Navigering GPS, karta och kompass

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-07-24, 19:17
avslutad121010 avslutad121010 är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av graylingman Visa inlägg
Jag fick den av Kepler för ett par år sedan. Antar att han inte har något emot att jag skickar den vidare. Skicka mailadress via PM till mig bara.

Har fått den av Kepler! skall testa så fort jag får tag i en maskin med excel.
Svara med citat
Gammal 2012-07-26, 18:52
Kepler Kepler är inte uppkopplad

smulan49 & graylingman:

Jo, det var verkligen intressant med dessa rösen. Deras positioner i lat/lon (WGS84) kan antingen beräknas med min Excelfil eller genom att helt enkelt kika på källkoden till fliken "Hem" (det är väl Visa - källkod i Internet Explorer).

Men sen gäller det ju att få in positionerna som waypoints i GPS'en. Det är ju samma frågeställning som graylingman.

Jag har kod för att generera en waypointfil i OziExplorer-format (wpt) från en lista i Excel. Och sedan kan man väl från denna fil skapa en gpx-fil med hjälp av t.ex. GPSBabel. Jag skall titta på det.
Svara med citat
Gammal 2012-07-26, 19:23
graylingman graylingman är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Kepler Visa inlägg
smulan49 & graylingman:

Jag har kod för att generera en waypointfil i OziExplorer-format (wpt) från en lista i Excel. Och sedan kan man väl från denna fil skapa en gpx-fil med hjälp av t.ex. GPSBabel. Jag skall titta på det.
Det vore väldigt bra om det gick. Jag har testat med http://www.gpsu.co.uk/download.html#gpsubfc men jag får inte till det...
Svara med citat
Gammal 2012-07-26, 20:24
smulan49 smulan49 är inte uppkopplad

Att WGS84-värdena finns i källkoden hade jag inte tänkt på! Tack för den Kepler.
Testade med några värden, editerade manuellt mha notepad, tog in i gpsbabel som kommaseparerad, exporterade som garmin gdb, öppnade i Mapsource och problemet löst.
Skall kanske försöka ordna ett script för att slippa editera källkoden manuellt, fast oftast tar det längre tid att få scriptet att funka än det tar att manuellt editera....
Svara med citat
Gammal 2012-07-26, 22:40

Jag tycker du inte skall lägga ned mer arbete på det. Jag har filat på mina makon och tror nu att jag har en kod som genererar waypointfil (Oziexplorer- format) från värden i Excel. Måste bara kolla att allt funkar, men i så fall kan jag inom kort skicka dig en waypointfil med samtliga rösen.
Svara med citat
Gammal 2012-07-27, 01:56

Citat:
Ursprungligen postat av Kepler Visa inlägg
Jag tycker du inte skall lägga ned mer arbete på det. Jag har filat på mina makon och tror nu att jag har en kod som genererar waypointfil (Oziexplorer- format) från värden i Excel. Måste bara kolla att allt funkar, men i så fall kan jag inom kort skicka dig en waypointfil med samtliga rösen.
Kan man sen komma vidare till en fil som Mapsource kan läsa? Jag har nämligen några hundra punkter i ett excelblad och jag skulle vilja få in dem i Mapsource för att där med hjälp av kartan kunna ta bort de som inte längre är intressanta.
Svara med citat
Gammal 2012-07-27, 07:29
pysen78 pysen78 är inte uppkopplad

Citat:
Excel klarar mycket Bara man matar in rätt formler.

Från info-fliken i excelfilen:

Beräkningsmetoder
7 parameter (Helmert). Enligt algoritmer från www.lantmateriet.se och "Handbok till Mätningskungörelsen, Geodesi, GPS" (Lantmäteriverket 1996). Detta Excelprogram ger exakt samma resultat som GTRANS (http://www.lm.se/geodesi/progr ... ansframe.htm
Ha! Där ser man. Bevisar iofs mest att jag spenderat för mycket tid med gtrans och för lite med excel. Kul att veta!
Svara med citat
Gammal 2012-07-27, 14:18
tekman tekman är inte uppkopplad

Citat:
Kan man sen komma vidare till en fil som Mapsource kan läsa? Jag har nämligen några hundra punkter i ett excelblad och jag skulle vilja få in dem i Mapsource för att där med hjälp av kartan kunna ta bort de som inte längre är intressanta.
Borde funka med gpsbabel:
http://www.gpsvisualizer.com/gpsbabel/
Svara med citat
Gammal 2012-07-27, 18:06

Makrot som skapar en waypointfil (i Oziexplorerformat) från en lista i Excel fungerar nu, men jag måste snygga till den lite innan jag kan skicka ut den.

Smulan49: Jag mailade just en waypointfil med fredsrösena till dig. Hoppas det fungerar att konvertera den till Garminformat.

Graylingman: Om du har bråttom kan jag fixa en liknande fil om du skickar över en Excelfilen med koordinater.
Svara med citat
Gammal 2012-07-27, 18:31

Det är ingen akut brådska, men om det gick att lösa inom nån månad vore det toppen. Bevakar den här tråden tills vidare.
Svara med citat
Gammal 2012-07-27, 20:25
smulan49 smulan49 är inte uppkopplad

Jag konverterade Keplers waypointfil med gpsbabel till Garmin .gdb och öppnade den i Mapsource.
Funkade direkt, kunde verifiera att några av de rösen jag mätt in själv med gps stämde också.
Tack för hjälpen, nu blir det att ta cykel och orienteringsskor för att gå ut och titta på fler rösen. De närmsta ligger bara några km hemifrån men de längst bort ca 15 km iväg, en mil var 10,6 km på den tiden tydligen.
Svara med citat
Gammal 2012-07-28, 12:49

Citat:
Det är ingen akut brådska, men om det gick att lösa inom nån månad vore det toppen. Bevakar den här tråden tills vidare.
Jag mailade just version 3 till dig.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:14.

Logga in

Tips!