Lantmäteriets priser

Tack för ditt svar, Torbjörn! Nu förstår jag bättre.

Om vi nu koncentrerar oss på digitala kartprodukter (.rik-filer) så skulle jag vilja förstå i vilket steg som räkningen blir saltad och om det är regeringen, Lantmäteriet eller bristen på konkurrens man skall skylla på.

Jag inbillar mig att det hos Lantmäteriet finns en (eller flera) centrala databaser där hela deras digitala kartmaterial ligger. Jag tänker mig att det är på ett format som Lantmäteriet självt styr över.

Framställningen av .rik-filer sköts alltså på I-divisionen, medan Metria sköter försäljningen av dessa. Antag att en annan återförsäljare som skrivit på Lantmäteriets återförsäljaravtal skulle vilja göra det som Metria gör (säljer CD-skivor), finns det några utsikter för att denna återförsäljare skulle kunna ge mycket lägre priser än Metria? D.v.s. är det Metria som saltar räkningen?

Jag tänker mig också att det finns en stor produktionskostnad för omvandlingen från Lantmäteriets databas till .rik-filer (alltså arbetsomkostnader på I-divisionen). Om någon annan återförsäljare skulle erbjuda typ Terrängkartan på något annat format än .rik och kunde göra detta mer kostnadseffektivt än I-divisionen så skulle man kunna få en digital produkt med ett mer attraktivt pris. Ser du några utsikter för detta Torbjörn? Andra läsare av denna tråd kan kanske tipsa om lämpliga format, andra än .rik.

Slutligen hade jag även en tanke att Lantmäteriet med sina höga priser redan förstört marknaden! Maken till privatkopiering tror jag att jag aldrig varit med om. Flera jag pratat med, som normalt är hederliga personer, säger de skyhöga priserna som finns för .rik-filer är helt orimliga och därför gladeligen ordnar med piratkopior från kompisar, bibliotek eller piratwebbplatser. Det extremt utbredda privatkopierandet av .rik-filer gör att det är svårt för en ny aktör på marknaden att erbjuda digitalt kartmaterial eftersom en stor del av den möjliga kundkretsen redan har ordnat med sina privatkopierade filer. (Man kanske t.o.m. skulle tipsa Aftonbladet och be dem kolla upp om någon minister privatkopierat rik-filer så kanske de kan se till att avsätta ett par till...)
 
Så du vill ha hjälp med affärsutveckling av konkurrerande produkter...? :)

Nåväl, jag kanske får på pälsen från någon kollega, men sakförhållanden kan jag alltid redogöra för.

Om vi nu koncentrerar oss på digitala kartprodukter (.rik-filer) så skulle jag vilja förstå i vilket steg som räkningen blir saltad och om det är regeringen, Lantmäteriet eller bristen på konkurrens man skall skylla på.
Den höga prisnivån kan 'skyllas' på alla led, men kanske till största delen på I-divisionen, åtminstone vad gäller rik-kartor. Metrias påslag i slutledet täcker produktionskostnad och distribution av CD-skivor, plus nån liten marginal. Terrängkartan på CD tror jag inte ens går ihop för Metria.

Jag inbillar mig att det hos Lantmäteriet finns en (eller flera) centrala databaser där hela deras digitala kartmaterial ligger. Jag tänker mig att det är på ett format som Lantmäteriet självt styr över.
Det finns flera databaser, men insamling av data sker i GGD som sedan ligger till grund för de övriga kartografiskt bearbetade databaserna. Formatet styr Lantmäteriet själva över, såtillvida att kartobjektens beskrivning i databaserna är utformad av Lantmäteriet. Själva databashanteraren är dock generell och kan köpas av vem som helst med tillräckligt stor påse pengar. I första hand är det ArcSDE som används, vilken i sin tur bygger på Oracle.

Framställningen av .rik-filer sköts alltså på I-divisionen, medan Metria sköter försäljningen av dessa. Antag att en annan återförsäljare som skrivit på Lantmäteriets återförsäljaravtal skulle vilja göra det som Metria gör (säljer CD-skivor), finns det några utsikter för att denna återförsäljare skulle kunna ge mycket lägre priser än Metria? D.v.s. är det Metria som saltar räkningen?
Som jag antydde tidigare är priserna i ledet mot återförsäljare hög så det räcker. De prissänkningar som skett har syftat till att ge återförsäljare en marginal utan att det ska påverka priset till slutkund.

