Klättermusen/Reklamation?

Om kvalitet=välgjort, svar JA

Nemo; sa:
Är de verkligen så bra, eller är det bara en "hype" en image att ha det värsta och dyraste.
Det är väl som det mesta subjektivt, men min tidgare Peak Performance-jacka höll två-tre år, sedan la sömmarna och laminatet av. Då hade jag ändå fått två omsömnader av Peak. Min Fimbul-jacka har som sagt hängt med åtminstone fem år. Har lite svårt att komma ihåg när jag exakt köpte den.

Nu är jag ingen extremanvändare, jackan är på till vardags och ute i skogen om helgerna och så. Men den är kraftigare sydd än andra plagg jag haft/provat. Har hittills inte haft ett enda sömproblem. Och inga laminatproblem sedan jag såg till att följa skötselråden. Väven (i mitt fall Cutan) är slitstark och alla utsatta delar är förstärkta med Kevlar, så fram tills nu är det bara kantbanden som fransat sig något. Det kan jag leva med. Vet inte om det är så många andra tillverkare som ens har kantband på sina skalplagg. Jag får intrycket att laminatet kommer lägga av långt före sömmar och ytterväv. Och jag är mest intresserad av funktionen och de praktiska detaljerna. Grenskyddet är suveränt vintertid, det skyddar vitala delar... Och huvan är verkligt effektiv när det blåser hårt. Fast min nya favorit är Nunatak... Härligt med ett "tyst" plagg igen.

mvh

Anders
 
Kvalitet?

När man läser inläggen om reklamation etc så finner man att vissa märken går igen vad gäller tejpning och laminat som släpper, främst framträder märken av skandinaviskt ursprung.

Jag tittade på en Fimbul i julas och när jag frågade om kvalitet i jämförelse med andra märken i samma prisklass så svarade expediten att i samma prisklass (Arcteryx, Marmot i detta fallet) håller mycket högre klass i fråga om tillverkningsmetoder och material. Han påstod tillochmed att det låg år emellan i utveckling.

Är det stor skillnad i kvalite mellan scandinavien, europa och nordamerika vad gäller gore-tex kläder?
Vilka märken får aldrig eller sällan den här typen av reklamationer? Marmot, Arcteryx, Mammut etc...
 
Re: Kvalitet?

joask202; sa:
Är det stor skillnad i kvalite mellan scandinavien, europa och nordamerika vad gäller gore-tex kläder?
Vilka märken får aldrig eller sällan den här typen av reklamationer? Marmot, Arcteryx, Mammut etc...

Det är ju sånt som man som konsument vill veta, men av nån anledning försöker tillverkare (oavsett produkt) att hålla det hemligt...

/Håkan
 
Svår nöt att knäcka detta. Jag tror inte att man generellt kan säga att det handlar om olika geografiska kvaliteter. Utan det handlar snarare om storleken på företaget, hur många ex man producerar eller produktkontroll på monteringsstället.

Det finns inget märke som inte har reklamationer utan det handlar om att ta hand om dessa på ett så bra sätt, så att det inte "läcker ut" illvilliga rykten (företagen pratar ofta om "good will" mot slutkonsumenten). De flesta respekterade märken har ungefär samma andelar reklamationer, procentuellt sett.

Orsaken till att du har lagt märke till reklamationsbenägna skandinaviska märken kan kanske förklaras med mängden levererade produkter. Ta t.ex lundhags gentemot meindl. Meindl producerar lite fler kängor än vad lundhags gör idag.
Det kostar också att hålla en hög kvalitetskontroll idag. För att minska kostnaderna syr de flesta sina plagg där det är som billigast, och de stackars sömmerskorna syr oftast på accord... vilket kan resultera i sviktande kvalitet. Arcteryx sys väl i canada fortfarande vill jag minnas rätt och deras kvalitetsmedvetenhet är ju vida känd.

Detta med material och utveckling då...
Hade försäljaren någon baktanke med förslaget eller vill han dig bara väl? Svår nöt även detta. Ditt eget omdömme får väl bestämma.
Men stora företag har mer pengar till bla material och produktutveckling än små. Enkelt.

Jag tror oxå att scandinaviska företag "månar om de sina" på ett sätt som inte utomscandinaviska gör. Mängden konsumenter i sverige är procentuellt inte så stor om man ser till den globala.

Hoppas att mina stilla funderingar hjälper dig...

