Sökresultat
-
Tråd för klimatdebatt
Det pratas mycket om vad olika länder hit och dit gör/inte gör. Men faktum är att flera av de största aktörerna är privatägda/börsnoterade företag: https://wwf.panda.org/discover/our_focus/finance/?15999416/Listed-companies-on-track-for-3-2C-global-warming Primärt är det konsumtions- energi-...- HPT
- Inlägg # 1,114
- Forum: Miljöpåverkan
-
Tråd för klimatdebatt
Jag förstår faktiskt inte vad du menar. Jag har inte hittat på någon "partickel". Jag pratade om virus och infektionssjukdomar såsom vinterinfluensan. Det här torde vara ren allmänbildning. Förstår inte var du vill komma med ditt "resonemang". Folk dör både under vintern, av...- HPT
- Inlägg # 1,105
- Forum: Miljöpåverkan
-
Tråd för klimatdebatt
Nej inte direkt. I Sverige är vi historiskt relativt förskonade från värmeböljor liknande de söderut, eller i andra delar av världen. https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/temperatur/varmebolja Vad som är oroande är framtiden... Samt hur klimatförändringarna påverkar vädret den övriga...- HPT
- Inlägg # 1,104
- Forum: Miljöpåverkan
-
Tråd för klimatdebatt
Värmeböljor kommer att bli vanligare i och med den globala uppvärmningen. Det är den samlade vetenskapen enig om. Var de uppkommer är svårare att sia. Att många tycker att det är skönt med värme är rätt irrelevant när man pratar om problemen med den globala uppvärmningen. Mer intressant och...- HPT
- Inlägg # 1,100
- Forum: Miljöpåverkan
-
Tråd för klimatdebatt
Har du något faktaunderlag som kan ge dig stöd i det?! Det verkar vara ett vanligt förekommande mantra här. Jag och de flesta andra vet nämligen att vi kan påverka. På olika sätt. Dels hur mycket utsläpp vi själva gör, vilket är lite i det globala perspektivet. Det måste erkännas. Dock ligger vi...- HPT
- Inlägg # 1,099
- Forum: Miljöpåverkan
-
Tråd för klimatdebatt
Och vad beror det på, tror du?! Obs. Retorisk fråga. Ledtråd: Det är inte dödsfall pga kyla, utan saker som är så små att de inte går att ses med blotta ögat. Lite som klimatförändringarna... Svårare att förneka virus dock. Men vem vet, du kanske kan lura dig själv beträffande det också.- HPT
- Inlägg # 1,097
- Forum: Miljöpåverkan
-
Tråd för klimatdebatt
Det kanske blir rubriker just av den anledningen att överdödligheten faktiskt ökar under värmeböljor?! Det kan vara du, en gammal släkting eller en sjuk person som du känner som dör. Jag har arbetat i äldre-handikappomsorg i min ungdom... Väldigt många utsatta människor far illa i extremvärme...- HPT
- Inlägg # 1,091
- Forum: Miljöpåverkan
-
Tråd för klimatdebatt
Nej, men allvarligt. En gång för alla! Här har du/ni info om skillnaden på väder och klimat: https://bolin.su.se/data/skillnanden-mellan-vader-och-klimat/ Det är inte jättesvårt att få en grundkunskap om man läser på lite om det. ;-) Kort sammanfattat: Skillnaderna ligger framförallt i...- HPT
- Inlägg # 1,086
- Forum: Miljöpåverkan
-
Tråd för klimatdebatt
Du får nog titta igen, alternativt gå en kurs i hur man läser en graf. "Mean" betyder median = Medianvärde: Dvs "Mittersta värdet i en uppsättning värden som är uppställda i storleksordning...- HPT
- Inlägg # 1,076
- Forum: Miljöpåverkan
-
Årets löpning - är det i år det händer?
Hur man laddar inför ett lopp/tävling beror såklart helt och hållet på vad det är för typ av ansträngning/arbete som ska utföras. Grundregeln är att musklerna och levern klarar att lagra glykogen för cirka 90 minuters ansträngning. Det går åt snabbare vid högintensiv ansträngning och varar... -
Klimatförändringar - vi lever i det
Det har han inte. Det är ett ord med en vedertagen betydelse . Att inte du tycker om det, är en annan sak.- HPT
- Inlägg # 940
- Forum: Miljöpåverkan
-
Klimatförändringar - vi lever i det
Vad menar du!? Du skrev "minst". Det stämmer inte hur du än räknar (per capita är standard). Du har inte bevisat någonting. https://www.ui.se/landguiden/statistik/topplista/?factid=983dc176-04da-e511-9c3d-f01faf3e8f24&charttype=bar&countries=- HPT
- Inlägg # 935
- Forum: Miljöpåverkan
-
Klimatförändringar - vi lever i det
Jag kan hålla med om att "klimatförenekare" inte är ett optimalt ord. Klimatförändringsförnekare låter mer korrekt, men samtidigt otympligare. Antropocenivrare- eller förnekare skulle kunna vara ett annat alternativ. Men att påstå att man inte förstår ordet, haka upp sig på det så fort det...- HPT
- Inlägg # 929
- Forum: Miljöpåverkan
-
Klimatförändringar - vi lever i det
Nej, det har vi verkligen inte. Läs på!- HPT
- Inlägg # 897
- Forum: Miljöpåverkan
-
Klimatförändringar - vi lever i det
Utifrån vad som har skrivits tidigare så tror jag tyvärr inte att det är på skoj (läs trollande). Det är helt enkelt på den här nivån vi befinner oss. Det vill säga en tro att en enskild väderhändelse, eller något man själv har upplevt/eller inte upplevt, kan vederlägga den samlade, samstämmiga...- HPT
- Inlägg # 864
- Forum: Miljöpåverkan
-
Vad är detta för en svamp, går den att äta ?
Tror inte att någon seriös svampexpert rekommenderar eller förlitar sig på AI för identifikation. En genuint dålig idé.- HPT
- Inlägg # 4
- Forum: Bär och svamp
-
Jag vill ha tips på svindyra värstingcampingtält!
Snow Peak har en del rätt fina (och snygga!) tält. Inte de bästa materialvalen dock och kanske därmed för billigt. ;) Vet att det finns återförsäljare i Sverige, dock osäker på om de har alla tält tillgängliga. Tveksamt. Här från tysk nätjätte, fraktfritt till Sverige. Big Agnes har bland annat...- HPT
- Inlägg # 10
- Forum: Bo och sova
-
Ved vid vindskydd
Bor/sover sällan i vindskydd. Föredrar tält eller liknande alternativ. Bär bara med ved om jag vet att jag måste ha det till matlagning på tex. Muurikka. Ska jag fricampa och vill ha eld så brukar jag försöka hitta ved (inom ramarna för allemansrätten). Men, för att försöka svara på din fråga...- HPT
- Inlägg # 2
- Forum: Bo och sova
-
8 svenska glaciärer borta
Här från BBC om glaciärer i Alperna: https://www.bbc.com/news/articles/ce32ezzq6zlo- HPT
- Inlägg # 158
- Forum: Miljöpåverkan
-
8 svenska glaciärer borta
... Detta verkar onekligen vara en vanlig uppfattning. Ibland låter det nästan som att det är bättre att förorena miljön/klimatet så länge man gör det med flit. Gud nåde den som säger sig värna om miljön men inte alltid levererar i praktiken. Man måste leva som man lär och ingen form av...- HPT
- Inlägg # 157
- Forum: Miljöpåverkan