Har någon upplevt en tältnatt storm?

Har någon upplevt en tältnatt i storm?

Hej alla glada fjällvänner!
Har precis kommit hem efter en vecka i kebnekaisefjällen.Vi gick genom Vistasvagge - Stuorräitavagge - unna räitavagge med besök i stugan och sen kungsleden till fjällstationen. Vi tältade alla nätterna utom två då vi satt inblåsta i Unnaräitstugan. 27 sekundmeter var uppmätt vid fjälstationen. Det var ren tillfällighet att vi befann oss vid stugan när stormen bröt ut, det kunde lika väl vara under en av våra tältnätter.
Man undrar då hur det är att tälta under sådana omständigheter. Förr eller senare händer det.
Är det någon som varit med om detta och som kan berätta.
Vore nyttigt att ta del av andras erfarenheter utifall att det brakar loss en dag. En kall och mörk natt mitt i Sarek med full storm tär nog på nerverna.
Vi har ett hyfsat Hillebergatält, men där går så klart en gräns även för detta.

Bästa tälthälsningar pär
 
urblåst..

Hej!
Jag tycker nog att det klurigaste är att få upp och ned tältet i hård vind. När det väl står upp, och är ordentligt förankrat, så skall ett vettigt tält knappast blåsa sönder eller så. Rejält "fladdrigt" blir det förstås, så ett par öronproppar för nattsömnen är inte fel.
Har börjat att alltid packa (knöla!) ner tältet med tunneltältets kortsida (dvs den som jag först vill fästa i marken) överst i packpåsen, eller t.o.m. med de två markringarna hängande utanför påsen. På så vis kan jag fästa tältet i marken innan jag tar ut det ur påsen, och sedan bara dra ut det undan för undan. Slipper således oroa mig att något skall blåsa bort (vilket väl annars är det vanligasteproblemet). Men det funkar kanske bara för tunneltält.

/Per
 
Stormiga nätter på Elbrus

Har tillbringat 7 nätter på Elbrus i ett Haglöf Genius 23-tält (kupolmodell) tillsammans med min resekamrat Håkan. Det var ingen lugn nattsömn någon av de 7 nätterna...
3 av nätterna var det åskväder, 3-5 st blixtar slog ner inom 1 sek från tältet. Man blev bländad även inne i tältet. Åskmullret gjorde att det var svårt att sova. Det var inte särskilt kul att ligga i tältet då...
Nätterna på 4 400 m höjd var inte heller någon höjdare (OBS - dålig vits!). Vi tältade på en stenig åsrygg som stack upp ur glaciären. Absiden med ingången var vänd mot öster, då den vanligaste vindriktningen var västlig/sydlig. Åt söder hade vi en stenbumling som gav visst vindskydd. Nederdelen av tältet lastades med sten och alla staglinorna fästes runt stenar. Aluminiumtältpinnarna var oanvändbara.
Första natten blåste det rejält, omkring 30 m/s men ca 40 m/s i vindbyarna. Tältväggen bågnade in betänkligt och man blev orolig för att pinnarna skulle knäckas. De fjädrade dock tillbaka på ett bra sätt. Det var mycket oväsen i tältet av vinden och av all snö som piskade på tältduken. Ventilerna i yttertältet stängdes för att undvika alltför mycket snö i absiden.

Sova i storm? Tja, det går nog knappast enligt min mening. Det behöver man nog gott självförtroende för, möjligen så blir det lättare att somna om man är van vid att sova i tält vid storm? Jag är definitivt inte van så jag sover inte...
 
Tre blåsiga dygn

Vi har traskat runt en del i Sarek i sommar/höst och mestadels haft oetiskt bra väder men råkade på slutet ut för 3 dygn med kraftig blåst. Vi hade ingen vindmätare men erfarna vandrare i gruppen uppskattade vinden till mellan 20-25 m/s och styvt det i byarna. Vinden var extremt byig, det gick från vindstilla till 20 m/s vilket gjorde det svårt att parera. Vi var 7 tält i gruppen under dessa dygn, alla Hilleberg. Inget tält tog skada efter att de rests utan stod kvar även om mängden fladder var väldigt varierande. De som hade Nallo (gammla och nya), Nammatj och Akto hade problem med att de fick ner tältduken i ansiktet i de krafiga byarna. I ett Staika var det problem med att endast en eller max två av bågarna fick ta hela belastningen och deras linspännare slackade, det är också lite trickigt att få upp i hård vind. Vi har ett Tarra som stod fruktansvärtstabilt när det väl var förankrat. Det fladdrar nästan inget, man upplever det mer som att tältet ruskar på sig när det tar i. Vi stördes mer av de närliggande nya Nallona än av vårt eget tält...

