Stabil surfski

Min kompis Bosse provpaddlade en Nordic Kayak Fusion. Den passade honom fint. Han vill gärna ha en Fusion. Men priset är ganska högt. Frågan är vilka andra surfskis finns, som är motsvarande stabila eller mer stabila. Kan någon kännare av surfskis ge något tips vad Bosse bör titta på?
Han provade en Rapido (inte surfski, men oxå Nordic Kayaks) men den upplevde han som rankare och pedalstyrningen på Fusion var trevligare än pinnstyrningen på Rapidon.

Bosse gick runt med Fusion med kravlade ombord utan problem, så det ska nog vara en surfski.

Alltså tips på stabil surfski som alternativ till Fusion (där Bosse gillade sitsen oxå). Gärna något billigare...
 
Jag provade Rookie och Guru i våras. På plattvatten var det ingen nämnvärd skillnad på stabilitet men Rookie har mer rocker så den svänger betydligt lättare. Tyckte att den var nästan för lättsvängd men det kan vara en vanesak. Guru var betydligt lättare att känna sig hemma i vad gäller styrningen.

Sittbrunnarna på surfski verkar ofta vara lite bredare på de stabilare modellerna. Prova några olika modeller. Epic levererar med kuddar att limma fast på sidorna till V10Sport så man får en brunn som passar. Sådana är lätt att ordna även i andra modeller.

Foto: Leif Davidsson, Aterra
 

Bilagor

  • Rookie 2 Helgö.jpg
    Rookie 2 Helgö.jpg
    59.8 KB · Visningar: 1,072
Jag har bara sett prototypen av Fusion förra året och inte provat den. De som paddlat den är lyriska pga kombinationen fart och stabilitet. Tydligen mycket lyckad brunn också men det beror som alltid på rumpans utformning...

Leif Jägerbrant klassade StreamlinerS, Commander type-S och Fusion i nämnd ordning både fart och stabilitet (långsam först och stadigast först).

Enda negativa jag hört om Fusion är att den är initialstabil men sen går det fort. Kanske omöjligt att åstadkomma något annat på 43 cm bredd?
 
Fusion vs GURU

Jag har testat Fusion på slätvatten men GURU har jag paddlat mera eftersom vi har en sån i uthyrningen, så den har jag provat i lite vågor också.

Fusion är bekväm att sitta i och går riktigt snabbt. En trevlig surfski om du är van vid snabbare(rankare) kajaker. GURUN är som en pråm i jämförelse men snabb i förhållande till stabilitet.

Det är vettigt att satsa på en kajak/surfski som du kan hantera utan alltför mycket träning. Satsa på att ha en en bra tenik istället. Är du nybörjare så är GURUN ett bra alternativ.
 
Borde inte Think evo också vara ett alternativ om man ser till måtten? Har ingen egen erfarenhet om den, men någon annan kanske har?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pumpagubben Välja en snabb motionskajak/stabil racer Paddling allmänt 15
toblotron Stabil väska till isärplockbar paddel? Paddling allmänt 12
peter.ma Göra kajaken mer stabil. Paddling allmänt 5
i4lean Stabil glasfiberkajak? Paddling allmänt 7
hlager71_gmail.com Kläder surfski vad behöver man? Paddling allmänt 1
Vaxholmarn Havskajak vs. Surfski Paddling allmänt 60
MajaEve Surfski/motionskajak liten och lätt paddlare? Paddling allmänt 2
Johan_olsson Hastighet surfski Paddling allmänt 4
Lico Provpaddla Surfski? Paddling allmänt 2
P-E Njord vs Surfski? Paddling allmänt 0
buzztr Hyra surfski i Malmö Paddling allmänt 1
Tomas J Kläder för surfski? Paddling allmänt 3
Blade06 KISS - Surfski Meet - Apelviken 13-15/6 Paddling allmänt 0
Robwah-9 Surfski för Nybörjare Paddling allmänt 5
Långben Surfski eller kajak? Paddling allmänt 21
Blade06 Att välja Surfski - Tips och Förslag... Paddling allmänt 6
Blade06 Surfski-Filmfestival 14 december Paddling allmänt 0
Blade06 KISS SURFSKI MEET Apelviken 13-16/6 2014 Paddling allmänt 0
Blade06 Surfski-dag - sönd 15 sept - Göteborg Paddling allmänt 3
joakim.hansson.79 Surfski behöver råd och tips på modeller Paddling allmänt 3
Cell Kläder mm, surfski Paddling allmänt 6
Arnesson Funkar Surfski till en nybörjare? Paddling allmänt 25
heah Kajak / surfski för små vågor/ insjövågor? Paddling allmänt 35
Disco-Kaj Surfski Paddling allmänt 19
Arneri Surfski SM tuffar till sig Paddling allmänt 9
wildenstam Surfski i Sverige Paddling allmänt 4
Siven surfski från point Paddling allmänt 17
Siven Surfski i Sverige Paddling allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.