Tips på bra finbryne sökes

DC4 funkar bra i fält, men hemma vid köksbordet skadar det inte med ett klart större bryne till köksknivarna.
/Niklas
 
Nix, men det är den polerade (glaserade?) sidan av kaklet som jag tänker använda. Prövade med framgång några drag med en Clas Ohlson art nr 34-9295 (HRC ca 52).

Hittade förövrigt även en lite grövre klinkerplatta i förrådet, som nog kan duga som grovbryne.

Bör dessa plattor blötas innan slipning?
/Niklas
Keramik behöver inte blötläggas eller blötas ner. Hur vet du att stålet ligger på ca 52 HRC?

~Paul~
 
Det här håller på att ta en vändning till påvens skägg, bryning och brynen är ingen rymdskeppsteknologi. Allt från linneduk till diamantbrynen bearbetar stål, skillnaden ligger mest i avverkningshastighet, där kornstorleken är mest avgörande, då grova korn skadar eggen mest, d v s reparationerna med finare gradiationer måste drivas längre.
Sandsten i naturen har ju sedan länge brukats för slipning av dv eggverktyg.
 
Det här håller på att ta en vändning till påvens skägg, bryning och brynen är ingen rymdskeppsteknologi. Allt från linneduk till diamantbrynen bearbetar stål, skillnaden ligger mest i avverkningshastighet, där kornstorleken är mest avgörande, då grova korn skadar eggen mest, d v s reparationerna med finare gradiationer måste drivas längre.
Sandsten i naturen har ju sedan länge brukats för slipning av dv eggverktyg.
Det här är lite av en "droppen som urholkar stenen" liknelse.

Visst kan man använda i stort sett allt till slipning/bryning. Poängen med tråden är dock att belysa vilka medel som är allra effektivast, dvs tidsbesparande och vilka som är bäst lämpade i samband med specifika arbeten.

~Paul~
 
Tror vi ser det ganska lika.
Men vad som inte klart framgår är arbetsmetodiken, därav alla missförstånd. Och för att fylla i det tas allt troende och fundering in, gärna kryddat med vad man tror på och lite hårdhetsgraderingar så att det riktigt ut.

Diamant är hårdast och lagom grovt för uppgiften verkar bäst med minst knofett.
Skall du omforma eggen ta ett riktigt grovt bryne tills dess att formen är uppnådd.
Slutresultatet på eggen beror inte på hur många mellanbrynen du brukar utan vad du avslutar med och hur noggran du är. Snabbhet att komma dit och minst knofett går via flera mellanliggande diamantbrynen.
Priset är givetvis att en välavvägd serie större diamantbrynen inte är gratis. Men vem tror på en fri lunch?
 
Tror vi ser det ganska lika.
Men vad som inte klart framgår är arbetsmetodiken, därav alla missförstånd. Och för att fylla i det tas allt troende och fundering in, gärna kryddat med vad man tror på och lite hårdhetsgraderingar så att det riktigt ut.

Diamant är hårdast och lagom grovt för uppgiften verkar bäst med minst knofett.
Skall du omforma eggen ta ett riktigt grovt bryne tills dess att formen är uppnådd.
Slutresultatet på eggen beror inte på hur många mellanbrynen du brukar utan vad du avslutar med och hur noggran du är. Snabbhet att komma dit och minst knofett går via flera mellanliggande diamantbrynen.
Priset är givetvis att en välavvägd serie större diamantbrynen inte är gratis. Men vem tror på en fri lunch?
Bra sammanfattning :).

~Paul~
 
Keramik behöver inte blötläggas eller blötas ner. Hur vet du att stålet ligger på ca 52 HRC?

~Paul~

Det står så på knivbladet - fast när jag kollade mer noggrant så var det visst HRC 53 plus/minus 2! Stålet är f.ö. ett rostfritt X 30 Cr 13.
/Niklas
 
Senast ändrad:
Anledningen till att jag tog upp kakelplattan , var ju att jag hittade den, d.v.s. ett gratis finbryne :). Annars hade jag nog inte velat betala många kronor för detta bryne.