Jag tänker mig också att det finns en stor produktionskostnad för omvandlingen från Lantmäteriets databas till .rik-filer (alltså arbetsomkostnader på I-divisionen). Om någon annan återförsäljare skulle erbjuda typ Terrängkartan på något annat format än .rik och kunde göra detta mer kostnadseffektivt än I-divisionen så skulle man kunna få en digital produkt med ett mer attraktivt pris. Ser du några utsikter för detta Torbjörn? Andra läsare av denna tråd kan kanske tipsa om lämpliga format, andra än .rik.
Kostnaden för att framställa rasterfiler från databaserna är inte särskilt hög för Lantmäteriet, då det görs med fullt automatiserade rutiner. Personkostnaden för bearbetningen till digitala kartor är alltså förhållandevis låg. Det är arbetet med uppbyggnad och ajourhållning av databaserna som kostar pengar, och det är i den verksamheten som Lantmäteriet inte har kostnadstäckning via statsanslag utan behöver tillskott från försäljning av data. Detta gäller så länge Lantmäteriet har ambitionen att hålla nuvarande kvalitet på data och kartor.

Slutligen hade jag även en tanke att Lantmäteriet med sina höga priser redan förstört marknaden! Maken till privatkopiering tror jag att jag aldrig varit med om. Flera jag pratat med, som normalt är hederliga personer, säger de skyhöga priserna som finns för .rik-filer är helt orimliga och därför gladeligen ordnar med piratkopior från kompisar, bibliotek eller piratwebbplatser. Det extremt utbredda privatkopierandet av .rik-filer gör att det är svårt för en ny aktör på marknaden att erbjuda digitalt kartmaterial eftersom en stor del av den möjliga kundkretsen redan har ordnat med sina privatkopierade filer. (Man kanske t.o.m. skulle tipsa Aftonbladet och be dem kolla upp om någon minister privatkopierat rik-filer så kanske de kan se till att avsätta ett par till...)
Prisnivån på kartor i rik-format uppmuntrar helt säkert till piratkopiering. Problemet är att Lantmäteriet inte lyckats med att hitta en prismodell som ställer pris i förhållande till nytta för slutanvändaren. Det enklaste sättet vore att ge verksamheten full finansiering via anslag, och tillhandahålla produkterna till självkostnadspris (distributionskostnad för olika slags media). Men då blir det politik på riksdagsnivå av det hela...

/torbjörn
 
Tack igen, Torbjörn, för ditt kvalificerade svar.

tobbedj; sa:
Så du vill ha hjälp med affärsutveckling av konkurrerande produkter...? :)
Nä, de affärsidéer som jag har lust att utveckla själv diskuterar jag inte så här öppet. :)

Prisnivån på kartor i rik-format uppmuntrar helt säkert till piratkopiering. Problemet är att Lantmäteriet inte lyckats med att hitta en prismodell som ställer pris i förhållande till nytta för slutanvändaren. Det enklaste sättet vore att ge verksamheten full finansiering via anslag, och tillhandahålla produkterna till självkostnadspris (distributionskostnad för olika slags media). Men då blir det politik på riksdagsnivå av det hela...
Det är väl här vi har pudelns kärna (kanske uppenbart redan tidigare i tråden, men klart för mig först nu).

En intressant jämförelse man kan göra är mellan Friluftskartan Pro för Garmin-GPS:er och Terrängkartan på CD. Prisskillnaden är ju enorm. Fri Pro för Götaland får man för ca 1.500:- medan motsvarande för digital Terrängkarta går på ung. det tiodubbla (lite beroende på hur man räknar). För mig så duger Fri Pro/Mapsource till rätt mycket och jag har märkt att jag ofta använder Fri Pro/Mapsource till annat än det rent GPS-relaterade. Låter som att Sportmanship lyckats bra i sin prisförhandling med Lantmäteriet.
 
