Vattenransonering eller ej

Jag kom in mitt i ett av Discoverys överlevnadsprogram för någon dag sedan och där (jag minns tyvärr inte hans namn) pratade en Brittisk överlevnadsinstruktör om vatten.
Själva överlevnadsprogrammet följde två skeppsbrutna soldater på en öde söderhavsö( nej det var inte någon dockhussåpa eller annan förnedrings-TV, de följde dessa skeppsbrutna soldater genom gjorda intervjuer och dagboksanteckningar och ja de var skådespelare, om jag förstod det hela rätt dvs. ;) )

Just vattenransonering var han emot, hade man vatten skulle det drickas direkt, inte "portionera upp" i klunkar som jag fått lära mig..

Det han angav som själ var bristsjukdomar till följd av vätskebrist...

Någon som har hört något liknande och har lite mer fakta att ge..
 
Om man bara har en begränsad mängd vatten vill nog de flesta få det att vara så länge som möjlig genom att portionera upp det. Vilket som är bäst eller sämst vet jag inte men när vattnet är slut tar det inte många dygn förren man själv går under. Att få en bristsjukdom men blir räddad är kanske bättre än att inte klara sig alls.

/mattias
 
Problemet är ju om kroppen är uttorkad. Dricker man bara småklunkar då så dricker man ju i onödan (kroppen fortsätter ju vara lika uttorkad). Kanske drar man ut på döden lite grann, men å andra sidan så kommer man inte att må så himla bra.

Sen ska man såklart inte hälla i sig flera liter på en gång, inte ens om man är väldigt uttorkad. Men tar man bara småklunkar så är ju också risken att väldigt mycket försvinner i spill och avdunstning från munhålan.

(Men det var en grymt gammalt råd ni grävt upp... 2003?)
 
Drick.

Förstår inte frågeställningen egentligen,är man strandsatt på en ö är det väl ingen omöjlighet att få fram dricksvatten genom avdunstning/ångkokning?


peter
 
Ray Mears

Det var skådisar som spelade en verklig händelse... Mears brukar mena att man ska passa sig för vätskebrist (vilket verkar logiskt) och därför inte smådutta något. Bristen blir ändå akut, så håll vätskemängden så hög som möjligt för rätt beslut/energi även om det innebär att man dricker upp det enda vatten man har tämligen omgående.
Som en parentes kan sägas att han är kompis med Gurun Lars Fält, och att han även besökte hans utbildningar i vintermiljö (och framhöll dem som världsledande -alla kategorier!).
 
Träffade Bob Cooper som är Australiens Lars Fält tidigare i år och han ansåg att man skulle dricka vattnet direkt för då fåår man den energi och har är så pass klar i huvudet att man kan bygag ett skydd iordningsställa nödsignal och sedan invänta hjälp.

Bob berättade fler olika händelser som hade hänt i västra Austrlien där människor dött pga av vätskebrist, en var en kvinna som dog trots att hon hade över 80 liter vatten med sig, men hon hade bara sippat i sig vatten och på så sätt bara blött tungan. Samma sak har hämt flera personer i Nijmegen bl.a. där man inte druckit tillräckliga määngder åt gången utan bara sippat. Men att tänka på är att man bör få isig salt ockå och inte bara vatten. Att dricka tallbarrste gör att vattnet stannar längre i kroppen och är att föredra framför att dricka bara vatten.

Enligt Cody Lundin så bör man dricka stora mängder vatten för att vattnet ska igenom tunntarmen och sen till tjoicktarmen där vattnet kan tas upp.
 
Vatten

Det är intressant det här med vatten. Vi bor på en plats där det finns ett överskott på just vatten. Ändå halkar vi lätt in på vattenproblemet.

Som någon annan redan var inne på så är det vid havet ett av de få ställen var det kan vara svårt att få tag på sötvatten (varför heter det sötvatten, de e´ju inte sött) och då kan man ju förånga havsvatten.
 
Att man ska passa sig för vätskebrist känner nog de flesta till. Har man mycket vatten så ska man givetvis dricka så mycket som kroppen behöver. Behovet kan variera mycket beroende på var man befinner sig och hur fysiskt aktiv man är. I Sverige brukar det, som redan nämnts, inte var några problem att hitta vatten.

Har man bara lite vatten kanske det kan vara värt portionera det så att det varar längre. Hade jag bara haft några liter vatten kvar och suttit i en livflotte någonstans på de 7 haven hade jag definitivt inte svept i mig dem den första dagen!

/mattias
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.