Surfski

Titta också på vilka återförsäljarna är. Har de visat någon form av uthållighet i kanotbranschen?

Epic - Nomado
Think - Bootshaus
Zedtech - Paddelkraft

är tre förslag på fabrikat med svenska leverantörer som visat att de har en vilja att finnas kvar även "nästa år" dvs då som en eventuell reklamation eventuellt ska behandlas...

Det finns två bloggar om surfski i Sverige med lite olika aktivitet men med bra länkar;

http://surfskisweden.blogspot.com/

http://globalsurfski.se/
 
surfski är kul som attan när det blåser på ordentligt jag försöker ta ut min så fort det blåser kuling

helt ok som träningsredskap i skärgården och på ställen där stökig sjö är mer regel än undantag. Nackdelen är att de är i lite för stora och att de är optimerade för downwindpaddling.
 
surfski är kul som attan när det blåser på ordentligt jag försöker ta ut min så fort det blåser kuling

helt ok som träningsredskap i skärgården och på ställen där stökig sjö är mer regel än undantag. Nackdelen är att de är i lite för stora och att de är optimerade för downwindpaddling.

Finns det någon som du ser som mer allround?

Surfskin har ju vissa fördelar att ett misstag kostar 20-30 sekunder istället för 10 minuters simning till närmaste ö. Det kanske kan göra att man törs sig ut och utvecklar balansen bättre än vad man skulle gjort annars ;-)
 
visst är surfskis väldigt allround och jag var en av de första som tog hem ocean racing skis till sverige och tycker att de är riktigt bra på mycket . vill man paddla ensam på öppet vatten i en kajak som är rank är de guld skall man ut och leka i styv kuling finns ingenting bättre men jag skulle inte ta ut min ski på 10 km träningsrundor på plattvatten då är motionskajaker mycket roligare. Hade jag haft en stuga vid kusten eller i skärgården hade jag antagligen använt min ski ofta. det är som MTB och racer Mtb:n är kung i skogen men inte så kul att ta på en lång asfaltstur men det går helt ok och därför är den mer allsidig än racern som inte kan tas ut i skogen och köra singletracks.

Jag tycker dock att 6.5m varianterna är för stora för användning i svenska förhållanden och inte alls lika roliga att paddla som de skis som är under 6m.
 
Håller med Siven. Kan man hantera en racingkajak och har tillgång till plattvatten så är det en känsla när man trycker på som inte Surfskin kan förmedla. Skulle vara kul om någon kunde bygga en "sit on top" anpassad för mindre vågor. 5,5-6m lång. max 35 cm i vattenlinjen, hög prismatisk koefficient och ergonomi som en motionskajak. Fast det klart, marknaden är begänsad! Nordic Kayaks Fusion är ett steg i den riktningen men jag är inte så förtjust i Björn Thomassons idéer om att öka stabiliteten genom att sänka sitsen, den är redan för låg i de flesta skidor och som stel gammal avdankad racingpaddlare måste jag sitta på tjocka dynor för att komma upp.

Jag skulle dock aldrig kunna begänsa mig till en kajak, precis som jag har en MTB och en Racer så har jag också en skida som komplement till racinglådan. Känslan av att kunna sitta avslappnad och paddla på öppet hav och hålla samma marchfart som i racinglådan är härlig. Jag har inte vält annat än vid klungkörning på över 15 år men i racinglådan börjar hjärnspökena krypa fram när avståndet från land ökar.

Jag skulle vilja passa på att marknadsföra Epics V10L, lågvolymmodellen. Jag tror att den är ett bättre alternativ fän V10:an för alla under 185-190 cm och 100 kg. Sitsen är framflyttad så vattenlinjen blir bättre och det blir mindre utrymme som kan vattenfyllas. Dessutom är däcket sänkt vilket ger mindre vindfång. Fenns Mako Elite tycker jag också har ett riktigt bra skrov men jag tycker att kvaliten på Fenns detaljer är undermålig. Även om priset är lägre på Fenn tror jag vikt och styvhet nästan är jämförbara mellan Epics performace material (lite blandat men mest glasfiber) och Fenns kolfiberversion. Fenns övriga modeller skulle jag rata direkt. Epics V12a tror jag är det coolaste alternativet för normalstora personer med racingbakgrund men den är inte direkt gratis.

