Notiser

Reskompis Sällskap på resan

Svara

Ämnesverktyg Betyg: Betyg för ämne: 3.67 i medelbetyg (6 röster). Visningsalternativ
Gammal 2014-04-08, 20:47
7S 7S är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av eyck Visa inlägg
Längd är en objektivt mätbar storhet och det är mkt enkelt att leda i bevis huruvida svensken har en längre genomsnittslängd än spanjoren eller tvärtom. Du menar att du inte inser skillnaden?

/Mats
Bara för att kunna förstå dina argument; nationer och folkgrupper existerar endast för att vi tror att de existerar, om vi slutar tro på dem så existerar de inte heller?
Svara med citat
Gammal 2014-04-08, 20:47
eyck eyck är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av 7S Visa inlägg
Nationer och kulturer existerar varesig du eller Mats vill inse det. Även skillnader mellan dem. Vikten att beakta den nationella identiteten finns även i Lissabonfördraget, men nyheten att människor i olika länder identifierar sig med sina gelika och uppträder likt dem hade ni kanske inte hunnit få ut vid den tidpunkten.
Vem har påstått att nationer eller kulturer inte existerar? Inte jag. Jag har heller aldrig påstått att man inte ska beakta nationella identiteter. Min poäng är att variationen inom en population alltid är större än mellan populationer och att nationella karaktärsdrag snarare är ett instrument för identitetsbyggande än något som reflekterar faktiska skillnader. Du hittar alltså större olikheter mellan svenskar än du hittar mellan en svensk och en spanjor.

Kan du din 1900-talshistoria så förstår du varför man ska ta väldigt försiktiga fotsteg när man närmar sig ämnet nationalkaraktärer.

/Mats
Svara med citat
Gammal 2014-04-08, 21:01
birru birru är inte uppkopplad

Jag hoppas Elly fick en hop PM efter det inlägget, annars är det inte konstigt att en del herrar är singlar.
Svara med citat
Gammal 2014-04-08, 21:04
eyck eyck är inte uppkopplad

Citat:
Bara för att kunna förstå dina argument; nationer och folkgrupper existerar endast för att vi tror att de existerar, om vi slutar tro på dem så existerar de inte heller?
Nej, det påstår jag inte. Nationen "Sverige" existerar självklart lika mycket oavsett vad jag tror eller inte tror. Den är en avgränsning vad gäller geografisk utbredning, statsförvaltning o.s.v. Likaså existensen av "samer" eller "uigurer" eller vad som.

Det jag vänder mig mot är specifikt idén att "svensken" eller "spanjoren" har typiska karaktärsdrag just på grund av att han eller hon är "svensk" eller "spanjor". Det synsättet är ett kraftfullt instrument för att skapa nationell identitet, men bygger på ett felaktigt kausalt antagande (vilket har påvisats flera gånger i forskningen).

/Mats
Svara med citat
Gammal 2014-04-08, 21:04
7S 7S är inte uppkopplad

Citat:
Min poäng är att variationen inom en population alltid är större än mellan populationer och att nationella karaktärsdrag snarare är ett instrument för identitetsbyggande än något som reflekterar faktiska skillnader. Du hittar alltså större olikheter mellan svenskar än du hittar mellan en svensk och en spanjor.
Okay, jag köper din poäng om skillnader - men är det skillnaderna som är viktigast eller är det tillhörigheten? Den skulle jag hävda spelar en större roll. Mellan mig och min sambo är det stora skillnader, jag är nog mest lik min vän men min tillhörighet ligger hos min famlilj, övrig släkt, stad, landskap land folk osv...
Ett gäng britter uppträder med de de tillhör på Kos liksom...

Citat:
Kan du din 1900-talshistoria så förstår du varför man ska ta väldigt försiktiga fotsteg när man närmar sig ämnet nationalkaraktärer.

