Tältkåta

Lyckades knäcka en utav "huvud-spännena" i helgen. Alltså själva plastlåset som man spänner de åtta huvudförankringspunkterna med.

Nu vet jag dock varför de brukar vara så tröga att släppa på när remmen varit spänd. I min enfald hade jag inte tagit mig tid att undersöka detta närmare (mycket olikt mig) utan bara accepterat att de var tröga, vilket nu resulterade i att jag sabbade spännet.

Jag har alltid trott att den lilla "läppen" som sticker ut var till för att man skulle ha något att lyfta i, precis som på vanliga spännen på ryggsäckens axelremmar o.d.
Så är dock inte fallet.
Den lilla läppen är en lös plastdetalj och man ska alltså trycka in läppen i spännet, varpå spännet släpper taget om remmen. Spännet är alltså av mer påkostad modell, och består av två plastdelar.

Med den lärdomen gick det betydligt lättare att släppa på resterande spännen =)
 
Tips på Rökrör

Har ni någora bra tips på rökrör som ni vill dela med er av.
Vad är lämpligast i diameter för att få drag, osv?
Skulle gärna ha lösa sektioner men antar att de kan bli knepigt..

//Sven
 
Jag hade ju som bekant sönder ett markspänne på senaste turen (se inlägg #973)

Kontaktade Tentipi igår kväll och frågade om de kunde sända mig 2st nya spännen i ett kuvert med bifogad faktura.

Imorse, kl 0818, fick jag följande svar:

Hej Tomas

Självklart sänder vi dig ett par spännen, de är så små så de skickar jag
utan kostnad.
De kommer med brev och skickas från vårt lager idag.

Ha en trevlig sommar.

Med vänlig hälsning XXXXX XXXXX, Tentipi AB

--------------------------------------------------------------------


Servicenivån hos detta företag gör en inte besviken =)
 
Jag hade ju som bekant sönder ett markspänne på senaste turen (se inlägg #973)

Kontaktade Tentipi igår kväll och frågade om de kunde sända mig 2st nya spännen i ett kuvert med bifogad faktura.

Imorse, kl 0818, fick jag följande svar:

Hej Tomas

Självklart sänder vi dig ett par spännen, de är så små så de skickar jag
utan kostnad.
De kommer med brev och skickas från vårt lager idag.

Ha en trevlig sommar.

Med vänlig hälsning XXXXX XXXXX, Tentipi AB

--------------------------------------------------------------------


Servicenivån hos detta företag gör en inte besviken =)


Komplett med sommarhälsning! =)
 

Bilagor

  • spännen.jpg
    spännen.jpg
    68.1 KB · Visningar: 1,938
Har ni någora bra tips på rökrör som ni vill dela med er av.
Vad är lämpligast i diameter för att få drag, osv?
Skulle gärna ha lösa sektioner men antar att de kan bli knepigt..

//Sven
80-100mm funkar fint. 100mm är ju närmast standard, så då blir det ju smärtfritt att välja kamin.

Problemet är ju att man vill ha lösa sektioner som man kan packa i varandra, och det är svårt att hitta.

Jag vet inte vart du bor, men jag köpte denna häromdagen (det är ingen Laxen, utan försvarets kamin):
http://www.blocket.se/boden/Kamin_vedeldad___Laxen_48324835.htm?ca=11&w=3
Han hade två stycken, så det kan finnas en kvar =)

Lösa sektioner som man inte kan packa i varandra går att göra själv ganska enkelt.
*Kapa upp sektioner i den längd du vill ha, och lägg till 10-15 cm på vardera. Säg 50+10cm.
*Kapa av de där 10orna, och kapa en slits i dem. Alltså, kapa upp ena sidan på dem.
*Trä på en 10a på varje sektionsbit och svetsa fast dem. Fyll i "gapet" med en liten bit metall och svetsa tätt.
* Du har nu sektioner med hona och hane.
 
Perfekt

Nu slapp jag bygga en egen kamin. Jag ringde och han hade en kvar så jag köpte den.
En liten önskning vore golv till kåtan, men de får vänta :) Någon som sytt ett själv kanske?
 
Jag är såå sugen på en natt eller två i kåtan MEN det ska vara lite röset ute och kaminen ska knastra. Det är ju mindre än 5 månade kvar till jul... :)
 
Nu slapp jag bygga en egen kamin. Jag ringde och han hade en kvar så jag köpte den.
En liten önskning vore golv till kåtan, men de får vänta :) Någon som sytt ett själv kanske?

Fått kaminen ännu?

Fick min igår.
Efter en vända med stålborste och spissvärta ser den betydligt trevligare ut. Ska ge rökröret samma behandling sen. Lyckligt nog för min nu krampande hand är rökröret betydligt mindre rostigt =)
 

Bilagor

  • 2013-07-31 14.15.25_liten.jpg
    2013-07-31 14.15.25_liten.jpg
    97.4 KB · Visningar: 2,660
  • 2013-07-31 17.41.31_liten.jpg
    2013-07-31 17.41.31_liten.jpg
    95 KB · Visningar: 4,205
Väntans tider

Jag väntar fortfarande på min kamin. Den blev riktigt fin efter ditt ihärdiga arbete :)
Ska bli intressant och sätta värme i kåtan för första gången! Är fortfarande brydd i om jag måste fixa en golvduk. I dagsläget har jag skaffat gjutisolering som får fungera som golv
 
Jag väntar fortfarande på min kamin. Den blev riktigt fin efter ditt ihärdiga arbete :)
Ska bli intressant och sätta värme i kåtan för första gången! Är fortfarande brydd i om jag måste fixa en golvduk. I dagsläget har jag skaffat gjutisolering som får fungera som golv

Har man en vinkelslip eller borrmaskin med stålborsttrissa är det snabbt avklarat. Jag hade bara manuell borste, vilket inte rekommenderas =)

Golv eller inte, det är frågan.
Jag är ingen vän av golv. Det blir inte bra på annat än riktigt plan mark, och det är svårt att hitta en "ren" plats stor nog för kåtan.
I en kåta lever man inte heller som i ett vanligt tält. I ett vanligt tält går man in och sover, i en kåta eldar man och far omkring. Utan golv kan man slå ut vatten, kasta snusen, gå med kängor etc. Slå upp kåtan över en stubbe så får du ett bra bord =)

När man däremot far iväg med familjen och bor på camping, då är golv en höjdare. Skönt att kunna röra sig i "finkläderna" utan att bli skitig och blöt. Under sådana förutsättningar är kåtan mer som ett stort tält, och då vill man ha golv.
 
vad är vad?

Kaminen är nu kommen och skall testas nu till semestern.
Funkar det att linda några varv avgasbandage runt rökröret vid tältgenomföringen?

Jag har även börjat kolla igenom alla sakerna jag fick med till kåtan jag köpte och insåg att
jag har endel prylar jag har noll kolla vad det kan vara. Ni får hjälpa till och lösa detta :)
 

Bilagor

  • bild(1).jpg
    bild(1).jpg
    33.8 KB · Visningar: 1,700
  • bild(2).jpg
    bild(2).jpg
    36.4 KB · Visningar: 1,704
  • bild(3).jpg
    bild(3).jpg
    39.3 KB · Visningar: 1,778
  • bild(4).jpg
    bild(4).jpg
    40.6 KB · Visningar: 1,691
  • bild(6).jpg
    bild(6).jpg
    57.6 KB · Visningar: 1,693

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.