Råd&Röns tälttest

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: Jag vill också yttra mig utan att läsa på!

Strykarräven; sa:
Har ni andra haft problem med att era tält (av olika märken) börjar läcka med tiden? Av äldre tält har jag mest legat i Haglöfs- och Fjällräventält från 70-talet, och inte har de läckt under de ösregn jag tältat i, trots att tälten har många tiotals år på nacken och hundratals utenätter.

Och en vind så stark att den pressar vatten genom yttertältet har jag hittills inte upplevt. Däremot har jag sett åtskilliga tält blåsa sönder, och jag tror att det är ett större problem när det friskar i. Att vatten blåser genom yttertältet... Händer det? (oavsett fabrikat alltså).

Har ett Fjällräven från slutet av 70-talet och jag har aldrig märkt att det skulle läcka.

Att hård vind i kombination med hård blåst kan få det att läcka (liiiiite) i sömmen på mitt Hilleberg har jag märkt men som sagt söm(n)tätningsmedel löser det.
 
Jag har ett Sportjohan för 700:- som jag använder på festivaler och sånt. Det är vattentätt även vid kraftigt regn. Vindstabiliteten är det sämre med men campingplatser brukar ju vara hyfsat skyddade för sånt. På campingen i Stryn blåste det upp lite en gång (troligen <10m/s) och efter en knäckt stång så var det bara att plocka ner och sova i bilen.

Allt naturligtvis i vetenskapens namn...
 
Re: JYSK

Mezzner; sa:
Jag köpte ett på skoj förra sommaren. Det var inte bara på skoj förresten,jag behöver ett mindre tält än mitt Keron, och kraven är förstås annorlunda.

Det var ett tunneltält som man får bra plats i för två personer. I ena änden är det myggnät mot "sovrummet" och en liten absid.
Det är bara ingång i ena änden och det är enkel duk. Tror det är nylon med PU. Botten är sån där armerad PE eller nåt som det brukar vara i billighetstält.

Tältet är lätt och litet ihoppackat. Det är nån söm där det ser ut som om jag skulle ha varit och trasslat med undertråden, annars är det väl inga direkta brister i själva utförandet. Jag har använt det i sommarväder och ned till enstaka plusgrader. Det blir kondens på insidan. Jag tror inte att det har regnat på det ännu. Det är också perfekt ifall sonen vill campa med en kompis på egen hand.

Jag minns inte vad det väger, men det är ju rätt lätt med den enkla duken.
Jag tror som jag nämnt tidigare att det kostade typ 100 spänn, fast det var rea då. Det var bekvämare och billigare att köpa det än att sy en tarp. Det väger förstås mer än en lätt tarp, men är ju faktiskt ett riktigt tält.
Jag tänker inte vintertälta i fjällen med det.

Men jag tycker det kan vara på sin plats med en jämförelese med t ex HB-tält. Inte för att jag menar att det är samma sak, utan för att man kan fundera lite över pris/prestanda-förhållandena, samt de specifika behoven.

Om man vill kan man kanske bygga om den typen av tält till en enkel och billig tarplösning genom att sprätta bort golvet och förbättra ventilationen genom att ersätta vissa delar av väven med myggnät.
Inte hela världen om man syr lite fel.

Jörgen
 
OT:

Har funderat över att öka ventilationsytan i den ändå där det inte är myggnät mot en absid (som går att ha halvöppen). Däremot har jag inte fundera på att ta bort golvet eller lämna bågarna hemma eftersom jag tycker att jag förlorar mer funktion än vikt då. Jag tycker liksom inte att det är en fördel att vara utan golv.
 
Mezzner; sa:
Jag tycker liksom inte att det är en fördel att vara utan golv.

Närheten till naturen och mindre vikt är kompenserande faktorer. Men ibland kan det vara skönt att stänga in sig i ett tygrum. T ex efter en hård dag med hårt väder. Skillnaden med och utan golv är dock mindre än man kan tro.

Jörgen
 
Hilleberg 4 maj

Bo Hilleberg kommer till Svenska Fjällklubbens lokaler i Stockholm 4 maj och pratar tält. För de som har möjlighet att närvara kan väl detta vara en intressant möjlighet att förhöra sig om Råd & Rön.

Jörgen
 
Eller så kan du läsa hans svar på tält-testen i det norska forum (varför ignorerar han friluftsprylnördarnas mötesplats på nätet...?)

http://www.friluftsliv.no/diskusjon.php

Citat"
"Re: Hilleberg til å stole på??
Forfatter: Bo Hilleberg (---.tbcn.telia.com)
Dato: 06-04-25 19:41

Från Hilleberg The Tentmaker, Sverige.

