Visa ett inlägg
Gammal 2019-01-13, 10:30
nermander nermander är inte uppkopplad

Jag insåg precis att en stor del av debatten här verkar bero på att vissa hänger upp sig enormt på att jag beskrivit en hypotetisk situation ut första persons perspektiv (d.v.s. jag har använt ordet "jag" för att beskriva den hypotetiska situationen).

Jag trodde ju att folk klarade av att förstå att man inte menar att man egentligen skulle göra det själv, utan att det handlar om att beskriva en situation att diskutera utifrån. Men eftersom en del inte verkar göra det så har jag formulerat om det hela och bytt ut "jag" mot "en galning" eller "galningen".

Det bästa med koppeltvång och strikt ägaransvar tycker jag är att om en galning ser en lösspringande hund i skogen (behöver inte vara naturreservat) så kan galningen i princip utan konsekvenser slå ihjäl hunden.

På sin höjd räknas det som skadegörelse (om galningen nu inte slarvar så hunden inte dör direkt, då kan det bli djurplågeri). Och med nödvärnsrätten i ryggen kan galningen hävda att denne kände sig hotad och därför drämde yxan i skallen på hunden.

Hur vet du att galningen ljuger? Jag säger att galningen skulle kunna ljuga. Men det kan ju lika gärna vara sant att hunden högg mot galningen och denne reagerade med yxan som denne hade i handen eftersom denne höll på att göra eld för korvgrillningen.