Sökresultat
-
Hjälp med att välja rätt Lättvikts Ryggsäck
När jag köpte min fanns den bara i vitt hos Backpackinglight.se. Nu ser jag att den även finns i svart, men den svarta är 114 gr tyngre. Märkligt.- Lars H
- Inlägg # 44
- Forum: Allmänt om friluftsliv
-
Hjälp med att välja rätt Lättvikts Ryggsäck
Jag har en HMG Windrider 4400, 70 liter. Några åsikter fån mig. Jag har burit 19 kg och det funkar för mig. Jag saknar topplocksficka. Men löser det genom att använda fickorna på midjebältet och att ha de småsaker jag vill ha lättåtkomligt i en vattentät påse i en av meschfickorna. I varmt...- Lars H
- Inlägg # 42
- Forum: Allmänt om friluftsliv
-
Bron över Handölan i Tjallingen?
Jag känner till vad länsstyrelsen skriver. Och länsstyrelsen skriver inget om denna bro, av det skälet att det inte är deras bro antar jag. Men det är ju tillåtet att gå både utanför led och på avstängd led. Vad jag undrar är aktuell status: är bron hel, finns det någon skylt som säger att den...- Lars H
- Inlägg # 3
- Forum: Fjällvandring
-
Bron över Handölan i Tjallingen?
Någon som har aktuell kännedom om bron över Handölan i Tjallingen är användbar för vandrare?- Lars H
- Tråd
- Svar: 4
- Forum: Fjällvandring
-
Gissa position
Abbmojåhko. Sitojaure norrut i bakgrunden.- Lars H
- Inlägg # 13,239
- Forum: Fjällvandring
-
Tälta på toppen av Nuolja/Njullá
Google har ”streetview” på stigen från linbanan till toppen. Där kan du se hur marken vid toppen ser ut.- Lars H
- Inlägg # 5
- Forum: Fjällvandring
-
Skidor till Kårsavagge 2019
Brukar finnas skoterspår. STF kör transporter ibland.- Lars H
- Inlägg # 2
- Forum: Turskidåkning
-
Alternativ till kletig Leukoplast?
Tack för tipsen Jag har nu testat Optiplaste -C hemma i tre dygn (samma tejpbit i tre dygn). Sitter tillräckligt bra, inget klister går igenom, lite klister kvar på huden, men ok. Inga veck eftersom den är elastisk. Så det får bli den på skidturen om några veckor. Lite undrande varför den är...- Lars H
- Inlägg # 12
- Forum: Utrustning allmänt
-
Alternativ till kletig Leukoplast?
I flera decennier har jag använt Leukoplast (5 cm) när jag har behov av att förebygga skavsår. Sedan något år tillbaks har produkten förändrats. Efter en dags användning tränger klistret ut genom häftan och fäster på strumpan. Det hände inte förr. Jag har prövat med en ”sporttejp” avsedd för...- Lars H
- Tråd
- Svar: 11
- Forum: Utrustning allmänt
-
Lätt mattermos
Den termos du letar efter verkar tyvärr inte finnas. Jag har Primus 400 ml, 305 gr mattermos. Stål med plastlock. Varmhållningen är sådär. En maträtt med mycket vätska (pasta med sås ända upp t.ex.) håller dock ok ättemperatur efter 4-5 timmar i ryggsäcken på vintertur...- Lars H
- Inlägg # 15
- Forum: Friluftsmat
-
Naturum - Njupeskär - Old Tjikko?
Det är stenig och ojämn mark vid Old Tjikko. Går nog att tälta om man inte är så kräsen. Men det finns fina släta områden söder om sjöarna NV om granen. Ovanför S i Söthålshön.- Lars H
- Inlägg # 4
- Forum: Allmänt om friluftsliv
-
Knäskydd för långfärdsskridsko
Arcteryx. Lätta, sitter bra, suger inte åt sig vatten vid plurr. Lars- Lars H
- Inlägg # 2
- Forum: Långfärdskridsko
-
Ingen bro över Handölan i år
På en karta (Generalstabens Litografiska Anstalts Förlag) från 1978 är vadet markerat, se bild. Jag vadade där ca 1979, men minns inte hur det var. Vilket innebar att det i alla fall inte så besvärligt att jag minns det. Hur det är på denna plats i dag har jag ingen aning om. Förhållandena kan...- Lars H
- Inlägg # 22
- Forum: Fjällvandring
-
Riksgränsen- Unna Alllakas
Det blev ingen mätning av backens lutning. Jag åkte från Cunojavvrehyttan och genade till Alesjaure enligt det röda spåret nedan, och anslöt till leden ovanför backen. En fin sträcka.- Lars H
- Inlägg # 13
- Forum: Turskidåkning
-
Riksgränsen- Unna Alllakas
Jag ska också åka den sträckan. För att minska distansen övernattar jag i Fjällklubbens stuga i Katterjaure och startar därifrån 17/4. Eller senare om jag får lust att göra dagstur från stugan. Lutning Unna Allakas-Alesjaure På lutningskartan som finns på lavinprognoser.se tangerar leden ett...- Lars H
- Inlägg # 11
- Forum: Turskidåkning
-
Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare
Vad innebär fri sikt till himlen? Jag har läst, men hittar inte nu, att nödsändare (alla typer) och satellittelefoner behöver fri sikt till himlen för att fungera. Fungerar de i tält, i en snöbivack (hur tjock får snön i så fall vara), i en enkel träbyggnad? Finns det någon som har erfarenhet...- Lars H
- Inlägg # 31
- Forum: Navigering
-
Glidvallar ni era turskidor?
Håller med ... ... Thure och Stefan. Valla är nödvändigt för att slippa att snön fastnar nät det är nysnö och plusgrader. Jag använder http://www.swixsport.com/Products/Wax-Tuning/Glider/Liquid-Glide/Nordic-Easy-Glide-80ml3. Sitter kvar ca en mil, sen måste vallan läggas på igen. Annars vallar...- Lars H
- Inlägg # 4
- Forum: Turskidåkning
-
Fågelskyddsområden
Länsstyrelsen: http://www.lansstyrelsen.se/Sodermanland/Sv/djur-och-natur/skyddad-natur/annan-skyddad-natur/Pages/Fagelochsalskyddsomraden.aspx Lars- Lars H
- Inlägg # 3
- Forum: Allmänt om friluftsliv
-
kompassfråga
södra halvklotet Billigare att köpa min kompass och ta med till t. ex. Nya Zeeland, se anonns här på Utsidan. Och ja, kompassnålen hänger snett här hemma. Lars- Lars H
- Inlägg # 12
- Forum: Navigering
-
Vandringstips Keb->Sarek->Aktse
Kortaste vägen från AKTSE ... ska det vara. Lars- Lars H
- Inlägg # 4
- Forum: Fjällvandring