Det förekommer alltid olika tester där vi är med, både sådana som utförs av tidningar, institutioner och liknande, men även sådana som vi utför själva för att testa olika sa-ker. Ibland är det standardtält, men det kan även vara specialtält, prototyper och dy-likt beroende på vilken test det är. Då Forbrukerrådet ringde oss och bad om en för-klaring på vattentäthetstestet så talade de med Pål Dufva, vår inköps- och produk-tionschef. Tyvärr hade Pål inte någon kännedom om Forbrukerrådet och deras test, så han bad att få närmare information om denna och om det fanns ett tillverknings-nummer på tältet. Han nämnde då också att det kunde vara en prototyp eftersom han visste att det pågick en test med en sådan. Efter ett par dagar kom sedan informatio-nen inklusive tillverkningsnumret plus att tältet var inköpt i en butik. Det var alltså inte den test som Pål först hade trott det gällde.

Svaret om att det kunde vara en prototyp var alltså inte ett försök till bortförklaring utan att Pål, som svarade, trodde att det handlade om en annan test.

Då det gäller frågan om att vår nuvarande väv är bättre än den som vi har idag behö-ver vi förklara litet hur vi jobbar med tester och utveckling av vävar. Vi utför långtgå-ende och regelbundna provningar av allt material, både hos oberoende certifierade testinstitut, och vid vår egen ISO-certifierade produktionsanläggning. När väven kommer till vår fabrik testar vi vattentätheten på varje vävrulle. En sådan hög fre-kvens på tester lär vi vara ganska ensamma om. Om en rulle inte håller de krav vi ställer så skickas den tillbaka till leverantören. Det finns dock ett problem. Varje rulle innehåller cirka 200 meter och det är omöjligt att prova varje meter, och har vi maxi-mal otur kan det inne i en rulle finnas ett antal meter med lägre vattentäthet. Det är vad som har skett med det tält som nu har testats. Det är tyvärr inte första gången ett tält har för låg vattentäthet och tyvärr lär det inte vara den sista heller. Men – om det inträffar så byter vi naturligtvis ut tältet. Det är därför vi har vår garanti.

Detta inträffar dock så sällan att det knappast är mätbart. Det är under en promille av alla tält som uppvisar bristande vattentäthet.


Detta är ett problem vi delar med andra tälttillverkare. Det är helt enkelt omöjligt för en vävfabrikant att garantera att de aldrig har en miss i sin beläggning av vävarna.

Utveckling av vävar och byten av leverantör. I vårt svar till Forbrukerrådet nämnde vi att vi hade en ny vävleverantör till de tält som tillverkas idag. Det har tyvärr av en del uppfattats som att vi har levererat tält i vävar med bristande vattentäthet från den gamla leverantören innan vi gick över till den nya bättre väven, och att det skulle vara förklaringen till den lägre vattentätheten.

Så är absolut inte fallet utan vi har hela tiden haft samma krav på vår leverantörs vä-var och kontrollen har varit densamma hela tiden.

Att vi idag har en ny leverantör med en bättre väv är helt enkelt en följd av ett konti-nuerligt förbättrings- och utvecklingsarbete. Vi har ett bra rykte på marknaden och vi får hela tiden prover på nya vävar som olika tillverkare vill att vi skall testa och helst använda. Tyvärr är det sällan en standardväv uppfyller våra krav utan vi måste gå vidare i utvecklingssamarbete med bra leverantörer.

Vi börjar med att själva prova vattentäthet, rivstyrka, vikter och dylikt. Ser det bra ut gör vi noggrannare tester hos något certifierat, fristående laboratorium. Om det då blir bra resultat börjar sedan våra fälttester. Vi syr upp kompletta tält, antingen med hela tältet i den nya väven, men ofta med den nya väven i en del av tältet och vår nuvarande väv i andra delar så att vi kan jämföra ordentligt. Det är här våra egna tester med prototyper och specialtält kommer in. Ibland lämnas de också ut till exter-na testare, framförallt sådana som är ute och använder tältet intensivt under lång tid. Skälet till de långa fälttesterna är att vi för länge sedan har insett att laboratorietester är bra men de räcker inte till. Framförallt gäller det vattentätheten och vidhäftningen av beläggningen. Det är nämligen lätt att göra en väv med mycket hög vattentäthet genom att belägga den med mycket polyurethan, silicon eller liknande. Problemet är att få beläggningen att, under intensiv användändning, ligga kvar under lång tid och att vattentätheten inte försämras för mycket. En viss sänkning sker men det får inte gå för fort och den får inte sjunka för mycket.

