Visa ett inlägg
Gammal 2010-10-14, 11:36
dePaul dePaul är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av greendanger Visa inlägg
Håller med om att veven är stor i förhålande till rullen, har dock kastat med den under 30 år så man är ganska van
Lärde mig kasta med en gammal Rekord 1800 "Knuckel Buster" (har den kvar står på mitt skrivbord ej använd de sista 25 åren). Sedan har nästan alla multi rullar jag haft dubbel vev några olika Rekord modeller, ABU A1750, 2 Ambassadeur 5000 mm

Ska kolla på nätet man brukar ju kunna hitta delar där skulle vara kul att testa med enkel vev.

Japp det är UC på den, gissa om man tyckte det var ett enormt lyft speciellt från Rekordrullarna utan frikoppling!
Skall jag vara ärlig så är jag inte överförtjust i UC-designen. Jag har personligen aldrig fått till samma kastlängder med dessa rullar jämfört med mina traditionella rullar från tidigt 70-tal.

Har läst om det lite och det verkar som att det är fler som tycker som jag. En kille på ett amerikanskt forum hade en bra förklaring till fenomenet. Nämligen att kullagrena på en UC-spole sitter för nära varandra. Detta resulterar i mikroobalans, dvs spolen vobblar något under kastet. På en traditionell rulle är avståndet till infästningen i gavlarna avsevärt längre och därmed påverkas inte spolen på samma sätt.

Om det stämmer eller ej vet jag inte. En annan faktor kan ju vara att det sitter bättre kullager i de gamla rullarna (SKF). Dock har jag märkt att skillnaden i kastlängder mellan en glidlagrad 5000/6000 (av den gamla typen) och en kullagrad dito är försumbar.

~Paul~
Svara med citat