En personlig fråga till dig som fotograferar med systemkamera

avslutad210712

Gäst
Sony A700 + batterigrepp
Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical
Tamron AF SP 70-300/4-5,6 Di USD
Triopo GX-1027 Kolfiber stativ med B2 huvud

Två extra batterier där det tredje aldrig än så länge kommit till användning
32 GB Minneskort

Och from i sommar kommer det hela att kompletteras med

Sony A57
 
*70-300mm (vill verkligen inte lämna hemma, passar till djur och landskap)
*50 mm (för att kameran blir lättare och trevligare att ha dinglandes på magen)
*20 mm (mest "onödiga", ganska sällan krävs vidvinkel, och dessutom är det ganska lätt att använda en längre brändvidd och sedan göra ett panorama)
*fjärrutlösare
*batteri och minne för ca 1000 bilder räcker till en veckas fotografering för mig
*vattentäta packpåsar till kamera +objektiv (ingen övrig kameraväska)
*enkel upphängning för att få tyngden av kameran i ryggsäcksremmarna istället för i nacken

-testade en gång ett "stativ" som skulle fästas på vandringsstaven, helt värdelöst om man har något större än en kompaktkamera, ryggsäck eller sten gör ett bättre jobb, speciellt i kombination med fjärrutlösare.
- det jag saknar är ett makrobjektiv i samma nätta format som 50mm, och i ungefär samma brännvidd
 
Hej,

idag tar jag med mig:

Nikon D90
Gorillastativ
Fjärrutlösare
Ett gäng 4 Gb minneskort (brukar bli mellan 1-2000 foton på en tur, har aldrig fått slut)
Ett extra batteri
Lite putsdukar

Objektiven har varierat lite. Det som absolut kommer med är 35/1.8 objektiv. I fullformat motsvarar det ungefär 50 mm. Den använder jag till det mesta. Då jag har insett att jag inte är så mycket tele-fotare så lämnar jag ett halvtaskigt 70-300 mm och ett rätt juste 70-200 mm hemma. Jag har haft med dem men de blir bara liggandes i ryggsäcken. Däremot har jag ett trevligt 105 mm/2.8 makro som jag gärna tar med. Det blir ju även ett kort tele och används en del. Likaså lämnar jag ett 12-24 mm hemma. För mig och min fotosmak blir det liggandes i ryggsäcken i fjällen. Slutligen har jag ett äldre 28-80/3.3 som jag gillar men jag funderar på att låta det stanna hemma. Det är så kort zoom så 35+105 objektiven täcker in det fast med bättre optisk kvalitet tycker jag. Så det som hänger med är:

35 mm/1.8
105 mm/2.8 makro
28-80 mm/3.3 (kanske)

Det handlar väldigt mycket om att jag insett att jag fotar landskap, detaljer och inte så mycket djur/fågar till exempel. Panorama ersätter jag med att sätta ihop flera foton från 35:an. Sedan tillkommer också vad jag tycker om slutkvaliteten på bilderna från de olika objektiven. Varken 12-24, 28-80 eller 70-300 ger samma resultat som de två fasta objektiven (det brukar väl vara så).

Lycka till
Peter P.
 
Jag har tagit en helt annan vändning. Det kanske inte är ditt recept men jag har insett att jag inte fotar annat än landskap och någon enstaka macrobild. Djurlivet är inte min grej.

För landskap har jag märkt att vidvinkel (24-35mm) och kort tele (85-105mm) passar bäst.

För att få bra detaljåtergivning har jag upplevt att megapixel inte är så dåligt ändå. Dock inte på för små sensorer som tenderar att smeta ut pixlarna trots hög megapixel.

Slutligen är ett stativ ett viktigt redskap, speciellt i gryning och skymning när bilderna blir som bäst.

Efter att släpat som mest en Nikon D300 med div. objektiv + stativ om ca 4 kg har jag i år landat i två prylar:

1) En Sony RX100 som har tillräckligt stor sensor för att inte smeta ut pixlarna samt tillräckligt många för att ge detaljåtergivning nog. 20 mp blir bra bilder om man fokuserar på landskap, speciellt dom den går från vidvinkel till kort tele. Visst jag hade önskat lite mer vidvinkel men 28mm räcker. Nu släpper Sony också ett filterkit så jag kan sätta ett polariseringsfilter och ett nd filter på så nu är kameran komplett.

highres-sony_RX100_front-rightjpg_1338966571.jpg


2) Stativ. Eftersom jag har valt en lätt kamera kommer jag undan med ett lätt stativ. Här kan jag köra med ett Tamrac Zipshot som bara väger 300gr och är superkompakt.

zipshot-2.jpg


Denna kombo ger mig bildkvalitet i nivå med en systemkamera för landskapsbilder. Visst jag kan inte kontrollera skärpedjupet helt som en systemkamera men det är inte lika viktigt vid landskap då man ändå vill ha mer skärpedjup.

