Njord vs Surfski?

Funderar lite inför säsongen... Egentligen skulle jag väl vilja byta ut hela flottan, men största nyttan skulle det nog göra med en snabb någorlunda stabil kajak. Lätt för vardagspaddling, stadig nog för lite sjö på motionslopp i skärgården. Snabb nog så den inte blir hängandes i garaget, Förra säsongen paddlade jag mestadels VKV 102. Lätt att hantera till och från vattnet. Paddlar man den några gånger i veckan är det inga problem med stabiliteten, men jag tar inte ut den vart som helst. Jag kommer inte upp i den OM jag skulle tippa, så det blir strandnära paddling i skyddad sjö med den. Nästa steg är Njorden. Den har blivit min "turbåt". Den motionspaddlar jag med när jag inte vågar ta 102:an. Säte och fotplatta är anpassat för motionspaddling, använder sällan kapell och i fjol utrustade jag den med ett underliggande roder och pinnstyrning. Använder den i stort sett aldrig till turpaddling längre. Men även Njorden har gränser... Jag klarar inga jättevågor med den. Knappt några alls om de kommer från sidan. Det fick jag äta upp på Midnattsracet i Axmar. Det blåste som sjutton. Kom iväg rätt bra i starten, kappade in på täten men så kom vågorna. Typ 60-70 grader från sidan. Ut med paddeln och stötta. Fick iväg nått paddeltag ibland, men den mesta energin gick åt till att inte plurra. De breda långsamma havskajakerna paddlade förbi en efter en. På slutet vred banan sig så det blev medvind och jag kunde paddla ikapp lite. Det var 3 smalare ekipage med i loppet. 3st surfskis på 48cm. Den ena gav upp efter 6:e plurret, de andra två gick det bra för. Själv svor jag över att inte ha fått paddlat, jag kom ju inte för att tävla i "låga stöd"....
SÅ i år skulle jag alltså vilja ha något som är stadigare än Njorden, men minst lika snabb och helst lika lätt som VKV:n.... Åtminstone någorlunda lätt. Tyvärr har jag bara plats för EN kajak runt 560cm, längre går inte och i övrigt är det max 520cm som gäller. Så ska det bli en surfski så får den inte vara längre än 560cm, kanske 570, men absolut inte 6 meter. Jag har inga chanser att testa någon bräda för att få en uppfattning hur de fungerar. Det är bara chansa på något som verkar vettigt. Då är frågan om någon har erfarenhet av både Njord och olika surfskis och kan berätta lite om hur de beter sig i sjön jämfört med en Njord. Och NEJ det duger inte med "det är bara att träna" då jag inte har möjlighet att bo ute vid skärgården! Jag är helt beroende av hur kajaken fungerar i sjö utan stor vana. Jag har inte möjlighet att träna på att paddla i vågor, det måste fungera bra från början. Att testa den i olika förhållanden och lära mig vad min gräns går, det kan jag göra, men inte träna och träna och träääna.... Den mesta paddlingen blir hemma i relativt lugna vatten. Ekonomin är ju också ett problem med surfskis. De är aldrig speciellt billiga. De är väl fortfarande för nya. Så vad kan man komma undan med? Vad skulle man kunna rikta in sig på? En begagnad Seabird Wave 5.5? lagom längd, borde vara en baggis att klättra upp i, men tung och framförallt- är den inte lite väl bred? Hur snabb är en sån jämfört med en 4cm smalare Njord? Nä, jag skulle verkligen behöva lite tips här. Snabbare men lika stadig eller stadigare men lika snabb som Njorden? Likadan prestanda men mycket lägre vikt och lättare att komma upp i? Kanske rent av fart och vikt som en VKV 102, men stadig som Njorden och lättare att klättra upp i? Jag vet inte riktigt hur jag ska prioritera och vad jag kan förvänta mig för prestanda från olika skis.Prisläge? Så billigt som möjligt. Vad betyder det i praktiken?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
P-E Njord vs Black Pearl Paddling allmänt 13
P-E Njord utan finesser... Paddling allmänt 37
eriksjos Norska Njord Paddling allmänt 1
hlager71_gmail.com Kläder surfski vad behöver man? Paddling allmänt 1
Vaxholmarn Havskajak vs. Surfski Paddling allmänt 60
MajaEve Surfski/motionskajak liten och lätt paddlare? Paddling allmänt 2
Johan_olsson Hastighet surfski Paddling allmänt 4
Lico Provpaddla Surfski? Paddling allmänt 2
buzztr Hyra surfski i Malmö Paddling allmänt 1
Tomas J Kläder för surfski? Paddling allmänt 3
Blade06 KISS - Surfski Meet - Apelviken 13-15/6 Paddling allmänt 0
Robwah-9 Surfski för Nybörjare Paddling allmänt 5
Långben Surfski eller kajak? Paddling allmänt 21
Blade06 Att välja Surfski - Tips och Förslag... Paddling allmänt 6
Blade06 Surfski-Filmfestival 14 december Paddling allmänt 0
Blade06 KISS SURFSKI MEET Apelviken 13-16/6 2014 Paddling allmänt 0
Blade06 Surfski-dag - sönd 15 sept - Göteborg Paddling allmänt 3
joakim.hansson.79 Surfski behöver råd och tips på modeller Paddling allmänt 3
Cell Kläder mm, surfski Paddling allmänt 6
Arnesson Funkar Surfski till en nybörjare? Paddling allmänt 25
heah Kajak / surfski för små vågor/ insjövågor? Paddling allmänt 35
Kal-P-Dal Stabil surfski Paddling allmänt 7
Disco-Kaj Surfski Paddling allmänt 19
Arneri Surfski SM tuffar till sig Paddling allmänt 9
wildenstam Surfski i Sverige Paddling allmänt 4
Siven surfski från point Paddling allmänt 17
Siven Surfski i Sverige Paddling allmänt 5

Liknande trådar