Samarbetet med vår nya leverantör började för cirka två år sedan. Efter att tillsam-mans ha fått fram en bra väv med hög vattentäthet och tålig beläggning började fält-testerna, vilka pågick i över ett år innan vi under förra året beslutade att börja använ-da väven i den ordinarie produktionen. Ett annat skäl till att vi byter leverantör är att vi är osäkra på om vår gamla leverantör kommer att fortsätta med denna typ av speci-alvävar som vi har krav på.

Vi anser dock att ingen som har köpt tält med vår tidigare väv behöver vara orolig.
Den har testats och godkänts på normalt sätt. Det är en väv som vi har använt i över tio år och den har fungerat mycket bra och vi är övertygade om att de tälten kommer att fungera utmärkt under många år.

Bo Hilleberg
Styrelseordförande Hilleberg The Tentmaker AB"
 
Aha, så bristande styrning av tillverkningsprocessen leder till att nån promille av tälten har sämre vattentäthet. Och detta är förklaringen till det norska tälttestet.

Antag att samma otäcka promille spökade vid RRs test. Sannolikheten (antag 1 promille) för att då skulle inträffa vid Forbrukerrådets OCH RRs test är 1 på 1000000...

/Håkan
 
Håkan K; sa:
Aha, så bristande styrning av tillverkningsprocessen leder till att nån promille av tälten har sämre vattentäthet. Och detta är förklaringen till det norska tälttestet.

Antag att samma otäcka promille spökade vid RRs test. Sannolikheten (antag 1 promille) för att då skulle inträffa vid Forbrukerrådets OCH RRs test är 1 på 1000000...

/Håkan

Dass ist aber unerhört! Vid helige Franciskus, insinuerar han brister hos världens förnämligaste tälttillverkare?! Jag utmanar dig på duell, du välja tid plats och cykeltyp! Styrlindan är kastad!
 
Håkan K; sa:
Aha, så bristande styrning av tillverkningsprocessen leder till att nån promille av tälten har sämre vattentäthet. Och detta är förklaringen till det norska tälttestet.

Antag att samma otäcka promille spökade vid RRs test. Sannolikheten (antag 1 promille) för att då skulle inträffa vid Forbrukerrådets OCH RRs test är 1 på 1000000...

/Håkan

Det är samma test, Råd&Rön och Førbrukerrådet sammarbetar. http://forbrukerportalen.no/Tester/2006/1145347243.36
 
tigertamjaren; sa:
Håkan K; sa:
Aha, så bristande styrning av tillverkningsprocessen leder till att nån promille av tälten har sämre vattentäthet. Och detta är förklaringen till det norska tälttestet.

Antag att samma otäcka promille spökade vid RRs test. Sannolikheten (antag 1 promille) för att då skulle inträffa vid Forbrukerrådets OCH RRs test är 1 på 1000000...

/Håkan

Dass ist aber unerhört! Vid helige Franciskus, insinuerar han brister hos världens förnämligaste tälttillverkare?! Jag utmanar dig på duell, du välja tid plats och cykeltyp! Styrlindan är kastad!
Inte kan du cykla utan styrlinda!? :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
rikard500 Söker god råd rörande ”sommartält” Bo och sova 8
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
StelÖrjan Tältköp råd Bo och sova 4
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
silverfang råd för långtidsboende i kåta Bo och sova 64
lovni Råd kring sovsäcksköp Bo och sova 2
Sigfridsson Råd om sovsäck/liggunderlag och annan utrustning - Kungsleden Bo och sova 11
seasteel Bra budgetsovsäck? Tips och råd efterfrågas Bo och sova 13
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
pipsatan Wolfskin gossamer sommar vandring Råd?! Bo och sova 0
heneng Familjetält råd inför köp Bo och sova 4
nicko_ Råd angående tält för fjällvandring Bo och sova 29
Rickys Råd om Tälten 2013 Bo och sova 15
zertox Tips och råd Bo och sova 8
Ratatoskr Råd till nybörjare, bl.a. om Cocoon UL 180 vs sovsäck Bo och sova 0
Sharkbait Tips&Råd ang tält Bo och sova 8
pattepardini råd om sovsäck Bo och sova 4
dangerousdave Storväxt kille behöver råd Bo och sova 11
Sph1nx Råd och tips på tält sökes. Bo och sova 24
skibummer Råd för tältköp önskas... Bo och sova 19
kroktjarn Råd angående utrustning efterfrågad! Bo och sova 3
zzeezz Tälttest på smartson Bo och sova 2
Ström Tälttest i Utemagasinet Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.