Visa ett inlägg
Gammal 2013-07-14, 22:51
ZoeEnPhos ZoeEnPhos är inte uppkopplad

Hej Peter P! Stort TACK för ditt svar!

Citat:
Ursprungligen postat av pal2 Visa inlägg
Hej,

idag tar jag med mig:

Nikon D90
Gorillastativ
Fjärrutlösare
Ett gäng 4 Gb minneskort (brukar bli mellan 1-2000 foton på en tur, har aldrig fått slut)
Ett extra batteri
Lite putsdukar

Objektiven har varierat lite. Det som absolut kommer med är 35/1.8 objektiv. I fullformat motsvarar det ungefär 50 mm. Den använder jag till det mesta. Då jag har insett att jag inte är så mycket tele-fotare så lämnar jag ett halvtaskigt 70-300 mm och ett rätt juste 70-200 mm hemma. Jag har haft med dem men de blir bara liggandes i ryggsäcken. Däremot har jag ett trevligt 105 mm/2.8 makro som jag gärna tar med. Det blir ju även ett kort tele och används en del. Likaså lämnar jag ett 12-24 mm hemma. För mig och min fotosmak blir det liggandes i ryggsäcken i fjällen. Slutligen har jag ett äldre 28-80/3.3 som jag gillar men jag funderar på att låta det stanna hemma. Det är så kort zoom så 35+105 objektiven täcker in det fast med bättre optisk kvalitet tycker jag. Så det som hänger med är:

35 mm/1.8
105 mm/2.8 makro
28-80 mm/3.3 (kanske)

Det handlar väldigt mycket om att jag insett att jag fotar landskap, detaljer och inte så mycket djur/fågar till exempel. Panorama ersätter jag med att sätta ihop flera foton från 35:an. Sedan tillkommer också vad jag tycker om slutkvaliteten på bilderna från de olika objektiven. Varken 12-24, 28-80 eller 70-300 ger samma resultat som de två fasta objektiven (det brukar väl vara så).

Lycka till
Peter P.
Hej Peter P och stort TACK till svaret!

Vad kul att du skriver om ditt makro objektiv: "Däremot har jag ett trevligt 105 mm/2.8 makro som jag gärna tar med. Det blir ju även ett kort tele och används en del."

Vidare att du finner normalbrännvidden om 50mm, som objektivet du använder mest (35/1.8)!

Tack även för tipset att gärna välja fasta brännvidder som oftast kanske ger en riktigt bra bildkvalitet!

Önskar även dig Peter massor av kommande fotogläjde och fina fototillfällen i det storslagna fjällandskapen!

Mvh/ Carl
Svara med citat