Turskidåkning Skidor på längden

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-10-03, 19:12
evinrude evinrude är inte uppkopplad

skidor kilpisjärvi-halti eller liknande?

För några år sedan blev jag förälskad i det böljande, trädlösa landskapet kring finska Kilpisjärvi. Då åkte vi skoter, men sen dess har jag drömt om att göra en skidtur där. Är det någon som har erfarenhet från turer i området och kan ge tips? Vi skulle vilja göra en tur på högst en vecka, följa markerad led så mycket som möjligt och inte tälta utan sova i stugor. Jag vet att Nordkalottenleden går där, att det finns övernattningsstugor åtminstone mellan Kilpisjärvi och Halti och jag har hört att den delen också ruskmarkeras på vårvintern. Så vi skulle kunna skida i riktning Halti i tre dagar och sen vända. Men jag tänkte att det kanske går att göra någon rundtur istället för att slippa åka samma väg tillbaka? Eller finns det kanske någon annan plats med samma typ av landskap, men med bättre möjligheter att sätta ihop lämplig tur?
Svara med citat
Gammal 2019-10-04, 09:55
Lappen69 Lappen69 är inte uppkopplad

Åt andra hållet från Kilpisjärvi (Sydväst) längs svensk-norska gränser är det fint att göra en rundtur. Längs Kilpisjärvi till Koltalahti-treriksröset-Goldahytta-Gappohytta. Sedan antingen direkt till Pältsastugan eller en längre väg mot Rostahytta och sedan Pältsa-Koltalahti. De norska stugorna behöver man DNT-nyckel till, Pältsa har stugvärd. Finska stugor har i regel en del med enklare standard öppen och en mer välutrustad del som bokas och är låst.
Denna tur ger både det böljande, mjuka fjällandskapet och utsikt mot spetsigare norska fjäll. Och mindre skotertrafik. Mellan Gappo och Pältsa går Europas längsta moränrygg där sommarleden följer kammen hela vägen.

Senast redigerad av Lappen69 den 2019-10-04 klockan 10:07
Svara med citat
Gammal 2019-10-04, 13:14

Det låter som ett fint alternativ. Vet du om det finns markerad vinterled på hela eller delar av sträckan?
Svara med citat
Gammal 2019-10-05, 14:37

Kilpisjärvi-Treriksröset är det preparerat skidspår. På norsk sida finns inga fasta vintermarkeringar, men har för mig dom brukar ruskmarkera. Tidigare var iaf Koltalahti-Pältsa kryssmarkerad men har för mig det var nåt rabalder om markeringarna för nåt år sedan då det blev förbjudet att färdas med skoter där. Minns faktiskt inte om det var markerat då jag var där för nåt år sedan.,.
Svara med citat
Gammal 2019-10-06, 17:42

Ok tack, då ställer vi in oss på att det inte är markerat nånstans, så blir vi glatt överraskade om det är markerat nån bit!
Svara med citat
Gammal 2019-10-09, 21:01
Ryggsäcken Ryggsäcken är inte uppkopplad

Känner du till den finska webbplatsen med info om alla nationalparker i Finland? Det mesta är tyvärr på finska men de har lite info på svenska. Där borde du också hitta info om stugor.
Svara med citat
Gammal 2019-10-10, 16:01
Evajar Evajar är inte uppkopplad

bra Boende i Koltalahti

Förlåt att jag tränger mig in i tråden. Men har en fråga.
Om man väljer den föreslagna rutten, finns det då möjlighet till boende i Koltalahti? Det känns som att det är långt att skida från Pältsa till Kilpis på en dag.

Har bara varit vid röset och övr området på sommaren, men funderar på en tripp hit i slutet av mars.
Svara med citat
Gammal 2019-10-10, 18:07

Citat:
Ursprungligen postat av Ryggsäcken Visa inlägg
Känner du till den finska webbplatsen med info om alla nationalparker i Finland? Det mesta är tyvärr på finska men de har lite info på svenska. Där borde du också hitta info om stugor.
Tack för tipset!

Citat:
Ursprungligen postat av Evajar Visa inlägg
Det känns som att det är långt att skida från Pältsa till Kilpis på en dag.
Om jag fattat rätt så är det 14 km mellan Pältsa och Koltalahti och därifrån 8 km till Kilpis, alltså 22 km allt som allt. Det verkar inte finnas någon stuga i Koltalahti.
Svara med citat
Gammal 2019-10-11, 05:54

Finns stugor, en öppen med träbrits och kamin, och en låst med madrasser och filtar vid Kuohkimajärvi alldeles vid Treriksröset på finsk sida tre km från Koltalahti samt Goldahytta några km inne på norsk. Finns även en raststuga vid Koltalahti men är nog mer för nödfall. Dock är sträckan Kilpisjärvi-Koltalahti slät sjöis med pistmaskinsprepparerade skidspår så det är väldigt lättåkt.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:11.

Logga in

Tips!