/Thim
 
Zalt; sa:
Hur har det gått med reklamationen?
//
E
Jo det gick bra.. Jag fick vänta ett tag pga storhelgerna sa men annars var det inga problem.
Jag har varit i kontakt med deras kundservice
ett par ggr och dom har alltid varit
"service minded".
Fast nu har samma grej blivit pa byxorna och
eftersom jag nu bor i Österrike far det vänta..
Har kanske slarvat lite tvättningen av jackan och byxorna sa nu ska jag sköta mig sa far vi se om det blir nagon skillnad.. /Johan
 
Smarta möss

Nämn en annan tillverkare som har lika bra lösningar som Klättermusen vad gäller huvor och ärmstängning?
De flesta andra tillverkare har värdelösa vindstrutar och kardborre att dra ihop ärmarna med. Alla vet väl hur bra kardborre och snö går ihop..

Jag tycker det är helt ofattbart att ingen kopierar Klättermusens fenomenala lösningar.

/Per Wiklund, Umeå
 
Re: Smarta möss

Luffarn; sa:
Nämn en annan tillverkare som har lika bra lösningar som Klättermusen vad gäller huvor och ärmstängning?
De flesta andra tillverkare har värdelösa vindstrutar och kardborre att dra ihop ärmarna med. Alla vet väl hur bra kardborre och snö går ihop..

Jag tycker det är helt ofattbart att ingen kopierar Klättermusens fenomenala lösningar.

/Per Wiklund, Umeå

Har för mig att iallafall ärmstängningen är patenterad...

Men det skulle gå att göra liknande ändå.

Och jag håller med om att det är konstigt att andra inte kopierar mer, men jag tror att det är för att Klättermusen inte gör modekläder utan funktionskläder(som har kommenterats i en annan tråd av Klättermusen, tror jag)

Andra tillverkare ser kanske inte bara till funktionen utan även till moderiktighet

Dock tycker jag personligen att Klättermusens kläder är stilrena och håller sig "moderna" länge.

/ Niclas
[Ändrat av Niclas 2003-01-29 kl 18:31]
 
Problem med cutan ?

Har en bifrost med cutan som använts sparsamt.
Fick i vintras en rejäl förslitningsskada på insidan av ryggen (använde ryggskydd en dag), såg sedan att det även fanns förslitningsskador vid handlederna.
Jag tycker att materialet cutan verkar väldigt känsligt.
Är det fler än jag som upplevt samma problem ?

Janne
 
Re: Problem med cutan ?

JanA; sa:
Har en bifrost med cutan som använts sparsamt.
Fick i vintras en rejäl förslitningsskada på insidan av ryggen (använde ryggskydd en dag), såg sedan att det även fanns förslitningsskador vid handlederna.
Jag tycker att materialet cutan verkar väldigt känsligt.
Är det fler än jag som upplevt samma problem ?
Min Bifrost i Cutan ser fortfarande ny ut efter ett antal turer och en del vardagsbruk. Jag har dock aldrig haft något "konstigt" på insidan. Jag upplever Cutan som rejält tåligt och Klättermusen skulle nog aldrig erbjuda livstids garanti om materialet inte tålde ganska mycket stryk. Prata med Klättermusen så kan de nog hjälpa dig.
 
Reklamation

Har reklamerat följande:
- Två Berghausjackor, GTX läckte
- Två Marmot, GTX läckte på en och på en så lossna hela innerfodret när det var -40 grader, det blev sprött och revs upp.

Så, inte är det nån större kvalitetsskillnad tror jag men klättermusen har haft problem med lite laminat ett tag.

GTX innerfoder brukar vara alergiskt mot kardborre (tex ryggskydd) och har du ett par midjebyxor med kardborre kommer de nöta håll i innerfodret...

Min Klättermusenrygga ca 15 år nu är fortfarande kalasfin, och jag skulle säkert kunna få den lagad om nått pajade! Likadant med Hilleberg. Det är service och kvalite det...
 
Re: Re: Problem med cutan ?

haskell; sa:
Min Bifrost i Cutan ser fortfarande ny ut efter ett antal turer och en del vardagsbruk. Jag har dock aldrig haft något "konstigt" på insidan. Jag upplever Cutan som rejält tåligt och Klättermusen skulle nog aldrig erbjuda livstids garanti om materialet inte tålde ganska mycket stryk. Prata med Klättermusen så kan de nog hjälpa dig.

Vill börja med att påpeka en sak. Cutan i sig är inte så starkt skulle jag vilja påstå. Cutan är laminatet som används istället för Gore Tex. Det som är slitstarkt är yttertyget.

