Turskidåkning Skidor på längden

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2018-11-28, 11:16
CatrinSandelin CatrinSandelin är inte uppkopplad

fråga Turskidor Vistas-Nallo-Sälka

Hej

Jag funderar på att gå på turskidor från Vistas till Nallo och sen vidare till Sälka i vinter.
Då det inte finns några kryss att följa på denna led försökte jag hitta lite info på nätet om hur det är att skida denna sträcka på vintern men jag hittade inte mycket.
Har du skidat denna sträcka skulle jag gärna veta hur det var och om man behöver tänka på ngt speciellt.
Har du skidat upp mot Unna Raita stugorna från Nallo skulle jag gärna ha lite info om det med. (tänkt som dagstur)

Tack
//catrin
Svara med citat
Gammal 2018-11-28, 11:27
thureb thureb är inte uppkopplad

Jag har åkt mellan Sälka och Unna Räita samt från Unna Räita till Nallo tre gånger efter jojoturen från Tarfala.

Jag skulle säga att det är mkt lättåkt och flackt från Sälka till Unna Räitastugan. Lite brantare sista biten ned mot Nallo men inte besvärligt.

Vistas till Nallo har jag bara gått på sommaren. Tror inte det är några andra problem än en lång uppförsbacke.

Thure
Svara med citat
Gammal 2018-11-28, 15:52
camlun camlun är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av CatrinSandelin Visa inlägg
Hej

Jag funderar på att gå på turskidor från Vistas till Nallo och sen vidare till Sälka i vinter.
Då det inte finns några kryss att följa på denna led försökte jag hitta lite info på nätet om hur det är att skida denna sträcka på vintern men jag hittade inte mycket.
Har du skidat denna sträcka skulle jag gärna veta hur det var och om man behöver tänka på ngt speciellt.
Har du skidat upp mot Unna Raita stugorna från Nallo skulle jag gärna ha lite info om det med. (tänkt som dagstur)

Tack
//catrin
Jag har åkt den sträckan fast i omvänd riktning. Det är inga konstigheter. Sälka-Nallo åkte jag i ganska dålig sikt men när du väl är i dalen så följer man den.

Dagstur till Unna Reita har jag också gjort, inte heller det några konstigheter.
Svara med citat
Gammal 2018-11-28, 20:17
LottaH LottaH är inte uppkopplad

Vistas till Nallo åker man först upp på platån ovanför jokken, det är en liten brant för att ta sig upp från stughöjd. Ett stycke upp i dalen går man ner på jokken - inte så noga var bara bäckravinen inte är så djup och brant längre. Sedan fortsätter man i dalbotten upp till Nallo. Brukar vara lätt att gå rätt i den trånga dalen.
Nallo till Sälka åker man först till vänster om bäckravinen - sikta mot moränryggen bortom vedboden från stugan räknat. Först uppför och sen mest skrå bortom stenarna. Ska ni mot Unna Räita skråa uppåt, (lättåkt inne i dalen, och vackert!), annars klättra bara så mycket som behövs tills ni kommer upp i den vida dalgången som inte går mycket upp eller ner förrän ni närmar er nerfarten till Sälka. Vid dålig sikt är det svårorienterat eftersom dalen är så vid, jag har gått kompassgång (numera kanske man ska kalla det GPS-gång) mer än en gång. Men då söker jag mig gärna till Nallo vid dåligt väder eftersom det är så trevligt att vara inblåst där...
Svara med citat
Gammal 2018-11-30, 11:57
CatrinSandelin CatrinSandelin är inte uppkopplad

Tack för era svar - Då vet jag lite mer om turen
Svara med citat
Gammal 2018-12-01, 10:40
annakari annakari är inte uppkopplad

Kebnekaise runt

Om du vill läsa lite så har jag skrivit en artikel om samma tur.
https://www.utsidan.se/cldoc/pa-tur-runt-kebnekaise.htm
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:21.

Logga in