Min kombo väger tillsammans 550g. Vidvinkel till kort tele inklusive möjlighet att hantera situationer med mindre ljus utan försämrad kvalitet med stativ är oslagbart. Jag går inte tillbaka till system.
 
Nikon D90
2 xtra batterier
Tamron 17-50
Tamron 90 macro
evt. Nikkor 70-300 (har fått stanna hemma de sista turerna)
minst ett minneskort per dag 4-16gb
Backup: Nikon AW-100
 
Hej Björn och tack för ditt svar!

Sony A700 + batterigrepp
Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical
Tamron AF SP 70-300/4-5,6 Di USD
Triopo GX-1027 Kolfiber stativ med B2 huvud

Två extra batterier där det tredje aldrig än så länge kommit till användning
32 GB Minneskort

Och from i sommar kommer det hela att kompletteras med

Sony A57

Hej Björn!

Tyckte det var spännande att du vill även ta med dig ditt stativ:
"Triopo GX-1027 Kolfiber stativ med B2 huvud", som verkar vara bärbar dvs. inte för tungt - och dessutom i kolfiber, och är förmodligen bra bla. för fotografering med din telezoom, Tamron AF SP 70-300/4-5,6 Di USD? Undrar om du brukar hänga en extra vikt, undertill på stativet, om/ när det blåser på fjället? (För visst blåser det ofta mer eller mindre i det öppna fjällandskapet?)

Tack Björn och passar på att få önskar dig massor av fotoglädje :)!

Mvh/ Carl
 
Hej Anders och TACK för ditt svar!

Nikon D90
2 xtra batterier
Tamron 17-50
Tamron 90 macro
evt. Nikkor 70-300 (har fått stanna hemma de sista turerna)
minst ett minneskort per dag 4-16gb
Backup: Nikon AW-100

Hej Anders och TACK för ditt svar!

Kul att du tipsar om ett macro objektiv som också fungerar som ett kort tele!
En liten fråga om hur du brukar göra med dina extra batterier?
Brukar du ladda dem precis innan?
Finns det eluttag på STF´s fjällstationer, där man kan "färsk"-ladda dina batterierna, innan du drar ut på din fjällvandring?

Önskar dig fina kommande fototillfällen!

Mvh/ Carl
 
Hej Peter P! Stort TACK för ditt svar!

Hej,

idag tar jag med mig:

Nikon D90
Gorillastativ
Fjärrutlösare
Ett gäng 4 Gb minneskort (brukar bli mellan 1-2000 foton på en tur, har aldrig fått slut)
Ett extra batteri
Lite putsdukar

Objektiven har varierat lite. Det som absolut kommer med är 35/1.8 objektiv. I fullformat motsvarar det ungefär 50 mm. Den använder jag till det mesta. Då jag har insett att jag inte är så mycket tele-fotare så lämnar jag ett halvtaskigt 70-300 mm och ett rätt juste 70-200 mm hemma. Jag har haft med dem men de blir bara liggandes i ryggsäcken. Däremot har jag ett trevligt 105 mm/2.8 makro som jag gärna tar med. Det blir ju även ett kort tele och används en del. Likaså lämnar jag ett 12-24 mm hemma. För mig och min fotosmak blir det liggandes i ryggsäcken i fjällen. Slutligen har jag ett äldre 28-80/3.3 som jag gillar men jag funderar på att låta det stanna hemma. Det är så kort zoom så 35+105 objektiven täcker in det fast med bättre optisk kvalitet tycker jag. Så det som hänger med är:

35 mm/1.8
105 mm/2.8 makro
28-80 mm/3.3 (kanske)

Det handlar väldigt mycket om att jag insett att jag fotar landskap, detaljer och inte så mycket djur/fågar till exempel. Panorama ersätter jag med att sätta ihop flera foton från 35:an. Sedan tillkommer också vad jag tycker om slutkvaliteten på bilderna från de olika objektiven. Varken 12-24, 28-80 eller 70-300 ger samma resultat som de två fasta objektiven (det brukar väl vara så).