Tarrat var dock det enda tält som gick sönder. När vi den tredje blåsiga dagen skulle resa det började vi som vanligt med att fästa duken i backen med de 10 markfästerna, därefter trär man i bågarna och sätter 4 liner i dem. Sedan var det dags att knäppa upp tältduken och det var då det hände. Vi stod på varsinn sida av tältet, jag med vinden i ryggen och min tältbo med vinden i magen. Jag ser hur en markpinne slits upp i en kraftig by och försöker få fast den igen. Då kommer en ännu kraftigare by och samtliga överiga 13 markfästen slits loss. Tältet trycks mot min tältbo som trycker tillbaks varpå tältet fällsihop på mitten och två av de fyra bågarna knäcks. Det tog 2-3 sekunder allt som allt.
Vad gick fel? Vi hade redan tagit oss igenom två dygn med värre blåst och därför överskattade fästet i marken och underskattade vindfånget i tältet. Det går inte att få ett tält att sitta kvar i backen i dessa vindstyrkor om man inte lägger stoooora stenar på pinnarna samt har många fästen. Marken på vår tältplats var ganska porös vilket inte gjorde saken bättre.
Vad hände sedan då? Det blev lite plockepinn ett tag innan vi fått ihop fyra hela bågar och sedan kunde göra om proceduren. Denna gång la vi stenar på pinnarna innan vi knäppte upp tältet och hjälpte sedan till att resa de andra tälten på samma sätt.
De som hade Staikat och de som hade ett nytt Nallo GT fick gå upp åtskilliga gånger under natten för att sträcka linor och lyfta tillbaks stenar (som vägde runt 50kg men ändå flyttades runt av linorna som de skulle hålla fast).
När allt väl är på plats är det bara att stoppa in öronpropparna och krypa ner i sovsäcken, även om det är svårt så går det att sova i storm. Förmodligen hade ni kunnat sova även de där två blåsiga dygnen i ert Hilleberg utan större blesyrer så länge ni lyckats resa det vilket är den svaga punkten.

Mvh
Björn
 
Nära naturen

Mitt bestående intryck av att tälta i storm är att man kommer väldigt nära naturen. Faktiskt så nära att vi fick naturen rätt in i tältet. Vaknade nämligen av att det började vräka ner regn. Efter bara ett par minuter träffade regnet tältet från sidan och inte uppifrån, och tältduken började se ut som en välfylld spinnaker. Innan vi hann ut för att se om vi kunde fixa situationen sa det knak och ritsch när en tältpinne bröts och sprättade upp hela tältduken. Därefter tog det ungefär trettio sekunder innan allt var genomblött, sovsäckar, kläder, packning.

Naturligtvis var det ingen rolig natt just när det hände. Men samtidigt är det ju en tältnatt som sticker ut i mängden och som jag minns extra tydligt.
Det var under en ordentlig skitsommar på Öland för ett antal år sedan. Regnet vräkte ner och det blåste ordentligt nästan varje natt i tre fyra veckor i sträck. Vi avverkade tre tält på lite över en månad :) Det första var ett normalbra tält som borde klara sådant väder. När det gick sönder ersatte vi det med ett billigtält från Överskottsbolaget. När det i sin tur blåste sönder hade vi varit förutseende nog att köpa två likadana, ett i reserv, så även det ersattes med ett nytt från ÖB. Det sista höll semestern ut.
Hade varit betydligt jobbigare att råka ut för något liknande i t.ex. Sarek. Därför skulle jag aldrig tälta i dylik miljö i skräptält.
 
Sönderblåst

Tältade söder om Lapporten sommaren 2000 då en "lätt" sommar vind ändrade våra färdplaner. Det blåste och regnade rättså ordentligt. Vi slog upp tältet för att få skydd när vi skulle fixa lunch men värdret blev sämmre så vi beslutade att stanna kvar. Tältet hamnade i ett utsatt läge och vi fick vinden snett mot tältet. (Hilleberg, Stalon). Vinden tryckte ned bågen och duken mot marken. pang en tältbåge gick av, Vi "sov" i skift, vid fem på morgonen packade vi ihop för att rädda resten av tältet och så hade det slutat att regna. Vi gick mot Pessikåtan där vi lunchade. Forsatte ned mot Kaisepakte, fick lift av han som bor i stationshuset till Abisko turist. Sov i väntrummet då Abisko var fullbelagt förutom ett rum för 700:-/ natt och person. Resultat: Tältbågen helt av på två ställen, tre stormlinor av, reva i båghållare, några små revor i tältduken. Vi lagade provisorisk, tog bussen till Nikaloukta och gick till Keb. Ps den blåsiga natten var natten innan helikopter olyckan, de kunde inte gå upp då det blåste förmycket. I Abisko blåste SJ-pallar omkring......nu är tältet reparerat av Hilleberg för en smärrekostnad.
 
Vinter

Jag har varit med om en vintertältning med stormbyar!

