Saker jag alltid velat fråga om sk "Fukttransporterande" plagg men aldrig vågat fråga

Av FOAs klädexperter har jag hört liknande som Thure säger att fukt på huden gör att man svettas mindre. På det sättet upplevs det även.

Bomullen i de gröna underställen har en god funktion, att de fungerar vet ego som åkt bak på mc genom en åskskur där vi fick sänka farten för att det blev halt på vägen, båda var vi dyngvåta, jag joggade 500m in till staben, Det klafsade i kängorna. Gick in bytte sockor och var varm och torr mot huden, resten tog hela genomgången och jag ångade påstod kollegorna. Men jag frös inte. Trots stillasittande i 10-12° tält.

Is på insidan av G-texjackan har jag fått från -7°. Vid någon enstaka hård uppförsbacke i bomullsanorak.
Blixtlåsar som kan öppnas ger G-texplaggen den ventilation som behövs.
 
Tycker man att man känner sig blöt i ett syntetplagg vid hög fysisk aktivitet kan det vara värt att prova en kombination av syntetiskt och bomull: Ett fukttransporterade syntetlager underst och sedan ett lager bomull ovanför. Inre lagret transporterar fukten till det yyttre där den stannar. Vid tillfälle, byt det yttre lägret så är du torr igen.

Fungerar ypperligt med till exempel försvarsmaktens Fältskjorta 90 (syntet) och valfri gammal sunk-t shirt utanpå.
 
Ännu bättre funktion till FörsvarsMaktens gröna underkläder är den glesstickade tröjan med långa ärmar och knäkalsonger dito i ull. Måste ännu hemfabriceras.
Det finns även Viyella tyg och plagg, det vill säga en blandning av ull och bomull, oerhörd skön och värmande.
Allt finns inte i din friluftsbutik.
go tur
 
Det som funkat bäst för mig vid hög aktivitet är nätstickat t ex aclima woolnet. Känns inte så blött mot kroppen.

Som skal har jag numera en Paramo Velez anorak på vintern. Den är inte lika vattentät som gtx och andas därför bättre. Mycket populär i Skottland där det regnar kopiöst, men i riktigt blöta fall kan den blöta igenom. En kompromiss man får ta ställning till. Det som gör jackan riktigt bra är dock inte materialet, utan snarare ventilationsmöjligheterna. Det går att få hela framsidan att hänga löst. Inte alls dumt vid skidåkning. Jag kan till och med använda jackan för längdskidåkning. Totalt otänkbart i min gamla gtxjacka (den hade armventilation, men det var helt otillräckligt. Man var tvungen att öppna hela dragkedjan fram, vilket inte är så praktiskt.).

De studier angående andning jag läst på backpackinglight hade också som slutsats att det var plaggens ventilationsmöjligheter snarare än materialen som avgjorde hur våt man blev. De material som var mindre täta blev man också mindre blöt i (surprise!).

Hur man än vänder sig har man rumpan bak. Perfekta lösningar finns inte.

Inlägget skrivet med mobil
 
Nu har jag en ny fråga om fukttransporterande material.
Kan man verkligen tala om att materialet är fukttransporterande?
De flesta syntetplagg är ju gjorda av polyester eller liknande
Borde det inte mer handla om hur de är vävda ?

En gammal sanning om "vanliga" skjortor (ej frilufs) var att polyester var ett dåligt material för att man blir varm och svettig av det. Stämmer detta anser ni?
Flera sk "vandringaskjortor" är ju gjorda av 100% polyesterflanell. Vore ju märkligt att göra kläder för hög aktivitet som man blir extra svettig av?
 
Bonusfråga om ull: när ullens fördelar gås igenom brukar en av punkterna vara "binder X av sin vikt i vatten". På vilket sätt är det en fördel?
 
Nu har jag en ny fråga om fukttransporterande material.
Kan man verkligen tala om att materialet är fukttransporterande?
De flesta syntetplagg är ju gjorda av polyester eller liknande
Borde det inte mer handla om hur de är vävda ?
Det hävdade i alla fall de tidiga tillverkarna av "fukttranspoteande"underställ, se mitt inlägg #9.
En gammal sanning om "vanliga" skjortor (ej frilufs) var att polyester var ett dåligt material för att man blir varm och svettig av det. Stämmer detta anser ni?
OM det gör... Tro mig, jag är gammal nog att minnas :p
Flera sk "vandringaskjortor" är ju gjorda av 100% polyesterflanell. Vore ju märkligt att göra kläder för hög aktivitet som man blir extra svettig av?
Njae, sättet att väva tyget bör ju även i detta fall spela mycket stor roll, fr a för att fukten skall ventileras bort genom tyget. Men det är klart, att du inte få samma taktila upplevelse som med ett mateiral, som magasinerar fukt.
 
Nu har jag en ny fråga om fukttransporterande material.
Kan man verkligen tala om att materialet är fukttransporterande?
De flesta syntetplagg är ju gjorda av polyester eller liknande
Borde det inte mer handla om hur de är vävda ?

