Dykcert på västkusten?

Har bara snorklat tidigare men funderar på att ta dykcertifikat till sommaren och vill isf göra det på svenska västkusten... är det ngn som kan rekommendera ett bra ställe? gärna runt Marstrand eller Tjörn, men priset är viktigare än platsen så länge det är mellan strömstad och kungsbacka typ.

Och finns det nån slags kombo-kurs där man lär sig mer om naturen under ytan? tång och fiskar osv. Vore kul med nåt mer än bara dykningen!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Låt inte hemsidan i bästa 90-talsdesign avskräcka dig.
http://www.westpointdivers.se

Pelle på West Point är en mycket rutinerad dykinstruktör med en bra bit över 2000 framgångsrika dyk bakom sig. Jag tog Open Water Diver hos honom 2003, torrdräktskurs 2005 och Advanced OWD 2014.

Lutar åt en kurs till i sommar om jag inte jobbar 6 dagar i veckan igen...

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Tog cert hos Dive Team i Lysekil för 5 år sedan. Funkade finfint.
De första dyken handlar mest om teknik. På 5-10 m lära sig ta av och på mask, bly, väst mm. Senare på veckan gör man riktiga dyk där ni simmar en bit och tittar på djurlivet.
En fördel med att ta cert i Sverige är att det är betydligt svårare. Kallare, dålig sikt, tung torrdräkt med mera bly, språngskikt mm. Att dyka 10 m här är som att dyka 20 i Medelhavet. Du får alltså en positiv överraskning när du dyker där. Tvärt om är värre. Om man tagit cert i varma klara vatten och sen tror det bara är att köra på i Sverige.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips