Navigering GPS, karta och kompass

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2018-04-05, 08:10
seobserver seobserver är inte uppkopplad

Som ledare har jag brukat den till att planera rastnivåer, häng och fika vid uppåtövningar samt planera tidsåtgång. Först höjden sen resten..

go tur
Svara med citat
Gammal 2018-04-05, 09:50
thureb thureb är inte uppkopplad

Säkrare bedömning med längre rak "linjal". Man kan t ex använda stavar för lavinbedömning. Jag har ett par K2 teleskopstavar med inbyggd clinometer på den högra staven.

Finns förstås smartphoneappar för detta också.

Thure
Svara med citat
Gammal 2018-04-05, 09:54
Skogsstjärnan Skogsstjärnan är inte uppkopplad

Om vi nu har uppskattat avståndet till berget och sedan vet lutningen till toppen från marknivå genom kompassens klinometer och sedan kom ihåg att vi räknade på sånt här i skolans mattelektioner men glömt bort hur man räknade vad gör man då?

Jo man frågar någon här på forumet.

Fast frågan är om det är någon som vet?

🤓
Svara med citat
Gammal 2018-04-05, 10:34
The Crow The Crow är inte uppkopplad

Oavsett om jag kommer ihåg matten eller inte tycker jag det är lite ointressant. Har jag bestämt mig för att ta mig upp för en sluttning så gör jag ju det oavsett.

Kan förstå att det finns lite tillämpning i snöfjäll och så men i övrigt vette fan.
Svara med citat
Gammal 2018-04-05, 10:34
seobserver seobserver är inte uppkopplad

glad

1 Var är du, orientering på kartan.
2 Bergets/Dalens topp respektive botten, kartmätning i ditt plan.
3 Clinometerns lutningsvinkel, avläsning.
4 https://sv.wikipedia.org/wiki/Trigonometri.
5 Resultat nu har du höjdskillnaden.

Nu återstår tankemödan hur många raster, hur lång tid, etc.

go tur
Svara med citat
Gammal 2018-04-05, 11:43

[QUOTE=The Crow;801990]Oavsett om jag kommer ihåg matten eller inte tycker jag det är lite ointressant. Har jag bestämt mig för att ta mig upp för en sluttning så gör jag ju det oavsett.

Kan förstå att det finns lite tillämpning i snöfjäll och så men i övrigt vette fan.[/QUOTE

Blev felaktigt två svar, se nedan. Hittar inte funktionen att ta bort detta inlägg...

Senast redigerad av Skogsstjärnan den 2018-04-05 klockan 11:56
Svara med citat
Gammal 2018-04-05, 11:49

Citat:
Ursprungligen postat av The Crow Visa inlägg
Oavsett om jag kommer ihåg matten eller inte tycker jag det är lite ointressant. Har jag bestämt mig för att ta mig upp för en sluttning så gör jag ju det oavsett.

Kan förstå att det finns lite tillämpning i snöfjäll och så men i övrigt vette fan.
Du inledde med att ställa frågan vad man använder en klinometer till på kompassen och du har fått svar. Du tycker användningsområdet är ointressant. Så, då vet vi det.

Beträffande min fråga till övriga på forumet, någon som vet hur uträkningen lyder rent konkret?

Om vinkeln x är känd kan triangelns proportioner beräknas med funktionerna sin, cos och tan, hmm...??? 🤓

Jag hade faktiskt inte tänkt på att ungefärlig höjd går att mäta och det var kul att få reda på.
Svara med citat
Gammal 2018-04-05, 12:21
Wulfen Wulfen är inte uppkopplad

En rätvinklig triangel är gjord av två ben (kateter) i en rät vinkel, vinkelräta mot varandra (90°). Sen har vi hypotenusan (den längsta sidan). Summan av vinklarna i en triangel är alltid 180°. Längderna på trianglens sidor kan fastställas via Pythagoras sats och vinkelstorlekarna via trigonometriska funktioner.

Mvh troswe
Svara med citat
Gammal 2018-04-05, 12:33

Citat:
Ursprungligen postat av troswe Visa inlägg
En rätvinklig triangel är gjord av två ben (kateter) i en rät vinkel, vinkelräta mot varandra (90°). Sen har vi hypotenusan (den längsta sidan). Summan av vinklarna i en triangel är alltid 180°. Längderna på trianglens sidor kan fastställas via Pythagoras sats och vinkelstorlekarna via trigonometriska funktioner.

Mvh troswe
Tack Troswe!

Nu ska jag ut och praktisera hypotesnusan och Pyttagoras sats.

🤓
Svara med citat
Gammal 2018-04-05, 12:54
Wulfen Wulfen är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Skogsstjärnan Visa inlägg
Tack Troswe!

Nu ska jag ut och praktisera hypotesnusan och Pyttagoras sats.

🤓
Va så lite, gjorde en liten hjälp bild...

Mvh troswe

Svara med citat
Gammal 2018-04-05, 13:52

Citat:
Ursprungligen postat av troswe Visa inlägg
Va så lite, gjorde en liten hjälp bild...

Mvh troswe
Mycket bra!

Jag tänkte att det här borde intressera flera.
Svara med citat
Gammal 2018-04-05, 15:32
tango tango är inte uppkopplad

stavarna

Man kan nyttja sina skidstavar för grova uppskattningar. Håll ena staven lodrätt -t ex genom att låta den hänga och dingla i sin rem. Håll den andra staven vägrätt och låt ena änden nudda snön. Bilda en triangel med backen och de två stavarna och se var på den lodräta staven som den vågräta träffar. möts de på högst upp på lodräta staven har du en triangel med lika långa kateter och [email protected]= 1 -> 45grders lutning. det är brant men inte oåkbart för en god utförsåkare, t ex Väggen i Sälen, Chocken i Idre och Eksperten i Trysil har den lutningen. Få åkare står och mäter lutning med stavarna i den backen. :-)
Möter den vågräta staven istället mitt på den lodräta så har vi [email protected] = (1/2) / 1 = 1/2 -> lutningen drygt 25 grader. Ungefär där gränsen för att backen ska bli svart börjar och ungeför där risken för laviner också börjar enligt
http://svelav.se/lavinkunskap/ ... avinterrang/

Vill man förfina detta hemma kan man sätta mäta hemma och sätta små tejpremsor på sina stavar för var femte grad eller så, givet att man inte har teleskopstavar -då blir det lurigare....

Förr i tiden (förra årtusendet) fanns en gratis papperstidning som hette fjällsäker som beskrev detta.

Nu hittade jag bilden jag sökte som beskriver texten ovan mycket bättre:
http://www.fjallsakerhetsradet ... ser/laviner/

/Patrik
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:30.

Logga in