En gammal sanning om "vanliga" skjortor (ej frilufs) var att polyester var ett dåligt material för att man blir varm och svettig av det. Stämmer detta anser ni?
Flera sk "vandringaskjortor" är ju gjorda av 100% polyesterflanell. Vore ju märkligt att göra kläder för hög aktivitet som man blir extra svettig av?

Det är membranet som oftast anges som fukttransporterande. En obelagd polyamid- eller polyesterväv är inte vattentät eller särskilt vattenresistent utan det är membranet eller beläggningen som är det. Sen finns det undantag såsom mikrofiber och liknande där mellanrummet mellan fibrer och mellan garn närmar sig porerna i ett membrans storlek. Det är alltså inte fibrerna i sig som är fukttransporterande.

Man blir inte mer svettig av polyester. Kolla t.ex. underställ, där majoriteten av dem gjorda för idrott är gjort av just polyester. Flanellen har ju en appretur på rät- eller avigsidan som diffunderar bättre än en obehandlad yta.
 
Fukttransporterande underställ här väl inget membran? Och det är ju främst för lagret närmast kroppen man brukar se att det pratas som fukttransport. För skalplagg pratas det istället om andning. (I reklamen alltså.)
 
Fukttransporterande underställ här väl inget membran? Och det är ju främst för lagret närmast kroppen man brukar se att det pratas som fukttransport. För skalplagg pratas det istället om andning. (I reklamen alltså.)

Jaha, var det underställ det handlade om? "Andning" är ju just fukttransport.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mr. Red Saker man inte förstår funktionen på Kläder 21
vandrafjäll Jag har släppt en film om det jag skidar i, underställ Devold och Klättermusens skalkläder. Kläder 1
joakimkarlsson1022 Var hittar jag vadarpåsar eller annan lösning? Kläder 8
Moga Galonjacka för fjällen, vilken kan jag skaffa? Kläder 5
bientai Underställströja vad ska jag välja? Kläder 14
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
seobserver Var hittar jag Rockport Walkpro skor? Kläder 15
Farbror Var hittar jag nya Haglöfsskosnören? Kläder 13
museo12 Hur tänka om jag köper Lundhags Scout/Forest? Kläder 9
elektronmusikern Aningen fel storlek. Kommer jag ångra det? Kläder 7
Askel Vilken jacka har jag köpt? Kläder 3
rJohansson Har jag bränt byxorna? Kläder 3
rJohansson Nojar jag i onödan? Kläder 2
rJohansson Första kängan, har jag gjort rätt? Kläder 14
mile0003 Kjol, vart hittar jag friluftskjolar? Kläder 1
LEmil Mina sockar slits ut i hälen direkt. Vad ska jag skaffa? Kläder 10
andersmossing Kängor - är det bara jag? Kläder 28
Essellte Hur väljer jag vinterbyxor? Kläder 0
Davva2 Nu överger jag lätta meshskor Kläder 25
waltruz Hjälp! Har jag köpt för stora Lundhags scout kängor!? Kläder 14
EndZone Nu vaxade jag kängorna fel? Kläder 5
Y125 Vart hittar jag denna jacka? Kläder 1
oloeve Vilka tumvantar ska jag välja? Kläder 16
Jocke B Klättermusen - men törs jag? Kläder 19
avslutad130206 Kommer jag att frysa? Kläder 7
JenniferS Kan jag tvätta skalplagg med såpa? Kläder 12
klementsson Jag får inte kängan tät! Behöver lite råd. Kläder 3
Mija F Jag söker duntröja, men inte Klättermusen Liv Kläder 10
thor80 Nikwax Tx.Direct Wash-In ...hur tvättar jag med det? Kläder 2
AnjaM Behöver jag verkligen ett par kängor..? Kläder 9
Ombäck Innan jag drar ut med nya kängor.. Kläder 6
seobserver Alltför ofta läser jag Kläder 20
mipert Det är ju toppen att det regnar mycket, äntligen kan jag testa min utrustning i regn! Kläder 3
apfaktor Vad gör jag för fel? Kläder 3
Campse Var köper jag zip-off-byxa i storlek 170? Kläder 3
Hybarts Hur vårdar jag mina kängor som bäst? Kläder 13
mipert Var kan jag köpa G-1000 väv? Kläder 5
ebban regnställ - skall jag sparka försäljaren på smalbenen? Kläder 12
DTM Var i Sverige köper jag Merrell CHAMELEON II GORE-TEX Kläder 0
jonnis Vad för skor behöver jag? Kläder 3
PalleC Vad ska jag löpa för ahndskar. Kläder 7
avslutat080903 M90 hatt - var köper jag den Kläder 16
rikard_wiberg_hotmail.com jag tror att... Kläder 0
mountainman Skall jag Köpa Byxa tierra Couloir (naturkompaniet)? Kläder 1
Vandrare Var hittar jag en helt vanlig yllemössa? Kläder 9
dogmatikern Vilka vantar ska jag välja. Kläder 12
philipalm Vilka skidbyxor ska jag välja? Kläder 17
lindau Vilka byxor ska jag köpa? Kläder 4
Regnkläder..vad ska jag välja??? Kläder 8
Nyman Var hittar jag tumvante och fodervante 90?? Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.