Saltoluokta - Kvikkjokk på skidor

Hej!
Planerar att ta en veckas semester och skidra mellan Saltoluokta och Kvikkjokk i mars tillsammans med hunden. Är van att vandra Kungsleden sommartid men aldrig varit på tur i fjällen vintertid. Sova tänkte jag göra i stuga.

Söker tips och råd om:
- Val av turskidor
- Väska eller pulka
- Riktning - vilken riktning är mest fördelaktig?
- Avstickare/dagsturer
 
Mina val....

Hejsan,

Jag hade startat i Kvikkjokk, framför allt eftersom jag tycker att sträckan Kvikkjokk upp till Aktse är klart tristare än Aktse och upp till Saltoloukta. Nu var det förvisso ett gäng år sedan jag skidade där, men då var det mycket skotertrafik på den sträckan + att vinterleden är dragen över det tokfula vattenmagasinet Tjaktjajavrre.

Jag hade tveklöst skidat med ryggsäck, trots att jag i grund och botten är ett stort fan av pulka. Man får betydligt bättre "flyt" i skidåkningen med ryggsäck och bor man i stuga behöver inte packningen bli så tung. Men det beror väl iofs i ditt fall på hur mycket hundmat som ska med och om hunden ska dra egen pulka.

Jag köpte ett par Åsnes Mountain Race 48 (http://www.asnes.com/produkt/mountain-race-48/) för exakt samma typ av tur förra året och de är en mycket trevlig skida. Hade nog köpta samma skida igen även om Åsnes släppt ett par Mountain Race 46 i år som skulle vara kul att kika lite närmare på.

Vad det gäller avstickare så finns det ju mängder beroende på väder och egen vilja/förmåga. Men de som jag främst skulle rekommendera är:

1: Dagstur in i Rapadalen från Aktse. Är vädret fint, snöförhållandena bra så borde det vara möjligt att ta sig in till Rapaselet med goda möjligheter att få se älg.

2: Skierfeklippan. Vid fint väder kan det vara Sveriges finaste utsikt och tveklöst ett av de mest förekommande i olika naturfotoböcker.

3: Dagstur typ västerut från Sitojaurestugorna. Är kanonfin att t.ex skida in till Rinim, men finns även ett gäng trevliga utsiktstoppar i närområdet.

/ Stefan
 
Hej!
Kul, då kanske vi syns för jag hade tänkt åka under vecka 10. Jag är inte heller säker på vilket håll jag ska åka ännu.
 
Jag och en kompis har samma planer, har valt att boka STF:s paketpris för just denna tur. Sparar kanske några kronor..........

https://www.svenskaturistforeningen.se/paket/saltoluokta-kvikkjokk-pa-turskidor-pa-egen-hand/

Hälsn Pelle

Det paketet förutsätter att man börjar i Saltoluokta och slutar i Kvikkjokk Från deras sida :
*Bra att veta
Ankomstdatum vid bokning avser första dagen i Saltoluokta. Avresedagen avser avfärd från Saltoluokta och därefter ingår ytterligare tre nätter i fjällstuga och en natt på Kvikkjokk fjällstation.*

Och priset är inte lägre om man kollar med deras ordinare priser.
Personligen hade jag nog valt att gå norrut från Kvikkjokk Då jag inbillar mig ett bättre avslut i Saltoluokta med bastu och mat.
Var i Kvikkjokk våren 2016 och deras bastu var aldrig varm bara kalldrag hur man än försökte få aggregatet att bli varmare. Men de kanske har bytat ut bastun nu i sommar. Kanske jag gör denna turen till våren.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
josia Sulitelma - Kvikkjokk, och vidare till Saltoluokta Turskidåkning 7
majjen Saltoluokta-Kebnats vid påsk Turskidåkning 2
Anders_Utsidan Restips Kvikkjokk-Gällivare 31 mars Turskidåkning 5
BengtOla Ammarnäs till Kvikkjokk i slutet av mars Turskidåkning 2
peter.antman Platser i taxibuss Jokkmokk-Kvikkjokk 25/3 och 30/3 2023 Turskidåkning 2
linnealuttu Dagsturer kring Kvikkjokk med barn Turskidåkning 4
josia Dela taxi från Kvikkjokk 10 mars Turskidåkning 1
Tomas P Kvikkjokk-Tarraluoppalstugorna-Vaimok/Pieskehaurestugorna-Kvikkjokk Turskidåkning 2
Totalkaos Nikkaluokta-Kvikkjokk i mars Turskidåkning 4
monterey Kvikkjokk - inga förbindelser i påsk? Turskidåkning 11
tonymakkaroni Snø i Kvikkjokk og Sarek Turskidåkning 1
ClimbingCharlie Kvikkjokk-Sulitjelma Turskidåkning 2
sep skitur kvikkjokk-sulitjelma Turskidåkning 3
brigas Skating kring Kvikkjokk Turskidåkning 2
rjo Akka-Stalo-Kvikkjokk Turskidåkning 3
i95_lab Kungsleden söder om Kvikkjokk - mycket skoter?? Turskidåkning 3
Franz321 Fran Nikkaloukta till Kvikkjokk Turskidåkning 4
ribe1 Kvikkjokk - Ritsem på vintern Turskidåkning 1
avslut1008 Abisko - Kvikkjokk Turskidåkning 0
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 4
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 21
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
Perkabolo Slipa kanter på fjällskidor? Turskidåkning 5
Jagdå Vad ska man tänka på vid köp av turskida? Turskidåkning 14
utesälen Värdelös konstruktion på Åsnes kortfeller? Turskidåkning 12
GustavOh I brist på e89 crown... Turskidåkning 4
arobsia Bredd på turskidan? Turskidåkning 5
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Nennaa Rottefella bc auto som delat på sig… Turskidåkning 0
kmsellin Förslag på rutt genom Rapadalen Mars-April. Turskidåkning 13
egh01 Väska på skaklarna? Turskidåkning 6
JMel Biter fiskfjällsmönster på skare? Turskidåkning 7
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
NiklasLP Vad är det för ögla på bindningen? Turskidåkning 4
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
Kogoyo Fjällturpulka på tåg Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
GusEnm Valla på Åsnes Kongsvold Turskidåkning 7
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
Steine Nån som provat kite på turskidåkning? Turskidåkning 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.