/Mats
Ja själva uppdelningen i dessa kollektiv har varit en icke fråga tills modern tid.
Svara med citat
Gammal 2014-04-08, 21:06
Tundraman Tundraman är inte uppkopplad

Ännu en tråd som bryts ner i atomer? otroligt!!
Svara med citat
Gammal 2014-04-08, 21:21
luktafotogen luktafotogen är inte uppkopplad

Citat:
Källa på det? Eller missade du skriva att du tror det?
Det var en uppskattning. Gå till vilken mataffär som helst och titta på vad folk köper, hur mycket de bryr sig om miljön och hur mycket de tar reda på varifrån deras inköp kommer. Folk skyller ifrån sig- det är inte jag det är industrins, politikernas, böndernas ansvar eller så säger man att jag är ganska duktig för i Kina pumpar de ner gift i grundvattnet. Sen kan man fundera på om det är kärlek att älska sin avbild som de flesta avkommor är eller ifall man vill ge dem en framtid. Det är kärlek för mig i alla fall.

När det gäller nationella skillnader är de ganska uppenbara när man reser och träffar mycket människor men det är tabu att påstå något sådant för det finns inte kulturskillnader. Speciellt ska jag inte få uttala mig som jobbar i hela Norden+ Baltikum och har haft så förbannat många jobb och rest så mycket som jag har. Inte kan väl jag ha märkt av dessa kulturskillnader? Tror att de tillochmed skulle kunna bevisas statistiskt. En sådan gräns har definierats för "Norrland" efter huruvida en större andel har gift sig eller inte. Traditioner lever kvar mer på vissa ställen. Jag vill vara tydlig med att dessa kulturella olikheter inte går att mäta på genetisk väg men definitivt genom att studera kulturella företeelser och det är definitivt objektivt mätbart. Här är några exempel för att anknyta till tråden.
Hur många kvinnor, procentuellt, som vill skaffa familj.
Här kommer Norge definitivt skjuta ifrån och ha en högre siffra än Sverige.
Hur många kvinnor, procentuellt, som vill gifta sig.
Skulle tro att det här utfallet blir det samma.
Hur många män som tar mina urtvättade glasburkar och flaskor för att slänga dem i restavfall istället för glasåtervinningen utan att förstå varför jag tyckte det var onödigt. Jasså- skulle du ha dom?
Norge vinner stort.
Hur många som köper en miljövidrig bil bara för att de tycker den är cool:
Hmmm...
Osv. Kan ha tokfel och det är helt ok men har rätt tills statistiken säger något annat.
Svara med citat
Gammal 2014-04-08, 21:21
clindh (Christer Lindh) clindh är inte uppkopplad
Administratör

Den här urspårningen i form av nationer och kulturer får ni ta i Fritt Forum eller inte alls, håll kvar tråden i hyfsad närhet av ursprungsämnet tack,
Svara med citat
Gammal 2014-04-08, 21:35
joanna joanna är inte uppkopplad

cool

Klart fascinerande utveckling av en tråd, som inleds med en rak och oskyldig fundering, tillsynes utan några lömskare undertexter xD.

Än mer fascinerande, hur svårt vi har det med den enkla insikten om att statistiska snittskillnader mellan grupper, hur välbelagda de än må vara, har noll prediktivt värde vid mötet med den enskilde individen.

Sen trodde jag ju, att vi som har luffardriften i kroppen, per definition är mer än genomsnittligt öppna för det oförutsedda och oplanerade i våra liv - däribland nära relationer med människor, som inte motsvarar våra i förväg bestämda kravlistor

Senast redigerad av joanna den 2014-04-08 klockan 21:52
Svara med citat
Gammal 2014-04-08, 21:44

Citat:
Ursprungligen postat av joanna Visa inlägg
- däribland nära relationer med människor, som inte motsvarar våra i förväg bestämda kravlistor
...som till exempel att gå i säng med någon som vill ha barn medan man själv inte vill utan att först vara överens om att suga ut skiten ifall något händer? Är det bra?
Svara med citat
Gammal 2014-04-08, 21:55
joanna joanna är inte uppkopplad

Fel exempel
Svara med citat
Gammal 2014-04-08, 22:11

Citat:
Ursprungligen postat av joanna Visa inlägg
Fel exempel
...fast det kanske är just den typen av saker som är bra att ha som krav ifall man är bestämd på den punkten. Livsavgörande som jag skrev tidigare.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:04.

Logga in