En intressant jämförelse man kan göra är mellan Friluftskartan Pro för Garmin-GPS:er och Terrängkartan på CD. Prisskillnaden är ju enorm. Fri Pro för Götaland får man för ca 1.500:- medan motsvarande för digital Terrängkarta går på ung. det tiodubbla (lite beroende på hur man räknar). För mig så duger Fri Pro/Mapsource till rätt mycket och jag har märkt att jag ofta använder Fri Pro/Mapsource till annat än det rent GPS-relaterade. Låter som att Sportmanship lyckats bra i sin prisförhandling med Lantmäteriet.
Ja, prisskillnaden är minst sagt underlig.

En förklaring kan dock vara att FriPro/Mapsource är tänkt att vara en proprietär miljö för den som äger en Garmin GPS, och att det officiellt inte ska gå att utan vidare flytta data från den miljön till andra applikationer. I det läget går det uppenbarligen att förhandla ner priset rejält för Sportmanship och andra återförsäljare.

Samma skillnad i pris finns också för Magellans fastighetskarta, som också kostar 1/10-del av det pris som motsvarande yta i .rik-formatet gör.

Nu vet de flesta som läser olika forum att Garmin-formatet inte är så slutet att data är instängda i det formatet för tid och evighet, utan att det går att bryta sig in och manipulera data (säg inget till Lantmäteriet bara :) ).

Men nu tror jag inte ett lägre pris (t.ex. på samma nivå per ytenhet som FriPro) leder till minskad privat- och piratkopiering. Inte så länge det tycks finnas något som kan liknas vid 'digital bulemi' som innebär att många användare ständigt är sugna på mer, oavsett om man har nytta av det eller inte.

Den enda möjligheten som jag ser är att rasterdata kan skapas mer dynamiskt och hålla en högre aktualitet än vad som är fallet för t.ex. Terrängkartan i nuläget.

Ajourhållning bedrivs för närvarande i två spår, dels en periodisk och dels en kontinuerlig.

Den periodiska ajourhållningen är inriktad på att rusta upp större delen av informationen inom ett givet område, och för Terrängkartan ligger väl intervallet på 3 - 10 år beroende på i vilken del av landet man befinner sig och hur mycket det händer i området.

Den kontinuerliga ajourhållningen är inriktad på att fortlöpande uppdatera grunddata med de viktigare objekten, t.ex. vägar och annan infrastruktur.

Fastighetskartan ajourhålls dessutom kontinuerligt avseende fastighetsredovisning, och av den anledningen skapas alla leveranser (digitala filer och tryckta kartor) först efter beställning från kund.

Om övriga kartserier kunde erbjudas på samma sätt så kanske just aktualiteten skulle vara en tillräckligt stor morot för många att betala för de kartor man använder.

När jag ändå är inne på det spåret kan jag ge litet allmän information om hur kartproduktionen kommer att drivas efter införandet av SWEREF 99:

Indexsystem och bladindelning samt kartformat kommer att ändras, vilket bland annat nämns i tråden

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=30703

Terrängkartan kommer för flertalet blad att tryckas digitalt (undantaget är de områden där det är lönsamt att trycka med offset). De digitaltryckta kartorna får en mindre pappersyta men dubbelsidigt tryck, och kartytan kommer alltså att motsvara den offsettryckta och enkelsidiga varianten.

Den variant som erbjuds via DinKarta idag där det är möjligt att definiera sitt eget utsnitt kommer att finnas kvar, men kartytan kan komma att bli större, dock inte dubbelsidigt tryck vad jag vet.

Detta öppnar möjligheten att digitaltrycka små upplagor med tätare intervaller, och ger kartor med högre aktualitet än vad som är fallet idag.

Inget beslut är dock taget hur de digitala varianterna av Terrängkartan och mindre skalor ska hanteras. Idag finns ett rasterlager med de olika kartserierna (förutom fastighetskartan) liggande som uppdateras i samband med att hela kartblad revideras och publiceras. Mindre ändringar som enstaka vägar och andra detaljer leder inte regelmässigt till att rasterdata uppdateras.

Lantmäteriet har dock tekniken och troligen (beror på efterfrågan) också kapaciteten att köra fram rasterbilder också för Terrängkartan på samma sätt som Fastighetskartan produceras idag (on demand).

Vi får se vad som händer...

/torbjörn
 
Jag har läst rapporten som Per länkat tilli inlägget ovan, särskilt det avsnitt som rör Lantmäteriet. Trots att rapporten är daterad till Obktober 2006, så verkar det ändå som om rapporten till vissa delar är inaktuell.

