Alltför ofta läser jag

här på Utsidan har pricis köpt och prövar x-plagget, för Y000kr, köpt hos boden. Precis vad jag sökt.
Minus det fungerar inte som jag önskar. Men för endast Y000 är det OK.
"Nisse"

Till att börja med borde ni våga underteckna med Lurad, besviken. Det är för sjutton för funktionen vi anskaffar nya förnämliga plagg med fenomenala egenskaper. Bara för att designen är som ni råkat fundera på ersätter ju inte på något sätt en bristfällig funktion. Eller är det jag som missat något väsentligt?
//J
 
Håller med till stor del, man ser en del såna trådar. Å andra sidan har ju en produkt en massa "värden" (med risk att låta som nån markadsnisse). Man kanske sökte just en Asterisk för att den är så jäää-la cool, eller för att den sitter fantastiskt skönt. Sen upptäcker man att det blåser in i linningen, att huvan har dåligt rörelseomfång, eller att ärmarna inte går att ventilera som man trodde. Man är nöjd, men inte hundra nöjd. Kan det vara så istället? Jag försöker jämföra med när man köper andra produkter, där funktionen t ex kan vara att se bra ut?
 
Utöver det, så har ju funktionen i sig en massa parametrar eller olika inslag.

Ventilation och passform har redan nämnts, materialet kanske andas dåligt (troligen), men har en bra yta som är lätt att hålla ren. Plagget kanske håller formen, det värmer bra för sin tjocklek eller vikt, har kanske många bra fickor osv osv.

Om man börjar tänka efter så finns det alltså många finesser även i ett enkelt plagg (kanske inte ens ett tekniskt plagg...).

Kan ju konstatera att jag haft en del bra plagg genom åren, ibland har ganska enkla eller billiga plagg blivit favoriter, men samtidigt har de flesta haft åtminstone någon nackdel.
 
Det kanske känns olustigt att erkänna sig lurad om man pungat ut med 3500+ kronor? Kan det vara så enkelt? Hade jag köpt en dyr jacka på postorder med logistiska svårigheter kring reklamation och ångerrätt hade jag desperat försökt tycka om plagget i fråga. "ja, den transporterar inte fukt särskilt bra, men den har ju trevliga fickor och en fin färg". Nu har jag iofs inte köpt något dedikerat frilufsplagg på postorder på några månader, och planerar inte att göra det heller. Det mesta jag vill ha verkar bara finnas utanför EU :(
 
Utöver det, så har ju funktionen i sig en massa parametrar eller olika inslag.

Ventilation och passform har redan nämnts, materialet kanske andas dåligt (troligen), men har en bra yta som är lätt att hålla ren. Plagget kanske håller formen, det värmer bra för sin tjocklek eller vikt, har kanske många bra fickor osv osv.

Om man börjar tänka efter så finns det alltså många finesser även i ett enkelt plagg (kanske inte ens ett tekniskt plagg...).

Kan ju konstatera att jag haft en del bra plagg genom åren, ibland har ganska enkla eller billiga plagg blivit favoriter, men samtidigt har de flesta haft åtminstone någon nackdel.

Det trista i kråksången är väl just att regntäthet inte fungerar över tiden, jackor är för korta etc men nämns sällan i klartext utan får grävas ut mellan raderna och genom egna observationer.....
Hitintills har jag inte stött på nogot plagg som inte har ågon punkt som faller mig mindre i smaken, undtaget balaclavor, halsdukar och vantar.
//J
 
Senast ändrad:
Det kanske känns olustigt att erkänna sig lurad om man pungat ut med 3500+ kronor? Kan det vara så enkelt? Hade jag köpt en dyr jacka på postorder med logistiska svårigheter kring reklamation och ångerrätt hade jag desperat försökt tycka om plagget i fråga. "ja, den transporterar inte fukt särskilt bra, men den har ju trevliga fickor och en fin färg". Nu har jag iofs inte köpt något dedikerat frilufsplagg på postorder på några månader, och planerar inte att göra det heller. Det mesta jag vill ha verkar bara finnas utanför EU :(

Jag tror du har en bra poäng där. Egot får icke rubbas!
Själv finner jag det enklast att handla på rea hemmom för då kan jag hinna klämma, prova flera ggr innan priset halveras ner till en för mig smaklig nivå.....
Vida värre blir det när man utomlands lyckas hitta ett erbjudande man inte kan motstå och dessutom har begränsat med tid med sig, då gäller det att pröva, värdera i en hast. Inte alltid är man väl helt nöjd med allt av dessa snabba beslut.
Värst är som du skriver det man hittar därute som man ser på en 62 kg modell med ett misstänkt plagg i size M, på en liten flimmerbild på datorn, när jag sen får hem en XL som borde varit i XXL blir mitt öga och humör trött. Tur att det finns en privatmarknad.....men tröttsamt är det och tid tar det.
Jo även jag har köpt kalkoner men jag brukar berätta om varför jag är missbelåten.
//J
 