Lycka till
Peter P.

Hej Peter P och stort TACK till svaret!

Vad kul att du skriver om ditt makro objektiv: "Däremot har jag ett trevligt 105 mm/2.8 makro som jag gärna tar med. Det blir ju även ett kort tele och används en del."

Vidare att du finner normalbrännvidden om 50mm, som objektivet du använder mest (35/1.8)!

Tack även för tipset att gärna välja fasta brännvidder som oftast kanske ger en riktigt bra bildkvalitet!

Önskar även dig Peter massor av kommande fotogläjde och fina fototillfällen i det storslagna fjällandskapen!

Mvh/ Carl
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rohman En fråga om Nikon D300 Fototeknik 8
gsxr Fråga om bildstorlek Fototeknik 3
Bengt S Expedition-Fråga om foto och dataöverföring Fototeknik 8
miffaren AKUT FRÅGA! Fototeknik 5
meto Objektiv till m43 för stämningsfulla bilder vid vandring i skogsmiljö Fototeknik 10
sladdis App till xperia med längre tid på självutlösare? Fototeknik 3
Letaren Lätt/kompakt kamera till vandring Fototeknik 71
avslutatmedlemskap160620 Batterier till kamera på vandring Fototeknik 21
wistrom Kameraväska till mindre systemkamera Fototeknik 3
tango Hyfsat modernt digitalhus till minolta AF objektiv? Fototeknik 3
luktafotogen Billigt: CPP-100 extrabatteri till mobiltelefon. Fototeknik 5
mxsr Väska till Nikon P7000 Fototeknik 2
grodanbolle Någon som videofilmar till fjälls? Fototeknik 10
antepante filmkamera till skoterfilm Fototeknik 2
mindful objektiv till en canon eos 50d? Fototeknik 8
niklaz Okularskydd på kikare, vill inte tappa bort en gång till Fototeknik 11
Noob Välja minneskort till systemkamera Fototeknik 26
peter1959 Streama film till tv:n Fototeknik 7
YoinkFox Blixt till Sony a200 Fototeknik 1
Sandrae Gamla objektiv till digitala Nikon? Fototeknik 9
peter1969 Från system till kompakt.... Fototeknik 7
Linnéasträdgård Är detta ett bra macroobjektiv till Sony? Fototeknik 6
Magdafjäll Val av objektiv till Nikon D80? Fototeknik 5
Stordrulen Konica Minolta drivrutiner till Vista. Fototeknik 16
bodilnylander bildspelsprogram till mac Fototeknik 7
Mezzner Stativfäste till kikare Fototeknik 5
peter1959 AVI Video format till hemsida etc. ???? Fototeknik 4
seobserver På gränsen till Fototeknik 16
kamilenski Extern blixt till kompakt kamera? Fototeknik 8
alven Dia till digitalt Fototeknik 17
RonnyB Adapter, USA kontakt till svensk? Fototeknik 14
kristofer_wallmark Nya leksaker till min Fujufilm Finepix S5000 Fototeknik 2
Lyrmo Konicaobjektiv till Konica-Minolta Fototeknik 11
lkn02001 manual till minolta 404si Fototeknik 6
apfaktor Glödlampa till Projektor. Fototeknik 2
Brune Undervattenshus till Canon Powershot Fototeknik 3
Toval Är det dumt att slå till på en dynax 5d nu? Fototeknik 3
Trident21 Kameraväska till Minolta D7D + Vertikalgrepp? Fototeknik 2
7sjunger Kritik till Hemsida Fototeknik 6
Hinka Vattentät väska till kajak Fototeknik 2
matspe Vattentät påse till Ixus 430 Fototeknik 15
tango UV-hus till Pentax optio WR ??? Fototeknik 7
stefan.andersson_perstorp.com Instruktionsbok till Canon Powershot S1 IS på Svenska Fototeknik 1
majsofi APS till Posterformat Fototeknik 3
bixfeldt Extrablixt till digitalare Fototeknik 3
Pask DV till datorn? Fototeknik 21
dr_ljungberg Smörjmedel till objektiv? Fototeknik 1
Netram Digitalt till papper Fototeknik 8
naz Gammalt objektiv till ny kamera? Fototeknik 5
BOBen Plug in till NERO Fototeknik 0

Liknande trådar