Sidan 27: Exempelsamlingen ger en bild av hur Lantmäteriet/Metria agerat genom åren. Man har exempelvis förhindrat konkurrens genom att vägra att sälja grunddata från de egna databaserna. Man har paketerat produkter, grunddata och tjänster i olika upphandlingar på ett sätt som inget privat företag kan konkurrera med (på grund av att det bara är myndigheten Lantmäteriet som har tillgång till dessa databaser).
Sedan nästan två år tillbaka sköts all distribution av data via återförsäljare, där Metria är en av dem och behandlas på samma sätt som övriga ÅF. Det hade varit klädsamt för Svenskt Näringsliv om rapporten också nämnt något av detta.

Sidan 28: Det vore bättre om vi följde Danmarks och Norges exempel. Där låter man respektive myndighet bygga upp och à jour-hålla databaser, men överlåter till de privata företagen att bygga och sälja tjänster kring dessa.
Det är ju precis det förhållandet som råder sen knappt två år tillbaka! Låt vara att det tar tid att bygga upp rutiner och kompetens hos de som är intresserade av att agera som återförsäljare.

I ett avseende hoppas jag att vi inte följer exemplen i Norge och Danmark, och det är produktion av de allmänna kartorna. Jag har nämnt det både i tidigare inlägg och i någon av de artiklar jag skrev för något år sedan; Resultatet efter omläggningen i Norge och Danmark är att ingen privat aktör har visat intresse av att erbjuda ett kartsortiment motsvarande det som Statens Kartverk och KMS gjorde under den tiden de hade ansvaret. Översatt till Sverige skulle t.ex. Terrängkartan troligen inte finnas tillgänglig utanför storstadsregionerna.

Längre ned på sidan 28: Konkurrensen sker på helt ojämlika villkor eftersom Lantmäteriet/Metria använder sig av anslagsmedel – det vill säga skattepengar – för att utveckla sina olika programvaror. Det senaste exemplet är ArcCadastre där utvecklingskostnaderna enligt uppgift rör sig om över 100 miljoner kronor.
Utvecklingskostnaderna för ArcCadastre kan mycket väl vara så höga som rapporten anger, jag har ingen möjlighet att kontrollera den uppgiften. Men att därmed tro att hela den summan kommer från anslag är direkt felaktigt. Ansvarig för programvaran sedan ungefär 2 år är Division F (Fastighetsbildning) som behöver systemet som ett verkyg i sin handläggningsprocess. Divisionen finansierar i och med det större delen av utvecklingsarbetet. Division F har inte en enda anslagskrona att använda för ändamålet, då de är helt avgiftsfinansierade. En mindre del av utvecklingsarbetet bekostas av Division I då ArcCadastre från och med 2007 kommer att vara det huvudsakliga redskapet för ajourhållning av GGD och kartografiska databaser, ren intern användning således.

Slutligen:

Lantmäteriet har inte rullat tummarna utan de senaste åren arbetat för att med flera åtgärder skapa tydlighet i uppdelningen mellan myndighetsutövning och affärsverksamhet. Metrias organisation och ekonomi är i allt väsentligt åtskiljd från övriga Lantmäteriet. Om regering och riksdag beslutar sig för att gå vidare med en bolagisering/privatisering så tror jag för egen del att det inte blir någon större skillnad jämfört med idag. Metria har en slimmad organisation med en ekonomi i balans. Som fristående bolag kanske de rentav kan få möjligheter att agera på marknader där man idag håller sig borta av hänsyn till Lantmäteriet som helhet.

/torbjörn
 
Något har nog hänt

Framgången med Tyvekkartor tyder på att Lantmäteriverket/Merita eller vem det nu är, inte är helt ovilliga att sälja kartdata till konkurrenter.

Och Sportmanship har tydligen förhandlat sig till en bra uppgörelse. För annars skulle inte Friluftskartan Pro som täcker runt 240 st pappersblad av Terrängkartan, och kostar mindre än hälften av vad ett län av Terrängkartan i rik-format på CD gör.