Zedtechs modeller ser schyssta ut en jag har inte prövat dem, samma sak med Red 7 (som också finns i kork) och Think. Detta är väl i princip alla fabrikat som säljs direkt i Sverige tror jag.
 
Jag har aldrig provat en surfski, men jag undrar ju hur enkla de är att komma upp i efter man trillat i, egentligen. Är den inte så rank att när man ska kliva upp så trillar man i igen, och igen, och igen, och igen...?
 
Jag har aldrig provat en surfski, men jag undrar ju hur enkla de är att komma upp i efter man trillat i, egentligen. Är den inte så rank att när man ska kliva upp så trillar man i igen, och igen, och igen, och igen...?

det enkla svaret är nej men det lite krångligare svaret är att om du inte väljer en ski som är lika rank som den rankaste kajak du skulle klara av att paddla i rådande sjö så är det inga större problem man klarar ju oftast av att paddla betydligt rankare kajaker i sjö än man kan paddla avslappnat i.

faktumet att det är ganska lätt att klättra upp gör att man kan satsa på ett sätt man aldrig skulle göra annars och det är därför man ramlar än för at kajaken är så rank och då finns rätt bra marginaler när man skall upp.
 
Fick chansen att prova Epic V12 i somras och på slätvatten gick det riktigt bra. Jag skulle aldrig klara en meter i en ICF-racer. Provade också att tippa och ta mig upp igen och det går snabbt att lära sig. Har också provat Epic V10Sport och Think Evo. V12 och Evo kändes bäst för mig tack vare passformen i sittbrunnen.
 
Fenns Mako Elite tycker jag också har ett riktigt bra skrov men jag tycker att kvaliten på Fenns detaljer är undermålig. Även om priset är lägre på Fenn tror jag vikt och styvhet nästan är jämförbara mellan Epics performace material (lite blandat men mest glasfiber) och Fenns kolfiberversion. Fenns övriga modeller skulle jag rata direkt. Epics V12a tror jag är det coolaste alternativet för normalstora personer med racingbakgrund men den är inte direkt gratis.
Vad är det som är så dåligt med Fenn's kajaker? Det enda jag kan klaga på är att vissa rosfria detaljer inte är syrafasta, men annars tycker jag att de är tillräckligt bra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hlager71_gmail.com Kläder surfski vad behöver man? Paddling allmänt 1
Vaxholmarn Havskajak vs. Surfski Paddling allmänt 60
MajaEve Surfski/motionskajak liten och lätt paddlare? Paddling allmänt 2
Johan_olsson Hastighet surfski Paddling allmänt 4
Lico Provpaddla Surfski? Paddling allmänt 2
P-E Njord vs Surfski? Paddling allmänt 0
buzztr Hyra surfski i Malmö Paddling allmänt 1
Tomas J Kläder för surfski? Paddling allmänt 3
Blade06 KISS - Surfski Meet - Apelviken 13-15/6 Paddling allmänt 0
Robwah-9 Surfski för Nybörjare Paddling allmänt 5
Långben Surfski eller kajak? Paddling allmänt 21
Blade06 Att välja Surfski - Tips och Förslag... Paddling allmänt 6
Blade06 Surfski-Filmfestival 14 december Paddling allmänt 0
Blade06 KISS SURFSKI MEET Apelviken 13-16/6 2014 Paddling allmänt 0
Blade06 Surfski-dag - sönd 15 sept - Göteborg Paddling allmänt 3
joakim.hansson.79 Surfski behöver råd och tips på modeller Paddling allmänt 3
Cell Kläder mm, surfski Paddling allmänt 6
Arnesson Funkar Surfski till en nybörjare? Paddling allmänt 25
heah Kajak / surfski för små vågor/ insjövågor? Paddling allmänt 35
Kal-P-Dal Stabil surfski Paddling allmänt 7
Arneri Surfski SM tuffar till sig Paddling allmänt 9
wildenstam Surfski i Sverige Paddling allmänt 4
Siven surfski från point Paddling allmänt 17
Siven Surfski i Sverige Paddling allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.