara Nimh men i fjällen räknas gram ;-)

Med inställt sparläge brukar en sats på två R6 hålla många vandringsdagar om man stänger av på natten...
Har själv vandrat 4 dagars tur med min 60csx på en sats batterier och fått spår hela vägen. Har nu också en etrex30x som väger lite mindre så den får bli följeslagare i sommar.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hej! Som rubriken antyder söker jag synpunkter på etrex 35. Jag ska i sommar vandra genom Sarek och tänkte att det då kan va bekvämt med en gps, jag har dock aldrig haft eller använt någon tidigare. Har god fjällvana och kommer såklart ha karta och kompass också. Fungerar etrex 35 till ändamålet?

MvH Simon

Japp, det är vad den är konstruerad för och fungerar till! Om du ändå ska ha GPS med kolla på Bengt Nolängs sida om Fjällkartan i GPS. https://www.utsidan.se/blogs/ornsatrarn/fjallkartan-for-gps.htm

Lycka till med vandringen!

GPS med touch drar mera batteri men det går snabbare att flytta runt i kartan zooma leta i menyerna etc. Jag har haft ett knappt halvdussin olika Garmin-GPSer sedan ca 20 år tillbaka de flesta olika Etrex.

Om man ställer in (touch)skärmen på kort visningstid för att spara batteri så är skärmen svart och låst när man stoppar ned enheten i en ficka. (Så funkar min Garmin Oregon i varje fall.)

För sommarfjäll så kanske Etrex 30x är mer optimal. Den drar mindre batteri. Men alla GPSmodeller är kompromisser.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips