Reda utan att koka

Håller på att fixa egna lunchpåsar för en längre tur. Vill inte använda Real eller andra då jag dels kommer att tröttna på dem dels för att mitt ressällskap endast kan äta ett fåtal av dem pga allergier. Det som jag dock ofta saknar när man gör egna lunchrätter är ngt sätt att reda dessa utan att behöva koka. Jobbar enligt konceptet att tillsätta varmvatten och diverse torrmat i en mat-thermos som sedan får stå till sig ett litet tag.

Så... är det någon som vet hur t.ex. Real får till en redning i sina maträtter utan att de behöver koka? Vore trevligt med en lite geggigare konsistens, nu blir det mera soppa...

Alla tips mottages tacksamt!

/H
 
Är inte det enklaste att köra allt i en mixer och finfördela det? Då väljer du själv hur tjockt det skall bli med mängden vatten som tillsätts.
 
När man reder sin stuvning brukar man ett finmalet fullmjöl, lite i taget och under omrörning.

Mitt sätt att torka stuvningmat är utbrett på bakpapper i frysen, givetvis färdiglagat, tar ut det ett par gånger och snabbt borstar av rimmen. Sen in med det igen. Efter tre avborstningar, viks det in i ett nytt kuvert av bakpapper och fryser in det igen. Tills det är dax att brukas. Skriver datum och innehåll på kuvertets utsida. Kuverten kan brukas som tände. Om det skall bli stuvning eller soppa avgörs av mängden vatten och antalet som skall dela kuvetet/n.
 
Tack för svaren.

E 415 läter ju spännande när man började googla lite.

Att bara finfördela allt skulle ju iofs leda till en tjock konsistens, men lite tråkigt oxå att bara käka puré...

@seobserver - menar du att om man reder en gryta innan man torkar den så kommer den åter att bli redd när den uppblöts, även om då inte då kokar den igen?

Nu hade jag inte tänkt att göra hela grytor till luncherna iom att de från min erfarenhet kräver lite mer blöt-/koktid än en kvart i en mat-thermos... Istället blir det just diverse grönsaker/nudlar/snabbris som inte direkt kräver kokning utan får en angenäm konsistens ändå. Det som saknas är helt enkelt en lagom guckig sås istället för bara spadet... Ngr erfarenheter hos ngn av ngt dylikt?

/H
 
Du behöver ju inte mixa allt, mixa bara en del av ingredienserna tills det får lagom konsistens. Det hade varit lättare att ge tips om jag visste vad du skulle laga. Men du kan ju t.ex. slänga i potatis eller linser som du mixar och använder för att tjocka till "soppan". En linsgryta med krossade tomater som bas behövs ju inte redas eller mixas alls, den blir lagom tjock i sig. Det går ju också att reducera vätskan tills maten får en lagom tjock konsistens.

Annars borde det funka att fylla upp maten med sånt som suger åt sig vätska, kanske fylla på med lite ströbröd tills det får lagom konsistens?

Märk väl att jag inte har någon större erfarenhet av att torka mat själv, jag utgår bara från hur jag brukar laga "vanlig" mat.
 
Jag brukar snvända Arrowrot. Finns i kryddhyllan, bra för glutenallergiker och ger en fin konsistens.
http://www.santamariaworld.com/produkter/kryddor/#!/arrowrot/

Arrow-stärkelsens korn sväller i vatten vid + 70°. Detta i kombination med att arrowrot är smaklös gör den till en utmärkt stärkelse i matlagning, istället för exempelvis mjöl. Vid mjölredning av såser riskerar man alltid att få en mjölsmak på såsen ifall man använder för mycket, en risk som man slipper om man istället använder arrowrot. Dessutom gör användningen av arrowrot istället för mjölredning att såsen behåller sin klarhet, vilket är viktigt exempelvis när man gör rödvinssås.
Källa: http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Arrowrot

Jiha
 
Var försiktig med E415 om soja är problem. Ströbröd kan vara lite odefinierat, läs innehållsförteckningen noga,
Po-fiber håller vätska bra men jag har aldrig testat detta utan att koka. Arrowrot eller potatismjöl är säkra kort.
 
Vill du ha 5 minutersuppvärmning gäller att finfördela efter tillagning och älska barnmat. Vill du ha struktur måste du blötlägga i god tid så att maten hinner ta upp vattnet, timmar. Sen kan du värma på fem minuter. Är maten färdiglagrad hemma behöver du inte koka den igen.
go tur
 
Bra idéer allesammans.

Att finfördela en del av innehållet låter ju klart som ett bra alternativ! Ska testa lite med typ bönor eller så...

Po-fiber måste helt klart testas oxå! Låter rätt bra när jag googla lite.

Och om arrowrot inte måste koka så är det ju verligen vad jag söker!

Återkommer när jag pulat runt lite!

/H
 
Hobbit: Jag ska nog förtydliga lite. Jag har med mig burken med arrowrot med mig ut, sen reder jag på plats. Blandar en tsk med lite vatten i min kåsa och häller sedan blandningen i maten.
Jag tror nog att risken är stor att det klumpar sig om du lägger "mjölet" i den torkade maten innan.

J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bmw801 Mat utan gas/spritkök? Friluftsmat 33
prospicientia Planera proviantering utan kök. Friluftsmat 33
Wikinggirl Finns det frystorkat utan palmolja? Friluftsmat 24
tsebring Söker tomatsoppa i pulverform utan pasta Friluftsmat 10
Elin75 Paddlingsmat som är LCHF utan kött?! Friluftsmat 4
Damberg Friluftsmat utan tillsatser - Torkning Friluftsmat 12
Damberg Friluftsmat utan tillsatser - Färskvaror och fett Friluftsmat 48
Damberg Friluftsmat utan tillsatser - Färdiga mixer Friluftsmat 13
oscar jensen Frystorkat utan smakförstärkare Friluftsmat 29
RichardXVI mat utan kök Friluftsmat 5
Tigger Laga frystorkat utan värme! Friluftsmat 24
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
pirri Hjälp med potentialen för varm mat utan el eller eld. Friluftsmat 14
josohl Ångbakade bröd utan ugn? Friluftsmat 0
Anders.T Äta örter utan att dö! Friluftsmat 6
bopa ingen vandring utan kök Friluftsmat 0
Hilber Mat utan kök? Friluftsmat 22
Snödrivan Koka gröt Friluftsmat 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Koka ägg i mattermosen Friluftsmat 21
avslutmedlemskap0904 Koka inte kaffe Friluftsmat 37
Teknikern Koka dricksvattnet - inte modernt? Friluftsmat 97
jenol Koka i havsvatten Friluftsmat 23
pzac Koka havregrynsgröt! Friluftsmat 3
Oootro Koka vatten = Säkert vatten? Friluftsmat 13
såg Kök som tar lite mindre med tid att koka på. Friluftsmat 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.