Klättring allmänt Klippa

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2017-06-14, 02:39
apfaktor apfaktor är inte uppkopplad

Att ha kamera med sig upp på väggen.

Bästa klättrare.

Oavsett om ni är professionella fotografer eller glada amatörer så är jag nyfiken på hu r ni brukar göra när ni har med er en kompakt eller systemkamera upp på väggen. Har ni den i ryggsäck eller bär ni den på er över axeln?
Har ni någon extra slinga i kameran som backup kanske?

Lägg upp bilder på era "riggar" här vetja =)

/Johan
Svara med citat
Gammal 2017-06-14, 10:27
T0ker T0ker är inte uppkopplad

Kompaktkamera hamnar beroende på vad det är för typ av led antingen i bröstfickan, benfickan elller i sidofacket på ryggsäcken och då fullt nåbar utan att ta av sig ryggsäcken.

Systemkameran hamnar i ryggsäcken ikopplad i en loop så den inte kan tappas. Är det en utmanande lead så hamnar den ryggsäcken på andremannen. Ligger i en lättvaderad öppen kameraväska i ryggsäcken "redo att dras upp direkt".
Svara med citat
Gammal 2017-06-14, 12:00
guhj guhj är inte uppkopplad

Kompaktkamera har jag haft i sitt kamerafodral på selen. En karbin genom bältesloopen på fodralet klippt till en utrustningsloop på selen, och ett långt och sladdrigt dogbone mellan den karbinen och handlovsremmen på kameran. På så vis kan man klippa loss allt från utrustningsloopen, klippa fast det på repet eller något annat som är framför en, och sedan plocka upp kameran ur fodralet utan att varken fodral eller kamera blir osäkrade när man använder dom.

Kompaktkameran är numera pensionerad, så nu kör jag med mobilen i bröstinnerficka på jackan, om jag nu har både jacka och "kamera" med mig.
Svara med citat
Gammal 2017-06-16, 08:01
lyckegard lyckegard är inte uppkopplad

Det bästa är att ha två replag så att du kan fota en ledklättrande klättrare ovanifrån. Förr lekte vi med foto ifrån firning också vidare. Men en kille i klubben tog senast med sig en drönare. Alltså en liten helikopter med kamera, han hade den i ryggsäcken och kunde flyga iväg ifrån första bästa hylla och då fotografera samtliga klättrare på fjället i sjysta vinklar.
Svara med citat
Gammal 2017-06-20, 12:41
helmutlotti helmutlotti är inte uppkopplad

Om halsen

Hänger kompaktkameran om halsen innanför tröjan. Då kan jag alltid dra fram den och fota och bara släppa den om det skulle behövas (om t.,ex förstemannen tycker jag är ouppmärksam,,,)
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:25.