Hastighet

Jag håller på med strategi för en tävling jag sjkall vara med i men är lite osäker på paddlingssträckorna. Hur fort paddlar man?
Både Canadensare och Kajak.
Jag inser naturligtvis att det beror på teknik, kondition etc. Men ungefär, för en löpare kan man ju säga en hel del. En nybörjare kanske ligger på 7 minuter/km medan en medelbra motionslöpare ligger nånstans runt 5 och en vältränad på 4.
????
 
Jag paddlar en rätt så trög motionskajak och ligger väl på en snittfart på ca 10,5 km/h under ett långlopp.

Mät upp en sträcka på 10 km på kartan och testpaddla denna så får du en rätt bra koll på din kapacitet.

Du kan också kolla in min recension av en logg för kanoter på Utsidans recensionsbank.

Förresten, vad är det för lopp du ska köra?
 

Guest

Gäst
Vad är det för sorts Tävling? vilken kanot?

Ja för att kunna svara dig så måste vi kunna få reda på vilken sorts tävling det är och vilken sorts kanot du har. Mina erfarenheter är annars två:
Långfärdspaddling ca 6 km/timme
Tävlingspaddling ca 9-12 km/timme.
Sedan så är det sällan hastighetstaktik lönar sig, fartskillnaderna blir så små. Men om man tex tar det lugnare ett tag så får man slita bra mkt för att komma ikapp dom som ligger längre fram.
Bäst är att hitta bra platser i fältet där det är skvalpfritt (tex längst fram.. ) och hålla ett tempo som man orkar med länge. Men om man ligger långt bak i mitten på fältet i bredd-led så får man vågor från alla andra o det ger faktist motstånd.
 
Re: Vad för kanot

Ralf; sa:
Vad har ni för kanoter???

Jag vet inte om du avsåg även mig i din fråga... I alla fall så har jag sedan några år en Plastex Marathon (info om den finns på http://www.kajak.dk/)
Den är ju en bra och rätt stabil motionskajak för den som vill testa något snabbare än en havskajak men nu börjar den kännas lite väl trög... Därför har jag nu beställt en ungersk Pörnyeszi Condor. Märket är ju rätt okänt i Sverige men de tas in på beställning av en klubbkamrat till mig. Man kan väl beskriva den som en stabil tävlingskajak eller som en snabb och rätt rank motionskajak. Den kändes rätt lik en Tracer i fart och stabilitet. Kostar 12.000 kr i kol-/glasfiber, vikt 12 kg.

För övrigt håller jag med Ralf om taktiken i långlopp. Det lönar sig inte att ta det för lugnt i början och att hoppas ta igen det man förlorat senare, det går inte! Det bästa är att göra som alla andra, d v s köra för fullt i några hundra meter och därefter lägga sig i en grupp paddlare som håller ett tempo som man nätt och jämt orkar hålla under hela loppet.
[Ändrat av mielo 2002-11-12 kl 17:59]
 
Kanottyp

Tävlingen är LGT (Le Grand Tour) och kanottyp är Canadensare, alltså inte Kajaker.
Totalt ca 7 mil paddling, 8 mil löpning och 26 mil MTB (årets upplaga vet ej hur nästa år kommer att se ut).

Tack för svaren på Kajaker, det är bra info även om det inte är Kajakpaddling i just den här tävlingen.
 

Guest

Gäst
Jodå

Jodå mielo min fråga om kanottyper gälder er båda. Kan nämna att jag själv en gång i tiden tävlade i en Tracer men nuförtiden har jag bättrat mig (dvs jag håller mig passiv).

Magnus jag känner ej till något om den tävligen, men om det är canadensare så tror jag mera på att träna paddelteknik för att kunna paddla så effektivt så möjligt! Ge dig ut o börja träna nu : )

[Ändrat av Ralf 2002-11-12 kl 21:37]
 
Fart

Här är resultatet från Göta kanalloppet 2002.

http://w1.504.telia.com/~u50402877/filer/anmalda.htm

C-2 orna är något långsammare än k2 orna dock är kanske konkuransen större i K2 klassen men C-2orna håller iallafall en för dom flesta en förvånansvärt hög fart. Götakanal är lite av ett "sprint" lopp ju längre loppen är desto närmare kommer C-2orna detta beror på att C-2 tekniken är vilsammare.

Canadensare är betydligt svårare rent tekniskt speciellt om man skall vara två i kanoten och det krävs mycket träning. Men det är fantastiskt roligt när man får in flytet.

Tekniken i modern C-2 paddling innebär shift teknik med böjda paddlar och lätta snabba kursstabila kanoter.

Tyvär är det ganska glest mellan C-2 ekipagen några som är aktiva är Tibro folket tror att dom har en hemsida någonstan annars är dom involverade i Götakanal loppet

Hans Friedel
 
Några som jag beundrar är de som paddlar tävlings C1:eek:r och C2:eek:r. Hur bär man sig åt att hålla balansen när man står på knä i en sådan rank kanot!? Tyngdpunkten hamnar ju otroligt högt jämfört med en kajak. Lägger man en C1:a tom på vattnet så välter den ju av sig själv!
 
Marathon

Marathon Canadensare är lite udda farkoster. Den ser helt annorlunda ut än slätvattens Canadensaren. I en Marathon Canadensare sitter man på en sits. Tyvär så har kanoten ballat ur på senare tid eftersom man ritar Marathon Canadensare efter en regel som säger ger största bredd 100mm ovan köllinjen vilket gjort att kanoten försets med vingar.

Den ursprungliga kanoten är annars en jättrevlig kanot. Som tar mer last, är snabbare, och är mindre vinkänslig än dom vanliga Svenska Canadensar modellerna.

Här är en länk till ett lopp i USA på bilderna ser man flera Marathon Canadensare.

http://www.canoeregatta.org/

Inom Svenska kanot förbundet råder en viss förvirring när det gäller vilken typ av Kanot man skall använda i Marathon i princip skulle man kunna använda en slätvattens kanot. Men dom flesta tävlingar brukar ha egna regler som föreskriver kanoter enligt den Amerikanska regeln
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.