Per Brune
 
QGIS kan nu läsa och manipulera .RIK filer

QGIS kan nu läsa och i viss mån manipulera .RIK-filer.
QGIS är ett lättvikts GIS-program där man bland annat kan importera/exportera GPS-koordinater från/till en GPS via t.ex GPX formatet. programmet är gratis och open source samt finns till Linux, windows och mac OSX. Denna funktionalitet har tillkommit genom att GDAL-biblioteket inkorporerat stöd för .RIK.

Fungerar ypperligt! :)
 
Arbete med konkurrenspolicy för GIS-området

IT&Telekomföretagen driver den viktiga frågan om myndigheten Lantmäteriets konkurrens på GIS-marknaden. Lantmäteriet har enligt reglerna rätt att driva uppdragsverksamhet mot avgift för spridning av geografisk information. Vi menar att konkurrensen är osund och har begärt att regeringen ska ge Lantmäteriet tydliga direktiv om att upphöra med verksamheten.

För att lösa frågan startade regeringen nyligen ett marknads- och konkurrensråd med särskilt utsedda ledamöter som företräder branschen, kundsidan och Lantmäteriet. IT&Telekomföretagen har en av elva platser i rådet som rapporterar till regeringen. Rådet hoppas bland annat att inom kort få till stånd en konkurrenspolicy för GIS-området. Källa http://www.idrelay.com/showmail.asp?q=149D-3F8-3217-D7

Mer information på Lantmäteriets webb http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=12419
 
För att lösa frågan startade regeringen nyligen ett marknads- och konkurrensråd med särskilt utsedda ledamöter som företräder branschen, kundsidan och Lantmäteriet.

Om jag inte minns alldeles fel var detta ursprungligen ett (av flera) förslag i den senaste organisationsutredningen (vilken i ordningen har jag tappat bort), som välkomnades av Lantmäteriet.

Bra om något forum kan definiera tydliga spelregler.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
Johan123 Lantmäteriets KSO, enbart A4 utskrifter? Navigering 6
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
eyck Förändringar i Lantmäteriets produktportfölj Navigering 1
Johan123 Karttjänst liknande Lantmäteriets KSO för Finland? Navigering 3
carl-fredrik Viewranger+Lantmäteriets kartor? Navigering 3
bosseiskogen Program för Lantmäteriets öppen data Navigering 0
Tippler Lantmäteriets koordinater Navigering 2
vgurra Någon som prövat Lantmäteriets DGPS-korrektioner via NTRIP med Garmin GPSmap 6X ? Navigering 15
Lmlyset Utskrift av Lantmäteriets kartor Navigering 0
ekis Lantmäteriets RIK och QGIS Navigering 4
swenorth Lantmäteriets terrängkarta Navigering 10
artec Lantmäteriets kartor - Inspire-direktivet Navigering 1
Durras Lantmäteriets fastighetskarta i en Garmin Vista CX? Navigering 4
lindbergf Lantmäteriets vägkarta i Garmin 60csx Navigering 1
strasse Lantmäteriets Stadskarta vs Tätortskarta Navigering 1
avslLM Lantmäteriets kartor Navigering 14
dippen Lantmäteriets RIK-format Navigering 14
Haddock Inlägg i debatten om lantmäteriets prissättning... Navigering 8
bruse Lantmäteriets Gröna karta + Garmin Legend = sant? Navigering 28
niking Lantmäteriets vinst... Navigering 2
Martin Fjäderlätt Studenter får Lantmäteriets kartor på webben! Navigering 30
redtop Version på Lantmäteriets .RIK kartor? Navigering 4
niking Lantmäteriets vinst Navigering 3
niking Lantmäteriets vinst ökar igen! Navigering 31
ALj Lantmäteriets kartor på CD-ROM - vad har hänt? Navigering 18
Lantmäteriets kartor & Microsoft XL Navigering 2
errbe Grymma priser hos LM Navigering 1
PR Var köper man GPS till vettiga priser? Navigering 24
wisher Priser på Garmin Navigering 41
morgan.sandberg GPS priser i Sverige. Navigering 12
buster23 GPS-priser flyttat till Forum "leverantörer" Navigering 0
bertilstenfeldt LMV's priser Navigering 6
Avslutatmedlemskapx Portabla väderstationer, tester och priser Navigering 0
niking Höjda priser från Lntmäteriet Navigering 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.