Sovunderlag

  • Trådstartare annie@india.com (Annie)
  • Start datum

annie@india.com (Annie)

Gäst
Vad ska man satsa på för sovunderlag?
Vanligt liggunderlag (tjockt av hög kvalité), luftmadrass eller Therm-a-Rest?


Har inga planer på att vandra på vintern, men ska däremot vara ute en längre tid (uppåt en månad).


Lutar just nu åt luftmadrass (skönt, ganska lätt och tar lite utrymme), men är bl.a. lite orolig för hållbarheten.
 
Untitled

Här är mina högst subjektiva åsikter om liggunderlag:


En traditionell luftmadrass är alldeles för tung för att bära omkring på vandring. Dessa är förvisso oslagbara vad gäller komfort och jag använder en 100:- luftmadrass med stor belåtenhet vid paddling då vikten spelar mindre roll. Kanske att en "badluftmadrass" väger så pass lite att det går att bära med dem, men de verkar å andra sidan inte speciellt hållbara?


Vid vandring använder jag ett så kallat Z-rest, som är ett vanligt cellplastunderlag som fälls ihop som ett dragspel. Det kostar ca 200:- och är bekvämt som ett "vanligt" cellplastunderlag, det vill säga inte särskilt...


Therm-a-rest (eller motsvarande självuppblåsande underlag) är förvisso bekvämare än ett cellplast, men jag tycker inte att de är så bekväma att det motiverar 800-1000:- i utgift. När min studentekonomi förbättras så investerar jag nog sannolikt i ett T-rest ändå (prylbög som jag är...)


Således är min rekomendation att du skaffar ett självuppblåsande om du har råd, annars ett vanligt cellplast. (detta gäller om du vandrar, paddlar du så rekomenderar jag stark en luftmadrass)
 

annie@india.com (Annie)

Gäst
Tunga luftmadrasser?

De luftmadrasser jag kollat på är betydligt lättare än Therm-a-rest som ofta väger runt 1 kg eller mer.


Viktmässigt så är det jämt mellan luftmadrass och vanligt liggunderlag, däremot så tar ju liggunderlagen betydligt större plats och komforten är absolut inte densamma.
Dock har jag hört att vanliga luftmadrasser står emot kyla väldigt dåligt, stämmer det? Dessutom går ju inte luftmadrasserna att använda som sitterunderlag vid elden..


Fler åsikter efterfrågas.. :)
 
om luftmadrasser -så tror jag det är.....

Problemet med luftmadrassen tror jag är att den inte innehåller något isolerande material och därför håller den inte värmen. Luften i madrassen kan cirkulera ganska fritt och på så vis kan den hela tiden kylas av den kalla marken. I tex ett Thermarest så är luften mer stilla eftersom det innehåller skummgummi.
Själv sover jag på ett standard thermarest och tycker det är suveränt. Priset är förståss det största minus tecknet men man får önska sig i julklapp eller så. Vikten är ju också en aning negativt men är man ingen gramjägare så kan det ju vara värt något hekto för en markant sovkomfortshöjare.....


/Andreas
 
Slitstyrka?

En annan fråga är om det är någon slitstyrka i en luftmadrass! Om det är mycket lättare än ett T-rest så undrar jag.


I övrigt håller jag helt med ovanståendes förslag.


Hälsningar
David Elmfeldt - Utsidan
 

annie@india.com (Annie Sandberg)

Gäst
Värmeisolering

Priset är inga problem, dock är jag nog en gramjägare... Viktskillnaden är runt 800g, vilken jag anser tillräcklig för att välja bort therm-a-rest (har redan ett alldelles för tungt tält - 3.7kg :/).
Värmeisoleringen är det jag är mest orolig för, hade därför tänkt ta med mig ett enbart värmeisolerande underlag (100g) som jag dessutom kan använda som sittunderlag ute. Tror ni det räcker?
 

Staffan

Gäst
Hållbarhet

Gjorde en 2-veckors vandring i fjällen för ganska många år sedan. Kompisen hade en lätt luftmadrass i något plastaktigt. En morgon efter en natt på lutande mark hittade jag honom i ena hörnet av tältet. Efter vandringens slut höll bara 3 av de 6 luftkanalerna tätt.


Om jag vore dig skulle jag ta ett lätt och kort T-rest kompletterat med en lagningssats. Om möjligt satsa på ett lättare tält.


MVH
Staffan
 
Z-rest mångsidigast

Jag äger både "vanliga" cellplastunderlag, Therm-a-rest, luftmadrass(6 kanaler) samt våfflade cellplastunderlag (z-rest). Jag har helt övergått till att använda Z-rest för sommarvandringarna.


Min utvärdering (värmeisoleringen har aldrig varit nåt större problem sommartid, så det hoppar jag över):


Vanliga skumunderlag:
+ Billiga, lätta, kan användas i pauserna


- Hårda, bökiga att rulla ut.


Therm-a-rest
+ Mycket bekväma, tar lite plats


- Kan ej användas till pauser, ej att sitta på (trycket måste fördelas), dyra, tunga, tar tid att få färdiga, värdelösa om punkterade (har hänt).


Luftmadrass (6-kanalers):
+ Skönast av alla! Tar minst plats. En kanal kan punkteras utan att det blir värdelöst.


- Tar lååång tid att blåsa upp OCH tömma. Kan ej användas i pauser. Isoleringen ett frågetecken (funkar bra sommartid, dock)


Z-rest (våfflat, dragspelsvikning):
+ Superpraktiskt! Mjukt och bekvämt, blixtsnabbt att lägga ut och packa ihop, lätt, kan användas i pauserna, kan vikas till olika form och storlek, den geggiga marksidan kommer aldrig i kontakt med rena liggsidan när man viker ihop det.
- Inte lika bekvämt som Therm-a-rest eller luftmadrass, skräp kan kanske fastna i räfflingen.
 

annie@india.com (Annie)

Gäst
Vaude De luxe självuppblåsande?

Ska kolla upp z-rest. :)


Vad är detta för sorts "thermarest"? 170g låter ju inte så farligt..


http://letsbuyit.com/se_SE/deal.jhtml?catid=15&subcatid=5752&dealid=49264#top
 
Måste vara fel

Det låter helt fel. Snarare 1,7 kg. Jämför med Thermarest underlagens vikter på ex:


http://w3.communique.se/naturkomp/artikel.cgi?grupp=ACC


med vänliga hälsningar
David Elmfeldt - Utsidan
 

urban.norstrom@boliden.se (Urban)

Gäst
En ny typ av liggunderlag!?

Jag hittade denna sida bland utsidans länkar,


http://www.warmlite.com/start.htm


Gå in under "sleepingbags" så hittar man vidare ner till "down air mattress"


Den variant av dunfylld luftmadrass, som dem själv tillverkar, verkar ju både lätt, varm och bekväm!? Att man använder madrassens packpåse för att pumpa upp den borde ju undvika isbildning innuti maddrassen (vilket kan hända om man blåser in varm luft) på vintern.


Jag har ingen egen erfarenhet om denna maddrass men det kanske någon annan har på detta forum?


MVH Urban.
 
170? Glömma det?

Håller med David.
Om det skulle väga 170 g skulle jag ju redan äga ett :)
Måste hem och kolla i Vaude-katalogen.
Saker som heter "De luxe" brukar ju inte vara den lättaste varianten. Då skulle det ju heta "Super", "Ultra" eller någon annan klyscha.


/Martin
http://www.molekyl.com/uteplatsen
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...