Well. Dessutom har jag faktiskt lite andra erfarenheter när det gäller reklamationer och kontakt med Klättermusen. Jag tycker faktiskt de varit ganska tjuriga när det gäller reklamationer och när de väl tagit det som en reklamation så har det blivit dåligt lagat.
För övrigt är de väldigt dåliga på att svara på mail osv.
När jag fick problem med min Bifrost för nåt år sen så tyckte de att livslängden på en jacka är ca 5 år vid normalt bruk. Ganska lite eftersom mina bröder har varsin Lako som säkert hållt i 10 år nu utan problem.
Slutsats: Det var bättre förr. Både kvalitetsmässigt och när det gäller reklamationer. Det känns som de blivit för stora för att värna om sina kunder lika bra som förr faktiskt. Nästa gång jag byter jacka blir det nog därför en Arcteryx... och jag hoppas det sker under hösten :)

Hilleberg däremot... där snackar vi service :)
 
5 år!

Jag har haft mina klättermusgrejer på reparation några gånger, och det har funkat kanonbra, men nu skickade jag upp mina Fimbulbyxor för att de läckte. De går inte att laga, och då fick jag reda på att livslängden på ett par av dessa byxor räknas som 5 år. Sedan får man de inte utbytta eller reduktion på nyköp.

Detta tog hårt eftersom de är i princip oslitna i yttertyget. Men de är 5-6 år gamla.

Dock skulle KM försöka laga dem iallafall.
KM har alltid givit mig bra service, men jag blev chockad över den beräknade livslängden.

Där tycker jag att Gores garanti som följer plaggets livslängd är bättre. Men mina byxor har varit så grymt bra under de här 6 åren så jag funderar ändå på att köpa ett par nya. Men jag har inte bestämt mig ännu. Tycker bara att KM kunde vara tydligare med detta i garantibeskrivningen. De marknadsför sig ju med lång livslängd på kläder etc.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Schneeberger Klättermusen Draupner Kläder 5
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
fson Erfarenheter av Klättermusen Allgrön 2? Kläder 6
Nirrebosse Klättermusen Gere. 1 vs 2.0 Kläder 5
Almasfar Klättermusen Einride storlekar Kläder 11
Smogz Nån som testat Klättermusen Loride Kläder 11
Oblix Klättermusen Kevlar Kläder 31
Henk021 Klättermusen Skoll ulltröja Kläder 0
Johan123 Klättermusen Fjorgyn Knickers Kläder 1
Schneeberger Klättermusen Glaser passform? Kläder 1
Elvah Klättermusen Durin helt vattentäta? Kläder 7
MartinPaddlr Klättermusen - ständig rea? Kläder 23
Glännman Klättermusen Gleipner Kläder 7
Smogz Klättermusen Skade softshellbyxor, nån som testat? Kläder 1
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
arvidsson.anna Jacka från Klättermusen Kläder 24
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Spira Läcker min Klättermusen Allgrön? Kläder 25
mfehne Klättermusen mithril sweater Kläder 6
niklasaxelsson Klättermusen Njord Kläder 2
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
flierman Klättermusen Brede - utseende? Kläder 15
Musse Vidunder Klättermusen Allgrön och regn? Kläder 10
Tidenztand Klättermusen Einriden, 1.0, Var köpa? Kläder 2
Glännman Klättermusen Trym och Urd byxor Kläder 16
langby Långtidserfarenheter av Klättermusen Gere? Kläder 14
Smogz Klättermusen Megin Kläder 9
Virrhönan Impregnera Klättermusen? Kläder 25
Lisa A Klättermusen skaljackor Kläder 1
PederNutti Klättermusen, kvaliitet? Kläder 30
scandiaca Klättermusen Gere Pant storlek? Kläder 15
Supergoofy Klättermusen Allgrön eller Skidbladner Kläder 7
mrute Skaljacka: Klättermusen VS Tierra Kläder 2
niklaz Var hitta Klättermusen Gere (byxor) Medium, Dark Khaki - NU (juli 2010)? Kläder 4
Jocke B Klättermusen - men törs jag? Kläder 19
PetNor Klättermusen Fenrir pants Kläder 2
Ulf J Klättermusen Skade Kläder 0
Twitcher Klättermusen - ärmlängd Kläder 8
sandwichman Erfarenheter av Klättermusen Freke Kläder 7
axel_broman Klättermusen Freke + ev. alternativ Kläder 0
plp Alternativ till Klättermusen Rimfaxe Kläder 4
Charli28 Klättermusen Loke dunjacka - synpunkter? Kläder 10
Info Klättermusen Liv Vs Hild? Kläder 4
niklas_axelsson Någon som har erfarenheter om Klättermusen Gere pants. Kläder 8
JohJuhlin Klättermusen Iving Kläder 1
jenol Klättermusen Froste Kläder 0
JohJuhlin Klättermusen Dragkedjor! Kläder 4
sandwichman Klättermusen Gere - era intryck tack. Kläder 10
Mija F Jag söker duntröja, men inte Klättermusen Liv Kläder 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...