Jakt Naturupplevelser i sikte

Svara

Ämnesverktyg Betyg: Betyg för ämne: 4.00 i medelbetyg (8 röster). Visningsalternativ
Gammal 2008-03-31, 16:39
arntur arntur är inte uppkopplad

Grattis jägare!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2152572.ab

Äntligen har ni fått en välartikulerad och påläst man som för eran talan, UTROTA, DÖDA BEFRIA SERIGE!! Om jag hade ägnat mig åt jakt så hade jag riktat bössan mot Folke Johansson i stället, han utgör ju bevisligen en säkerhetsrisk då han åker runt i skog och mark för att hitta djur att döda.

Jämför antalet skadade och dödade jägare samt jakthundar som blivit skadade av rovdjur och sedan med människor, förvånande va att det är människor som leder statestiken?

Sedan är det en snyfthistoria om två stackare som bedriver fabodvärksamhet men har fått några djur slagna av varg eller björn. NI BOR I SKOGEN ERA PUCKON!!! skaffa högre staket eller elstängsel, det är väl endå ganska naivt att tro att en varg stanna för en gärdesgård?

Rovdjur dödar till skillnad från folke inte på grund av hat eller ilska, dom gör det för att överleva och på grund av instinkt. Därför är Folke ett OFANTLIGT mycket större hot och en skamm för mänskligheten!
Svara med citat
Gammal 2008-03-31, 17:26
mellpat mellpat är inte uppkopplad

Intressant att många tätortsboende värderar rovdjur högre än de människor som bor på landsbygden. När DN frågade om det var rätt att skjuta en björn som rivit en människa tyckte endast 63% (av 8498 röstande) att det var rätt.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=755073
Svara med citat
Gammal 2008-03-31, 17:34
Raskesven Raskesven är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av mellpat Visa inlägg
Intressant att många tätortsboende värderar rovdjur högre än de människor som bor på landsbygden.
.....
Skillnaden är inte så stor så det är en missuppfattning. Eller du kanske har tillgång till en färskare studie?

http://www.viltskadecenter.com ... jur_nr_3.pdf

Raskesven
Svara med citat
Gammal 2008-03-31, 17:53
KLAGER KLAGER är inte uppkopplad

Citat:
Intressant att många tätortsboende värderar rovdjur högre än de människor som bor på landsbygden. När DN frågade om det var rätt att skjuta en björn som rivit en människa tyckte endast 63% (av 8498 röstande) att det var rätt.
Det är ju inget fel med björnjakt, så länge de de som skjuter kan skjuta. Men jag förstår inte varför man skall skjuta just den björnen som rivit en människa? På medeltiden höll man rättegångar mot djur, vi verkar vara på väg dit igen, och på den tiden trodde man också att björnar som smakat människoblod blev slagbjörnar.
Svara med citat
Gammal 2008-03-31, 18:06
haraldn haraldn är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av KLAGER Visa inlägg
På medeltiden höll man rättegångar mot djur, vi verkar vara på väg dit igen,
Tja, om djur ska ha samma rättigheter som människor, så ligger det väl nära till hands att de ska ha samma skyldigheter också.
Svara med citat
Gammal 2008-03-31, 18:12
Tumbleweed Tumbleweed är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av arntur Visa inlägg
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2152572.ab

Om jag hade ägnat mig åt jakt så hade jag riktat bössan mot Folke Johansson i stället
Även om det är ett klumpigt retoriskt utspel så kan jag inte undgå att undra om inte detta faller inom ramen för olaga hot. Nytt bottenrekord hur som helst.

"Olaga hot är ett brott i svensk rätt (Brottsbalken, 4 kap. 5 §). Definieras som följer: "Om någon lyfter vapen mot annan eller eljest hotar med brottslig gärning på sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom, döms för olaga hot till böter eller fängelse i högst ett år."

/R
Svara med citat
Gammal 2008-03-31, 18:34
KLAGER KLAGER är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av haraldn Visa inlägg
Tja, om djur ska ha samma rättigheter som människor, så ligger det väl nära till hands att de ska ha samma skyldigheter också.
Jag skall tänka på det nästa gång kattungen river mig på handen, skall jag riva tillbaka eller avliva den på en gång?
Svara med citat
Gammal 2008-03-31, 18:49
lleberg lleberg är inte uppkopplad

Jag har väldigt svårt att tro att vargen är farlig för människan, så jag tror hans argument faller platt som en undernärd hälleflundra.
Svara med citat
Gammal 2008-03-31, 18:52
Tumbleweed Tumbleweed är inte uppkopplad

Förresten, Arntur, var snäll och dra inte alla som är för jakt över en kam sådär. Folke Johansson framstår som en bitter gammal man med åsikter präglade av ett djupt hat och mycket rädsla, och om du placerar mig i samma grupp som honom tar jag lika illa upp som när jag får höra dumheter av typen "alla män är potentiella våldtäktsmän". Folke är en extremist och får föra sin egen talan.
/R
Svara med citat
Gammal 2008-03-31, 19:03
colimatore colimatore är inte uppkopplad

idé Varg?!

Det finns en orsak att jag som jägare INTE är med i något av våra så kallade "jägarförbund" då de med folk som Folke i spetsen vill se ett helt Vargfritt Sverige!!!

Om dessa stollar kunde lägga ner sitt schizofrena "krut" på den globala uppvärmningen och miljöförstöringen istället så skulle kanske de bidra med något positivt!!??
Svara med citat
Gammal 2008-03-31, 19:42
-Patric- -Patric- är inte uppkopplad

vargen är vårt minsta problem, trollen däremot.. ujujuj!!
Svara med citat
Gammal 2008-03-31, 20:10
grodanbolle grodanbolle är inte uppkopplad

Citat:
Var hittar du att de värderar rovdjur högre?

Citat:
Ursprungligen postat av Tumbleweed Visa inlägg
Även om det är ett klumpigt retoriskt utspel så kan jag inte undgå att undra om inte detta faller inom ramen för olaga hot. Nytt bottenrekord hur som helst.

"Olaga hot är ett brott i svensk rätt (Brottsbalken, 4 kap. 5 §). Definieras som följer: "Om någon lyfter vapen mot annan eller eljest hotar med brottslig gärning på sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom, döms för olaga hot till böter eller fängelse i högst ett år."

/R
Det må vara. Men det är nog inte helt ovanligt att folk spontant känner så där även om de inte säger det rent ut. Sen om det är någon som borde åtalas för olaga hot så är det personen som intervjuas. Förberedelse för grovt jaktbrott borde det vara.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:14.

Logga in