Råd&Röns tälttest

Buda; sa:
nils73; sa:
varför ignorerar han friluftsprylnördarnas mötesplats på nätet...?

För att det på Utsidan.se finns TILLRÄCKLIGT många försvarare av hillebjärgtälten? :)

Eller kanske för att utsidans skribenter hänger på kungsgatans friluftsbutiker medan norrmänen korsar Grönland... Vad han tydligen inte vet är att "vi" här också använder (och promoterar) expeditionstält för 8000kr på Sörmanlandsleden i juli...
 
Håkan K; sa:
Aha, så bristande styrning av tillverkningsprocessen leder till att nån promille av tälten har sämre vattentäthet. Och detta är förklaringen till det norska tälttestet.

Antag att samma otäcka promille spökade vid RRs test. Sannolikheten (antag 1 promille) för att då skulle inträffa vid Forbrukerrådets OCH RRs test är 1 på 1000000...

/Håkan

Ehh, jag tror nog att även Hilleberg klarar av att räkna på dessa extremt svåra sannolikhetsberäkningar för att betacka sig för att använda det som bortförklaring. Det kan inte stämma att det är två oberoende tester som kommit till samma slutsats helt enkelt.

//Såg att någon annan klargjort detta.
[Ändrat av crazy 2006-04-26 kl 12:59]
 
nils73; sa:
Eller kanske för att utsidans skribenter hänger på kungsgatans friluftsbutiker medan norrmänen korsar Grönland... Vad han tydligen inte vet är att "vi" här också använder (och promoterar) expeditionstält för 8000kr på Sörmanlandsleden i juli...

kommer ihåg när jag var på Stadium när en säljare försökte kränga på en 17 årig tjej deras värstingtält när hon skulle till Hultfred.

Han tyckte jag skulle ha en en sådan där fälbar stol för hikingbruk trots att jag förklarat att jag var hektojägare. Bära med sig en jävla stol som väger ett halvkilo, ja gisses.
 
nils73; sa:
Eller så kan du läsa hans svar på tält-testen i det norska forum (varför ignorerar han friluftsprylnördarnas mötesplats på nätet...?)

Kanske smartast från Hillberg att tiga. Dom flesta glömmer fort. Hur många mer än undertecknad kommer ihåg hur fel det blev när en anställd på Hillbergs började argumentera när Janne Corax ville sälja sitt Hillbergstält för 200 SEK ?

Per Brune
 
Brune; sa:
nils73; sa:
Eller så kan du läsa hans svar på tält-testen i det norska forum (varför ignorerar han friluftsprylnördarnas mötesplats på nätet...?)

Kanske smartast från Hillberg att tiga. Dom flesta glömmer fort. Hur många mer än undertecknad kommer ihåg hur fel det blev när en anställd på Hillbergs började argumentera när Janne Corax ville sälja sitt Hillbergstält för 200 SEK ?

Per Brune

Det intryck jag har fått är att anställda på företag som vi diskuterar är på Utsidan för det mesta har stränga order att inte delta i diskussionen.

Bo Hillebergs förklaring om hur en anställd missförstått vilket test som berördes visar väl tydligt hur viktigt det är att man som företag har kontroll på sådana saker. Oavsett vad man som tillverkare gör i en sådan situation så kvarstår ju alltid misstanken hos en del av oss om att det "bara är en undanflykt".

You're damned if you do and damned if you don't.

Jörgen
 
Hilleberg goes pop!

crazy; sa:
kommer ihåg när jag var på Stadium när en säljare försökte kränga på en 17 årig tjej deras värstingtält när hon skulle till Hultfred.

Säljaren var nog i gott sällskap. På Arvikafestivalens camping såg jag en hel koloni Hillebergtält såvitt jag kunde bedöma. Det var en 8-10 Nallo, Nammatj och Keron uppställda i en ring. Själv körde jag med 299-kronorstält från Rusta. Slängdes i en container efter festivalens slut.

Peter P.
 
Re: Hilleberg goes pop!

pal2; sa:
Själv körde jag med 299-kronorstält från Rusta. Slängdes i en container efter festivalens slut.

Peter P.

En ultralättare lösning som jag naturligtvis hade valt vore väl att skippa tältet och sova direkt i containern :)

By the way så är det väl många fattiga studenter i Umeå som tvingats köra blodpudding i brödrosten efter inköp av diverse Klättermusen-prylar?

Vilket jag tar som bekräftelse för en av mina käpphästar, att många "friluftsprylar" inte tillverkas för friluftsbruk. Vilket gör det svårt att att frigöra sig från försäljnings-hypen när man faktiskt vill ha något som funkar bra i busken (också).

Jörgen

...som naturligtvis inser att det finns studenter i Umeå som använder Klättermusenprylarna i fjällen också. Innan ni börjar flama mig..
 
Re: Re: Hilleberg goes pop!

NUI; sa:
By the way så är det väl många fattiga studenter i Umeå som tvingats köra blodpudding i brödrosten efter inköp av diverse Klättermusen-prylar?

Studenter är ju bevisat skitdåliga på ekonomisk prioritering.
(Jag jobbar på en högskola och har noterat att studenterna uppenbarligen har större kläd- och fikabudget än jag, samtidigt som de gnäller över att de TVINGAS köpa de böcker som de behöver för den utbildning som de har valt.)
 
Re: Re: Hilleberg goes pop!

NUI; sa:
En ultralättare lösning som jag naturligtvis hade valt vore väl att skippa tältet och sova direkt i containern :)

Tja, med tanke på hur en festivalcamping luktar innan festivalen ens har börjat så är det ungefär detsamma. Kanske lite torrare i containern. Fast ligga i en stållåda en het sommardag med diverse bieffekter från besöken i öltälten känns inte lockande.

Peter P.
 
Jag har läst RR artikel nu. Hillberg fick alltså en med nöd och näppe 3/5 på en skala angående vattentäthet. Men det blev godkännt.

Mckinley och Bergans fick det totala omdömet "dåligt". De var de två billigaste tälten och ansågs även som sämt. De fick båda 2/5 på rivstyrka och bergans hade även 3/5 på vattentäthet. Långnäsa till öresjägarna alltså.

Hilleberg fick 5/5 på många andra punkter och vikten togs inte alls i beaktning. De andra tälten i samma storlek var alla betydligt tyngre, typ ett kg.

RR har uppenbarligen inte vetat vad de gjort när de tog med Nallo med sin keron 1200 väv. Hade de använt ett liknande tält som de övriga hade de valt ett Hillberg med en 1800 väv.

Hoppas de gör om testen. Det lär väl inte hända men ändå.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
rikard500 Söker god råd rörande ”sommartält” Bo och sova 8
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
StelÖrjan Tältköp råd Bo och sova 4
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
silverfang råd för långtidsboende i kåta Bo och sova 64
lovni Råd kring sovsäcksköp Bo och sova 2
Sigfridsson Råd om sovsäck/liggunderlag och annan utrustning - Kungsleden Bo och sova 11
seasteel Bra budgetsovsäck? Tips och råd efterfrågas Bo och sova 13
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
pipsatan Wolfskin gossamer sommar vandring Råd?! Bo och sova 0
heneng Familjetält råd inför köp Bo och sova 4
nicko_ Råd angående tält för fjällvandring Bo och sova 29
Rickys Råd om Tälten 2013 Bo och sova 15
zertox Tips och råd Bo och sova 8
Ratatoskr Råd till nybörjare, bl.a. om Cocoon UL 180 vs sovsäck Bo och sova 0
Sharkbait Tips&Råd ang tält Bo och sova 8
pattepardini råd om sovsäck Bo och sova 4
dangerousdave Storväxt kille behöver råd Bo och sova 11
Sph1nx Råd och tips på tält sökes. Bo och sova 24
skibummer Råd för tältköp önskas... Bo och sova 19
kroktjarn Råd angående utrustning efterfrågad! Bo och sova 3
zzeezz Tälttest på smartson Bo och sova 2
Ström Tälttest i Utemagasinet Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.