Hastighet surfski

Har nyligen köpt en surfski, och kört ett gäng timmar. (carbonology boost)
Vilka farter (km/h) kan man räkna med för en medelmåtta?
 
Har nyligen köpt en surfski, och kört ett gäng timmar. (carbonology boost)
Vilka farter (km/h) kan man räkna med för en medelmåtta?
Ungefär som när du paddlar en vanlig kajak. Om kroppen inte är van vid en högre paddelfrekvens går det inte snabbare. Att få upp farten i medsjö kräver att du lyckas länka vågorna annars bromsas farten lätt upp i uppförsbackar.
Skillnaden mellan slätvattenfart och surffart är oftast inte jättestor ens för de bästa. De bästa är snabba även på slätvatten.
Även om du får några bra surf upp kring 20 km/h betyder det inte att du lyckas hålla hög fart under lång tid.

Tipset brukar vara att försöka hålla surfskin i nedförsbacke så mycket som möjligt och ligga kvar på vågornas framsida så länge som möjligt utan att stressa nedför och fastna i dalen. Enkelt i teorin, men inte fullt lika enkelt i praktiken.

Om du har hygglig kondition bör du kunna hålla 12-13 km/h över >10 km vid bra förhållanden. Det kan gå snabbare, men oftast långsammare.
 
Jag har paddlat turbåt Njord och VKV 102 några år. Nu kör jag Stellar S18S. Jag är inte i närheten av de hastigheter Arneri nämner. De farterna kan jag hålla några hundra meter. Med Stellar S18S som är en Ski på 550x53,5, alltså lite bredare och en aning kortare än Boost, så klarar jag att snitta runt 10kmh på kortare tur och ungefär 9,5kmh på längre tur, dock under 10km. Då är det utan någon paus alltså.
Hur långt räcker det då? Man hör ju såna siffror som Arneri nämner, men när jag kört Axmarracet i skärgården så har ingen, även de med susrfski (intermediate), legat över 5 knop, 9,3kmh i snitt alltså. På 7,4km. På Väddö i fjol snittade jag 10kmh med Njorden och vann 5km klassen. Men några hade då redan passerat mållinjen för ett till varv. Bl.a några surfskis. Men så jädra snabba var de inte, och då var sträckan 10km. Så räkna med att det krävs rätt mycket innan du ligger på 11-12kmh i en mil. Kanske en snabbare ski, rätt storlek/modell/inställning på paddeln, bra paddelteknik och såklart både styrka och kondition. Och så träna och träna och träna.... Men om vi vänder på det så borde det inte vara något större problem att först knäcka 5 knopsgränsen, sedan är det bara fortsätta jaga personrekorden... Längre sträcka, högre fart. Bara varva. Själv slarvar jag och tränar INGET annat än paddling och lite skidåkning, och jag tar mig aldrig tid att intervallpaddla. Mitt mål nu är att skaffa en snabbare ski och sedan försöka ligga på 11kmh längre sträckor än några hundra meter, sedan öka sträckan. Att snitta >11kmh på en mil utan någon paus vore en dröm, men det känns väldigt långt dit.
 
I medsjö kan det förstås gå fortare. Kanske det Arneri menar.
I princip så är maxfarten på plattvatten kopplad till vattenlinjelängden. Ca 1 knop per meter vattenlinje. Smalare kajak och mindre våt yta under vattenlinjen ger mindre kraft för att nå maxfarten. Lättare ekipage/kroppsvikt ger samma effekt.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Matfarsan App för att mäta distans, hastighet mm? Paddling allmänt 5
lordglassbot Hastighet, tandemkajak eller två enkelkajaker Paddling allmänt 36
mielo Förhållandet skrovform/hastighet? Paddling allmänt 21
XPAT Hastighet Paddling allmänt 10
hlager71_gmail.com Kläder surfski vad behöver man? Paddling allmänt 1
Vaxholmarn Havskajak vs. Surfski Paddling allmänt 60
MajaEve Surfski/motionskajak liten och lätt paddlare? Paddling allmänt 2
Lico Provpaddla Surfski? Paddling allmänt 2
P-E Njord vs Surfski? Paddling allmänt 0
buzztr Hyra surfski i Malmö Paddling allmänt 1
Tomas J Kläder för surfski? Paddling allmänt 3
Blade06 KISS - Surfski Meet - Apelviken 13-15/6 Paddling allmänt 0
Robwah-9 Surfski för Nybörjare Paddling allmänt 5
Långben Surfski eller kajak? Paddling allmänt 21
Blade06 Att välja Surfski - Tips och Förslag... Paddling allmänt 6
Blade06 Surfski-Filmfestival 14 december Paddling allmänt 0
Blade06 KISS SURFSKI MEET Apelviken 13-16/6 2014 Paddling allmänt 0
Blade06 Surfski-dag - sönd 15 sept - Göteborg Paddling allmänt 3
joakim.hansson.79 Surfski behöver råd och tips på modeller Paddling allmänt 3
Cell Kläder mm, surfski Paddling allmänt 6
Arnesson Funkar Surfski till en nybörjare? Paddling allmänt 25
heah Kajak / surfski för små vågor/ insjövågor? Paddling allmänt 35
Kal-P-Dal Stabil surfski Paddling allmänt 7
Disco-Kaj Surfski Paddling allmänt 19
Arneri Surfski SM tuffar till sig Paddling allmänt 9
wildenstam Surfski i Sverige Paddling allmänt 4
Siven surfski från point Paddling allmänt 17
Siven Surfski i Sverige Paddling allmänt 5

Liknande trådar