Visa ett inlägg
Gammal 2017-01-04, 21:03
nermander nermander är inte uppkopplad

När det gäller det här med att anpassa klädseln.

Jag minns att jag läste en artikel om några som skidade till nordpolen. När de färdades så var det underställ och skalplagg som gällde, trots att det var typ -30. Så fort de stannade så var det i princip panik att få upp tältet och krypa ner i sovsäckarna för att hålla värmen.

Svettas gör man ju normalt bara om kroppen är för varm, och då har man helt enkelt för mycket kläder på sig i relation till den fysiska aktiviteten. Jag är själv väldigt duktig på att råka klä mig för varmt, i mitt fall handlar det mycket om att jag tycker det är obehagligt med kyla. Då klär jag på mig mycket för att det inte ska kännas kallt, och då blir jag för varm och svettas. Men jag vet ju alltså vad det beror på och försöker "diciplinera" mig att ta av kläder innan jag börjar gå.

Bra vindtäta tunna skalplagg har jag kommit fram till att det är viktigt för mig, då kan jag som sagt var ha bara underställt och skalplagg på mig och tack vare att skalplaggen är vindtäta så känns det inte så obehagligt.

Andra knep jag använder är att ha en väst istället för en tröja. Västen värmer bålen, så det inte känns obehagligt kallt om ryggen, men armarna blir sämre isolerade och hjälper då till att "kyla av" så jag inte svettas lika lätt.

Att ta av sig handskarna (och låta fingrarna agera "kylflänsar") tycker jag också fungerar bra, är det väldigt kallt har jag ett par tunna montagehandskar som vindskydd för händerna. Knäppa upp i halsen tycker jag inte är lika bra, för det blir obehagligt. Dock är det ett effektivt sätt att få bort överskottsvärme.
Svara med citat