stor eller liten kniv???

Som jag ser det

är det så att ju mindre erfarenhet och fimp ju större kniv......
Visst kan jag ha fel och i Mellanamerika gick alla små gubbs med 40 cm mancheto och där behövdes det ungefär som snöskyffeln här på vintern....
Kukuris är användbara men tunga och skrymmande....
Moran och Nusnäs är små och ruskigt effektiva för de som kan hålla dem skarpa och vet hur man brukar dem.
Ett kort blad är för det mesta allt man behöver. De där längre bladen och de behoven gör att knivarna måste vara lite starkare över ryggen. Orvar Nilsson övningar hoppas vi att vi slipper...
Röjkniv är i mitt tycke effektivare än manchete och dessutom grävvänligare, ingen egg nära udden.
Mest använding ute har jag fortfarnade haft av Mora, Nusnäs och IKEAs grönsakskniv. Det är dum att ändra en vinnande trio.
Men erfarenheter och miltal varierar....
//J
 
...Röjkniv är i mitt tycke effektivare än manchete och dessutom grävvänligare, ingen egg nära udden...

För trettio år sedan köpte jag en machete på Hobbex som jag kapade spetsen på, så jag fick en tvär ände att gräva med.

Tipset kom från en sådan där "pojkbok" (typ grabbarnas handbok) med tips som pendlade mellan Huckleberry Finn och Nick Carter.
 
k i dag,

är det någon som vet varför kniv blad ska vara så grova nu för tiden, jag har aldrig haft av ett blad på någon kniv, det kan vara bra att komma i håg, att jag fick min första mora kniv när jag var 6, och det är ju endå ca 30 år sen, kan det vara så att det över gödda bladet endast är till för att konsumenten ska tycka att knive ser stadig ut,

jag har några med fett rygg, men dom känns inte bra att tälja med, bara tunga och klumpiga. eller så är jag bara väldigt kräsen,

skulle vara kul att hör vad ni andra tycker,
 
Det som är mest inne nu är väl såna där tactical folders eller fällknivar sm används av sldater med för mycket pengar. Sen ska de helst ha tigerstripes också då är de extra häftiga. Men i skogen är de inte till mycket nytta.

jag tycker det är lite kul att folk köper en kniv med tigerstripes, som man ska ha i skogen.
jag vet hur svårt det kan vara att hitta saker i skogen, la man spänn banddet till köket i ryggsäcken eller brevid, eller hur var det nu,,, sen springer man runt med panlampan i mörkret, det är något jag har gort några gånger, tur att mina grejor inte har camo mönster,
 
...jag vet hur svårt det kan vara att hitta saker i skogen...

Du, jag har precis letat efter min lilla kniv (sju centimeters blad) i en timme.
Under sängar, i sängar (utan att väcka fyra småbarn), i ryggsäckar, i skaljackor, i diskmaskin (singularis) osv.

För att till slut hitta den inne i det uppfällda skötbordet. ???

Tjocka blad är dumheter. Visst, jag ser fördelar med ett kraftigare* blad för en "överlevnadskniv" (jag är allvarlig) men 5-6 millimeter är, öhhm vad var ordet? Just det, dumheter.

* än en Mora2000
 
jo, en viss saltning är på sin plats.. Strotz har väl vatt över ett par gånger på Tracker school när dom har typ sommar läger eller så..

Håkan gick dubbla kurser hos Tom Brown för ett antal år sedan om jag inte mins fel. Har för mig att hans mora imponera mycket på deltagarna. Hade en kille nu på senaste kursen som skulle över till Tom Brown nu i höst och gå två kurser. Vet dock inte om Tom Brown själv skulle hålla i kurserna.

/mattias
 
Håkan gick dubbla kurser hos Tom Brown för ett antal år sedan om jag inte mins fel. Har för mig att hans mora imponera mycket på deltagarna. Hade en kille nu på senaste kursen som skulle över till Tom Brown nu i höst och gå två kurser. Vet dock inte om Tom Brown själv skulle hålla i kurserna.

/mattias

är värkligen kurserna så mycket bättre / anolunda en utbudet som finns här i svergie.
jag är säker på att dom håller hög klass, med det dom lär ut kan väll inte vara så mycket anolunda.
växter att äta, koka vatten att dricka , kojor, och lite fällor och sånt, ???? det är vad jag hoppas i alla fall,!
 
Senast ändrad:
det handlar inte om att kurserna är bättre utan att många av dom vassaste buschcraftarna träffas just på tracker school och man får chans att träna och lära med dom bästa i branschen..
 
Vet inte hur hans kurser är men där finns en massa olika. Jag tror de fokuseras en hel del på harmoni, medvetanhet och en djupare förståelse för naturen. Men rent överlevnadsteknik mässigt skiljer det kanske inte så mycket från kurser i Sverige.

/mattias
 
Möjligen samma orsak

är det någon som vet varför kniv blad ska vara så grova nu för tiden, jag har aldrig haft av ett blad på någon kniv, det kan vara bra att komma i håg, att jag fick min första mora kniv när jag var 6, och det är ju endå ca 30 år sen, kan det vara så att det över gödda bladet endast är till för att konsumenten ska tycka att knive ser stadig ut,

jag har några med fett rygg, men dom känns inte bra att tälja med, bara tunga och klumpiga. eller så är jag bara väldigt kräsen,

skulle vara kul att hör vad ni andra tycker,

Som så träffsäkert sägs av Gunnar när han blivit stungen med spjut. Det är modernt med bredbladiga spjut numera...
Vikt verkar ju gediget och massa är billigt i förhållande till hur mycket man kan öka priset....
Min 50-öring....
//J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.