Bästa telefonen som frilufts-GPS?

Ja det låter ju rätt bra

Kolla bara så wifi är av också - , en A-GPS liknande stödfunktion kan köra med wlanet.

Pinga server från den och få ungefärlig geografisk server position via den!
 
Kan man använda orux till att digitalisera en papperskarta, dvs scanna en bild o ange koordinater? Jag försökte läsa mej till svaret på hemsidan, men lyckas inte så bra.

Det var det som var tanken med appen från början. Sen har den efter hand blivit mer inriktad på att använda onlinekartor (med möjlighet för offline-lagrind).

Man använder OruxMaps Desktop-applikationen för att kalibrera en scannad karta.
 
Jo det är gammalt nu , finns 2 generationer till - det är ju det vassaste civila chipsetet.
Garmin har kört med andra chip efter trean har jag för mig men det blev sämre så det bidde sirf igen.

De hänger på antennen ocskå , skulle vara kul om folk med vassa gps mottagare och telefon gpser kan göra pararella experiment.

Utan Gsm/umts och wlan stöd.

Inomhus under dåliga förhållanden (Inte på vinden på en torr trävilla me tegeltak)
I tät skog , blöta gröna löv dämpar 1,2Ghz bandet där gps ligger kraftigt
I stadsmiljö mellan relativt höga byggnader med liten öppningsvinkel mellan hus uppåt
 
Finns en annan android-app också som heter Viamici.

Har inte provat den själv, men det verkar gå ut på att man tar ett foto på en karta med telefonens kamera (eller sparar ner en annan karta som en vanlig JPG-bild till telefonen). Man laddar sen upp bilden i appen och kalibrerar den med två olika referenspunkter. Sen kan man använda kartan och GPS:n utan internet.

Finns en trailer och info här

http://www.viamici.com/
 
nu har jag inte läst hela tråden så jag har säkert missat mkt m jag skriver ändå.

jag använder Motorola defy. nåt Android system. orux maps funkar fint utan Internet kontakt o när jag bara använder telefonen för att göra en way Point varje dag o kanske nåt mer så håller batteriet i flera dagar.

laddade ner kart bilder o deras koordinater o sen använda jag desktop programmet för att baka ihop de till filer som jag överfördes till telefonen. knöligt att förstå hur jag skulle börja m rätt framt när jag väl började.

jag har använt den för lite navigering i bergen i kirgisistan m mest för way Point som sagt.
 
Oavsett så har väll de flesta gpser eller mobiler tillräcklig mottagning idag för de flesta aktiviteter.
Hemma använder jag dock nästan alltid mobilen och när jag vandrar brukar jag inte ta med någon gps. Vet inte riktigt vad jag skulle ha den till. (mobilen jömmer jag i packningen avstängd och glömmer bort )
Dock använder jag en riktig garmingps när jag cyklar. Till det är alla mobiler jag testat nästan värdelösa.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
prospicientia Bästa appen för min Xperia Z-5 Compact? Navigering 35
Skare i Åre Bästa köp Garmin under 3000 kr Navigering 11
niking Garmin Epix - det bästa av två världar? Navigering 14
Merckx Bästa GPS Navigering 18
grodanbolle Bästa cykelkartan för GPS? Navigering 3
hsjn Bästa allround GPS? Navigering 18
kalleh2 Bästa bärbara GPS:en enligt Råd & Rön Navigering 6
Berra66 Bästa GPS-programmet Navigering 16
johan_ben Bästa GPS för geocaching Navigering 18
peter1959 Bästa skydd för papperskartan ? Navigering 21
rico90 Bästa GPS för skogspromenader m.m?? Navigering 6
HåkanC Bästa Garmin vägkarta, City Navigator eller Metroguide? Navigering 1
Stuvarn Bästa GPS för paddling? Navigering 2
apfaktor Bästa Allround GPS:en Navigering 9
bredviken Bästa kompromissen CSx 60????? Navigering 6
bionicon GPS + WAP-väderrapport i liten båt. Bästa lösningen??? Navigering 17
abjork Bästa GPS valet för sjökort i öppen båt? Navigering 6
jonnec Bästa hård- och mjukvaran? Navigering 1
PK Neelix www.eniro.se har bästa vandringskartan! Navigering 13
b-col Bästa vägkartan till Garmin 60C? Navigering 1
GilbertK Bästa pris på Bil-Kit till 60c/cs Navigering 2
fafner Bästa pris på bilkit till Garmin 60CS Navigering 0
dragbjorn Bästa gps:n i kyla? Navigering 9
carpe.diem Bästa GPS-programmet för Garmin 12 och hemma-PC? Navigering 10
matsd_sssk.se GPS i GSM-telefonen! Navigering 0
stenblock Hitta.se nya "Frilufts"-karta Navigering 3
Brannmark Frilufts karta till Magellan Meridian Color? Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.