Min tältkompis var lite orolig men jag sa att så länge tältet inte ligger i anskiktet är det ingen fara;-) Vid tre tiden på natten välte han mig och påpekade att så faktist var fallet...

Ja, ja vinden hade vänt och snömuren var i helt fel ände på tältet, bara upp och gäva snömur!

Eter nån timmas grävande så låg tältet i skydd igen! Naturligtvis flapprar det i tältduken så man kan bli galen, men tältet stog stabilt!

På vintern har man ju fördelen att man kan gräva ner tältet och bygga vindmur. Får man ner tältet en halvmeter + 1m vindmur så slipper man de värsta vindbyarna och man slipper vara rädd att vinden skall få tag under tältet. Det är oxå lätt att spänna fast tältet ordentligt.

Vi sov en annan natt i 10-12 m/s eller något liknande, och det var knappt obehagligt i Hillebergtälten. Men våran moskoselkåta var knepig att sätta fast då det fortfarande var tjäle i backen. Så trots massor med stora stenar lyfte kåtan och kaminen välte, vi eldade ej i den som tur var...

Så är det riktigt dåligt väder föredrar jag nog vintern, se även in bilder:
http://www.fafnerengineering.com/vinterfjall/logg.asp?ID=11

Samt nästföljande bild...
 
Storm

Det var ungefär två år sedan nu...
vi var 8 st unga (åldern då var mellan 17 - 23 år) killar på fjället. Vi var ute på en 6 dagars vandring kring sylarna och var inne på 4 dygnet om jag inte minns fel. Hur som helst så slog vi läger på en jätte in lägerplats med både rinnande vatten och en liten glaciär att leka vid . Vi hade precis packat ner oss i våra sovsäckar när det började att blåsa, klockan var väl omkring 23.30. Vi märkte att det inte skulle sluta blåsa på ett tag, så vad hade vi för val... det var bara att packa ryggsäckarna och tälten lite snabbt för att leta en ny lägerplats, klockan han bli ca 00.30 innan vi hade fått ner allting i väskorna och börjat att gå. Som tur var så låg vi ganska nära trädgränsen, så vi begav oss rakt ner mot träden för att söka skydd. Men vad hjälper träden när de välter?? Innan vi hittade ett nytt ställe att sova på så hann klockan att bli 01.30, men vad gör man inte för att utrustningen ska överleva.

Tillråga på allt så var en av oss åtta magsjuka, så han var ju inte så mycket att räkna med.

/Jonas (en ganska fjällvan person i sina bästa år)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
såg Är de någon som har gått från Låktatjåkka via Kårsevagge ner till abisko Fjällvandring 5
landonia Någon som har tips på tur i svensk-norska fjällen under juli månad 2010? Fjällvandring 6
hellstrand Vibram FiveFingers någon som har vandrat i dessa??? Fjällvandring 15
flunkan någon som har inlägg att göra ang sträckan Vakkotavare-Nikkaloukta? Fjällvandring 3
Någon som har info om snöläget i fjällen Fjällvandring 22
davidwembrand Någon som har lust att följa med till Sylertraversen Fjällvandring 3
wallewallman Montans i aug-sep. någon som har lite info? Fjällvandring 1
pegu Är det någon som har ett bra förslag. Fjällvandring 3
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
dibblah STF har (delvis) förstört Sylarna Fjällvandring 428
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
linusand Hur många nordiska berg har du bestigit? Fjällvandring 3
tore47 Sjön 878 har nu blivit 871 ! Fjällvandring 6
tsebring Har denna topp något namn? Fjällvandring 3
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
Norris Har kartan fel höjd på Pyramiden? Fjällvandring 6
uddenberg Do's and Don'ts - vad har du för knep? Fjällvandring 24
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
pocahontas73 Sovsäck & tält vad har ni? Fjällvandring 44
The_Lost_Cyclist vad har ni för kängor vid vandring i riktigt kallt väder? Fjällvandring 4
Picea Ni som har varit på "baksidan" av Norra Sytertoppen Fjällvandring 15
MarkusN Vad har ni i klädpåsen? Fjällvandring 18
carro74 Nöden har ingen lag?! Fjällvandring 57
tagge Norska siten etojm.com har gått i graven Fjällvandring 0
Kalleryd Ni som har koll Fjällvandring 6
never Har Fjällkartan BD 2 försvunnit? Fjällvandring 1
hvk Kieronstugan har brunnit Fjällvandring 16
Kristina&Neo Syberia Q - har du testat denna haglöfs tröja? Fjällvandring 0
majjen Ni som har vandrat trepassleden... Fjällvandring 20
avslutat medlemskap1105 Har SJ lagt av helt med sittplatser på nattåg? Fjällvandring 5
mmattias ett problem jag har med känger Fjällvandring 3
Kamvandrare me´skavssår Packlista - 7 dygns sommartur - jag har vägt klart! Fjällvandring 129
thomast2 Har vi köpt rätt vandringskängor? Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.