Det kanske känns olustigt att erkänna sig lurad om man pungat ut med 3500+ kronor? Kan det vara så enkelt? Hade jag köpt en dyr jacka på postorder med logistiska svårigheter kring reklamation och ångerrätt hade jag desperat försökt tycka om plagget i fråga. "ja, den transporterar inte fukt särskilt bra, men den har ju trevliga fickor och en fin färg". Nu har jag iofs inte köpt något dedikerat frilufsplagg på postorder på några månader, och planerar inte att göra det heller. Det mesta jag vill ha verkar bara finnas utanför EU :(

Pang på rödbetan tror jag. (Kognitiv dissonans kallas fenomenet inom socialpsykologin.) Prissättningsstrategin är grundläggande även i andra branscher, t.ex. managementkonsultation (för att ta något helt annat), där ett högt pris redan från början signalerar kvalitet. "Kan de ta så mycket betalt så måste de ju vara bra." Managementkonsulter har det dock lite lättare än jacktillverkare eftersom deras produkt är så mycket svårare att utvärdera.

"Sälj sig, säljlg dig dyrt..." för att citera Kent..
 
Pang på rödbetan tror jag. (Kognitiv dissonans kallas fenomenet inom socialpsykologin.) Prissättningsstrategin är grundläggande även i andra branscher, t.ex. managementkonsultation (för att ta något helt annat), där ett högt pris redan från början signalerar kvalitet. "Kan de ta så mycket betalt så måste de ju vara bra." Managementkonsulter har det dock lite lättare än jacktillverkare eftersom deras produkt är så mycket svårare att utvärdera.

"Sälj sig, säljlg dig dyrt..." för att citera Kent..


Inom konsultkretsar brukar säljargumenten vara: "You pay peanuts, you get monkeys..", liknande verkar ju folk tillämpa på det mesta.

OT: Varför kopplas mina inlägg ofta ihop med socialpsykologi? Ödets tvist?
 
Managementkonsulter har det dock lite lättare än jacktillverkare eftersom deras produkt är så mycket svårare att utvärdera.

Problemet är väl att många dyrjackor inte utvärderas alls och därför inte riskerar så mycket. Om man exempelvis har en sydpolsexpeditionsjacka för 6000 på överkroppen och mysbrallor på underkroppen är antagligen inte beklädnadanalys ens starkaste sida.

Eller rättare sagt: klädernas huvudsakliga funktion är vad vi ser som deras huvudsakliga funktion. Det må svida i våra funktionalistskallar, men rätt utseende och rätt varumärke är också funktioner.
 
Det trista i kråksången är väl just att regntäthet inte fungerar över tiden, jackor är för korta etc men nämns sällan i klartext utan får grävas ut mellan raderna och genom egna observationer.....
Hitintills har jag inte stött på nogot plagg som inte har ågon punkt som faller mig mindre i smaken, undtaget balaclavor, halsdukar och vantar.
//J


Nja, vad som är tristast, är väl både subjektivt och något som beror på vad man ska ha plagget till.

När man rescenserar är det väl huvudsaken att man nämner vilka egenskaper man uppskattat, och inte säger att man gillar plagget bara.
Vissa plagg gillar man faktiskt rent allmänt, men det kan väl möjligen få vara nån slags kompletterande kommentar. Att säga att man har köpt en skaljacka eller softshell och sedan säga att man tycker att den är ganska bra, säger ju absolut ingen om hur den jackan är i relation till 25 snarlika jackor - som kanske också är ganska bra för den som råkat köpa dem.
(En direkt jämförande rescension får man ju inte ihop bara genom att vara detaljerad, men det ökar ju chansen för läsaren att bedöma plagget i alla fall.)

Sen kan man ju tycka att en jacka är en jacka är en jacka... Ibland går kanske utvärderandet även till överdrift, och det vore ju bekvämt om nån kunde säga åt en, köp DEN DÄR jackan... ;-)
 
Modistas

Är inte de som köper jackor för märkets skull samma personer som för 2 år sedan betalade dyrt för trasiga jeans?

Marknadsanalys på hög nivå!?


peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hannulan Vax - hur ofta Kläder 1
thomas.vastervik Läser ni läsare prylsidan? Kläder 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...