F.ö. har det varit långa väntetider på arkansas-brynen och jag väntar fortfarande på mitt vita bryna :(
/Niklas
 
OK. Det här stålet tillverkas nästan uteslutande av tyska Thyssen/Krupp även om produktionen finns över hela Europa, samt Kina och USA. Enligt svensk standard (SS) heter det 2304.

Det är ett låglegerat stål precis på gränsen till att det kan kallas för rostfritt. Kolhalten är som man kan tyda av namnet endast 0,3% matrisprocent på järnbas. Kromhalten ligger strax under den av Sandvik 12C27, dvs på 13%. Så trots att stålet innehåller så pass ringa mängder kol så bör man vara noga med att torka bladet noga annars finns alltid risk för rostangrepp.

Det bör inte vara några problem att slipa fram en bra skärpa. Dock kommer den inte att hålla speciellt länge. Du bör heller inte överdriva hur snäva vinklar du lägger på. Personligen hade jag inte gått under 25 g i sammanlagd eggvinkel.

Din kakelbit borde kunna funka på ett så pass mjukt stål, oavsett strävhet. Tråkigt när man får vänta på något så essentiellt som ett bryne ;).

~Paul~
 
Ok! Kniven var ju inte särskilt dyr, så det får jag ta. Men visst hade jag hoppats på att kniven skulle vara bättre härdat, säg runt HRC 56-58 som de rostfria Hultafors-knivarna i samma prisklass.

Sedan står jag inte och faller med den vita Arkansas-stenen, då jag har ett flertal mindre varianter av den + en del andra brynen + tormek T7. Men visst saknar jag ett större finbryne för vanliga knivar, därav denna tråd.
.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Pasjostrom Tips på "allroundryggsäck" ca 40-45l Utrustning allmänt 15
Bjofa Tips för barnfamilj (barn på 4 och 2 år) för vår/sommar/höst tältningar Utrustning allmänt 10
salvion Tips på: Solglasögon, Handduk och Kudde Utrustning allmänt 26
croby Tips på vandringsskor? Utrustning allmänt 12
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
dmchris Tips på damasker Utrustning allmänt 3
ÅsaRosa Tips på bra Kylväskor till kajaken Utrustning allmänt 9
arjemma Tips på sportklocka? Utrustning allmänt 8
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
UteMats Tips på bra vandringsstav Utrustning allmänt 14
tango Tips på bra tålig walkie-talkie PMR-bandet Utrustning allmänt 34
mattias_uno Tips på knivblad? Utrustning allmänt 4
ricke Önskar tips på valningsfria turskidor med stålkant Utrustning allmänt 0
Härkila Tips på "bra att ha" Utrustning allmänt 10
jsandevarn Tips på vandringsstavar Utrustning allmänt 14
Gun-valld Tips på billig ryggsäck Utrustning allmänt 4
Gunnar81 Tips på vandrarstavar? Utrustning allmänt 3
T.Valentin Tips på vattenrengöring och ryggsäckar Utrustning allmänt 4
MagArne Tips på prisvärd ficklampa för 300kr Utrustning allmänt 13
niklaz Tips på låg sko med styv sula för vardagsbruk Utrustning allmänt 3
MAW Nybörjare behöver tips på prylar! Utrustning allmänt 2
nrtwo Tips på underställ i ullfrotté motsv? Utrustning allmänt 5
Birnir Tips på knivblad Utrustning allmänt 4
Jontti80 Tips på bra vandringskängor Utrustning allmänt 6
mca0106 Köpa snöskor - tips på butik? Utrustning allmänt 4
masode Tips på tålig mobil? Utrustning allmänt 5
EsoxLucius Tips på allroundkniv. Utrustning allmänt 32
ljaw Tips på skotorkning Utrustning allmänt 2
Slaghöken Tips på sociala tidsfördriv Utrustning allmänt 13
Loxley Tips på utrustningslista Utrustning allmänt 7
alven Tips på jaktkniv Utrustning allmänt 8
arv Tips på vattentät radio? Utrustning allmänt 1
BKD Tips på bra termometer? Utrustning allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.