Packlista - Lättpackning - Sidan 16 - Forum

Lättpackning Allt om att packa lätt

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2017-07-14, 13:43
camoscio camoscio är inte uppkopplad

Hm, desssa detaljdiskussioner om skor faller väl utanför trådens ram. Dags att flytta diskussionen till ny tråd? Jag startar en i af.
Svara med citat
Gammal 2017-07-14, 13:45
Fjällkjell Fjällkjell är inte uppkopplad

Helt riktigt

Håller med
Svara med citat
Gammal 2017-07-16, 16:49
Hva55 Hva55 är inte uppkopplad

Är det här en lättpackning?

Ska till Sarek i Augusti för en tur på en vecka, kanske någon dag extra.
Är ingen nybörjare men samtidigt absolut inget proffs.

Räknas det här som en lättpackning? Vill gärna få förslag, kritik, kommentarer.

Sovsäck på comfort +9 ser dåligt ut, men tillsammans med min bivybag har jag sovit som en stock i ett vindskydd då det var -6. Det andra alternativet jag har är en dunsäck på 2kg som ska gå ner till -17grader.

https://www.geargrams.com/list?id=43142
Svara med citat
Gammal 2017-07-16, 18:58
andy69 andy69 är inte uppkopplad

cool

Citat:
Ursprungligen postat av Hva55 Visa inlägg
Ska till Sarek i Augusti för en tur på en vecka, kanske någon dag extra.
Är ingen nybörjare men samtidigt absolut inget proffs.

Räknas det här som en lättpackning? Vill gärna få förslag, kritik, kommentarer.

Sovsäck på comfort +9 ser dåligt ut, men tillsammans med min bivybag har jag sovit som en stock i ett vindskydd då det var -6. Det andra alternativet jag har är en dunsäck på 2kg som ska gå ner till -17grader.

https://www.geargrams.com/list?id=43142
Jag skulle inte räkna det som lättpackning samt du saknar en del utrustningsdetaljer såsom: vad äter du med/i, vattenflaska, strumpor, kalsonger, vadarskor/tältskor, mobiltelefon, kamera, plånbok, nycklar...och kanske saker som andra bär? såsom kök, kastrull, bränsle.

Det jag inte förstår riktigt är att du har 3 regnalternativ...men inga byxor? Du har regnjacka, poncho och regnskydd till ryggan? till en vikt av 1300g.
Går du med poncho så blir du blöt om benen nedanför knäet vid regn, har testat det konceptet och det är inte bra i samband med regn och vindar !

Sedan liggunderlag till en vikt av 1300g?
Vad är en picknickmatta?

Själv använder jag ett uppblåsbart samt ett halvt cellplast liggunderlag att sitta på inne i tältet. Cellplasten väger 138g.

Så liggunderlag, regnkläder samt ryggan är där du kan spara in vikt på !

Speca gärna ner packningen i smådetaljer såsom jag har gjort, annars är det lätt att grammen som smyger sig på blir kilon ! https://lighterpack.com/r/8gawfa
Svara med citat
Gammal 2017-07-16, 20:57

Citat:
Ursprungligen postat av andy69 Visa inlägg
Jag skulle inte räkna det som lättpackning samt du saknar en del utrustningsdetaljer såsom: vad äter du med/i, vattenflaska, strumpor, kalsonger, vadarskor/tältskor, mobiltelefon, kamera, plånbok, nycklar...och kanske saker som andra bär? såsom kök, kastrull, bränsle.

Det jag inte förstår riktigt är att du har 3 regnalternativ...men inga byxor? Du har regnjacka, poncho och regnskydd till ryggan? till en vikt av 1300g.
Går du med poncho så blir du blöt om benen nedanför knäet vid regn, har testat det konceptet och det är inte bra i samband med regn och vindar !

Sedan liggunderlag till en vikt av 1300g?
Vad är en picknickmatta?

Själv använder jag ett uppblåsbart samt ett halvt cellplast liggunderlag att sitta på inne i tältet. Cellplasten väger 138g.

Så liggunderlag, regnkläder samt ryggan är där du kan spara in vikt på !

Speca gärna ner packningen i smådetaljer såsom jag har gjort, annars är det lätt att grammen som smyger sig på blir kilon ! https://lighterpack.com/r/8gawfa
Tack för svar.

Till benen har jag byxholkar som jag glömt skriva ner. Tack

Picknickmattan köpte jag i Thailand för många år sedan. Hopikbar flätat liggunderlag kan man beskriva det som. Använder till mycket. Sitta på för att komma ovan mark en bit 1dm ungefär. Som att sitta på en telefonkatalog om det ger en bild. Den kan också veckas ut så det blir ett ca 2cm tjockt liggunderlag eller veckla ut så de fyller ett helt tält fast då tunnare liggunderlag. Praktiskt att veckla ut så vi lagar mat, man håll ler reda på sakerna och får fin yta att samlas på. Många funktioner, kan även vikas till en liten väska stor som en laptopväska. Kommer alltid vara med. Är egentligen mitt standard liggunderlag. Men tar med ett
extra iår som är tunnare fast med reflektor. Hört att det kan bli kallt i Sarek 😉

Kök bärs av en kamrat i sällskapet, vi blir totalt tre st i år.

Regn/vindjackan har jag där för vinden och för att ha ett skal. Den tål mycket regn men är egentligen en vind jacka. Hade den på keb och en tur i Härjedalen så den är jag också nöjd med.

Hur vadningen ska gå till vet jag inte. Det blir en ny erfarenhet för mig. Har neoprem skor som campskor vanligtvis det kanske funkar?

Men min tanke är gortexdamaskerna över kängorna sedan med buntband klämma byxholkarna runt vristen. Dum idé?

Med bara kängorna kunde jag stå 7min i badkaret utan att de läckte. Men såg att jag slarvade med vaxningen just där det läckt in.
Svara med citat
Gammal 2017-07-16, 21:00

Ska tillägga att jag lämnar alltid all form av elektronik hemma vid friluffsande. Undantaget är pannlampa om det är vinter eller skog på vår och höst.

Mobil och kamera nej tack. Plånbok och nycklar är stadsgrejer för mig så de stannar i bilen.
Svara med citat
Gammal 2017-07-16, 21:25
andy69 andy69 är inte uppkopplad

Citat:
Hur vadningen ska gå till vet jag inte. Det blir en ny erfarenhet för mig. Har neoprem skor som campskor vanligtvis det kanske funkar?

Men min tanke är gortexdamaskerna över kängorna sedan med buntband klämma byxholkarna runt vristen. Dum idé?

Med bara kängorna kunde jag stå 7min i badkaret utan att de läckte. Men såg att jag slarvade med vaxningen just där det läckt in.
Då förstår jag lite mer hur du menar !
Vid vad så funkar neoprenskorna säkerligen bra och det kan funka om det bara gäller med något snabbt steg i vattnet att klämma/tejpa byxholken runt vristen !
Svara med citat
Gammal 2017-07-20, 19:53
Still Alive Still Alive är uppkopplad nu

Citat:
Ska tillägga att jag lämnar alltid all form av elektronik hemma vid friluffsande. Undantaget är pannlampa om det är vinter eller skog på vår och höst.

Mobil och kamera nej tack. Plånbok och nycklar är stadsgrejer för mig så de stannar i bilen.
Ursäkta om du uppfattar min fråga som dum ( jag är inte och har aldrig varit bilägare ), men hur kommer du in i bilen om nycklarna ligger där?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:03.

Logga in

Tips!