Vandrande havsöring i Stockholm

Hej

Jag skulle gärna vilja se när havsöringen kommer upp i våra bäckar och åar. Notera att detta inte gäller för att fiska. Jag tycker helt enkelt att det är väldigt spännande att se detta skådespel.

Jag har tidigare sett havsöringar i Trosaån. Men jag är intresserad av tips som ligger närmre Stockholm, helst på södra sidan.

Någon som har bevittnat detta i år? Är jag kanske redan för sent ute och leken är redan över?

/ Jonas

Hej

Jag skulle gärna vilja se när havsöringen kommer upp i våra bäckar och åar. Notera att detta inte gäller för att fiska. Jag tycker helt enkelt att det är väldigt spännande att se detta skådespel.

Jag har tidigare sett havsöringar i Trosaån. Men jag är intresserad av tips som ligger närmre Stockholm, helst på södra sidan.

Någon som har bevittnat detta i år? Är jag kanske redan för sent ute och leken är redan över?

/ Jonas

Det kan gott o väl finnas havsöring kvar. Jag känner inte till Sveriges baksida särskilt väl, men ett tips är att kolla SERS (Svenskt elfiskeregister), där kan du kolla vattendrag kring dig och se vilka arter som fångats vid provelfiske. Länk: http://aquarapport.slu.se/default.aspx?ID=6

Då öring är samma art oavsett om det är havsöring, insjööring eller bäcköring kan det vara svårt att avgöra vad det är för fisk man har hittat i registret. Men är det hyffsat nära hav och bra lekgrus och ej massa vandringshinder skall det nog gå att finna havsöring.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Åvaån

Åvaån i Tyresta är bra för öringskådning på södra sidan stan. Skulle du råka befinna dig norr om stan brukar Norrtäljeån vara bra men det beror lite på vattenståndet (svårt att se fiskarna vid högvatten).
Vad gäller tidpunkten tror jag tyvärr att du är lite sent ute. Jag brukar ha dagarna runt den 20:e oktober som riktmärke. Då brukar leken sätta igång för att sedan hålla på några dagar framåt.

Var ute både denna helg och förra utan något resultat. Letat i Brinkbäcken och Kagghamraån. Är troligen för sent ute även om uppgifterna jag utgått ifrån säger att leken kan hålla på in i december om det är milt väder, vilket jag tycker det har varit.

Tack för svar, satsar på att vara ute i god tid nästa år.

/ Jonas

I Norrtäljeån är det väldigt lätt att se öringarna. Sträckan alldeles uppströms Kvarnbron är det säkraste kortet. Glöm inte polariserade solglasögon.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips