Sökresultat
-
Tvätta smutsig Gore-Tex
Igår körde jag flytande galltvål som tvättmedel för hundens membran regnjacka. Den fick ligga en timme. Flytande galltvål fungerar bra för gtx kläder och det kostar inte lika mycket som Nikwax tvätttmedel. Skillnaden är antal sköljningar efter den har legat i tvättmedel. Fick skölja hans... -
Tvätta smutsig Gore-Tex
För mina gtx kläder kör jag handtvätt. När jag sänker ned dem i baljan så kramar jag och vänder dem. Efter det får de ligga och dra i vattnet ca 1h, sedan kramar jag och kör runt dem igen innan jag sköljer. Just att de får ligga länge i tvättvattnet löser upp all smuts för mig. Nikwax tvättmedel... -
Kängor som första hand är för stad
Mina vinterkängor är gjorda just för skog och stad; Meindl Gastein gtx. Jag tittade även på Meindl Narvik gtx men valet föll på Gastein då de inte är syntetfodrade. Gastein är lammullfodrade. Mina fötter är storlek 42 och jag köpte storlek 45 för att få plats med tjocka sockar och lite luft... -
Optimus Polaris som läcker vid spindel
Optimus Vega på blocket- vit.kanin
- Inlägg # 24
- Forum: Kök och brännare
-
Jag vill ha tips på svindyra värstingcampingtält!
En annan variant av "vardagsrum" med valfri höjd, är en stor tarp. Tältet behöver inte vara enormt och tungt om det bara skall användas till att sova i. En tarp är helt anpassningsbar efter situation och behov. Skall ni titta på tarp så se till att den har många fästpunkter vilket också ökar...- vit.kanin
- Inlägg # 70
- Forum: Bo och sova
-
Bör man ha footprint och meshinnertält till sitt Hilleberg Unna? Var med och rösta
Footprint skyddar innertältets golv från skador. Det kostar i skrivande stund en tusenlapp för ett tält som kostar 9900 kr när jag skriver detta. Vikten för footprintet är 330 g. Antagligen kostar det betydligt mer än 1000 kr att skicka innertältet till Hilleberg så att de syr på ett nytt golv...- vit.kanin
- Inlägg # 22
- Forum: Bo och sova
-
Jag vill ha tips på svindyra värstingcampingtält!
Ok. Vädertålighet. Jag fokuserade på många rum. Vädertålighet innebär helt andra prioriteringar. Jag har bott i tält nu i 17 år i södra sverige. Visst blir vädret emellanåt extremt här också men det är inte samma snabba växlingar som det är i fjällen. Även om det inte sker ofta så måste jag ändå...- vit.kanin
- Inlägg # 25
- Forum: Bo och sova
-
Vandra med barn och hundar nybörjare
Jag valde Carinthias sovsäck med tanke på hunden. Dragkedjan är i mitten och inte på höger eller vänster sida. Det gör att jag kan öppna dragkedjan vid fötterna och låta hunden sova i sovsäcken med hundens huvud utanför sovsäcken. Carinthia har dragkedjan i mitten på deras Defence serie och...- vit.kanin
- Inlägg # 3
- Forum: Fjällvandring
-
Jag vill ha tips på svindyra värstingcampingtält!
Crua Outdoors har tält som går att bygga ut i oändlighet.- vit.kanin
- Inlägg # 7
- Forum: Bo och sova
-
Storkniv/huggare
Slittålighet när det gäller knivars egg handlar om hur hårt stålet är härdat. Härdningen mäts i enheten rockwell. Rockwell 60 - 62 gör att eggen håller lite längre och tar längre tid att slipa upp då stålet är hårdare. Ännu hårdare stål och du kan slå sönder kniven genom att banka på med en...- vit.kanin
- Inlägg # 19
- Forum: Allmänt om friluftsliv
-
Storkniv/huggare
Huggare. Jag har en winchester bowie på knappt halvkilot som är rakbladsvass. Den är stor men den är ingen yxa. Så jag kommer att skaffa gräsnfors liten skogsyxa istället. Bowie kniven kommer att användas till matlagning när jag får stora köttstycken där morakniven inte räcker till. Med rätt...- vit.kanin
- Inlägg # 9
- Forum: Allmänt om friluftsliv
-
Köpa varmare sovsäck än vad som behövs?
Jag har Csrinthia Survival One sovsäck (syntet) Den har hållit mig varm i över 10 år vintertid i tält. Komforttemperaturen skall vara -20 eller -18 beroende på var man tittar. Carinthia testar komforttemperatur under bar himmel på cellplast liggunderlag (1,5 cm). Lägsta temperatur jag upplevt i...- vit.kanin
- Inlägg # 2
- Forum: Bo och sova
-
Bör man ha footprint och meshinnertält till sitt Hilleberg Unna? Var med och rösta
Det går att sätta upp innertältet separat om du köper stånghållare till det. Stånghållare följer med vid köp av nätinnertält.- vit.kanin
- Inlägg # 10
- Forum: Bo och sova
-
Bör man ha footprint och meshinnertält till sitt Hilleberg Unna? Var med och rösta
Visst väger ett nätinnertält mindre men främsta funktionen är för att öka ventilationen under sommarhalvåret så att tältet blir skönare att bo i. Innertältet som sitter i när det säljs är gjort för att stänga in värme under vintern. Ligger temperaturen på 18°C eller mer som lägst nattetid så gör...- vit.kanin
- Inlägg # 6
- Forum: Bo och sova
-
Tips på tält, sovsäck och liggunderlag
Carinthia gör bra sovsäckar för minusgrader som är väldigt bra. Deras sovsäckar för plusgrader håller inte måttet. Deras är syntet som har fördelen att de värmer även om de är fuktiga vilket är dunsäckars svaghet. Lite tyngre blir det med syntet men du kommer inte att frysa. Titta på deras...- vit.kanin
- Inlägg # 2
- Forum: Bo och sova
-
Vattentäta handskar
Jag har de där Tegera handskarna och mina händer dryper av svett efter 20 minuter när jag plockar burkar, cyklar eller sätter upp lägret. När det är många minusgrader (det är hög luftfuktighet i södra sverige så kylan känns) så räcker de inte till som isolering mot kylan (jag är aldrig stilla)... -
Var kan man köpa biologiskt nedbrytbart toapapper?
En klämflaska med vinklat rör för att spola rent med vatten istället för att använda papper. Efter en snabb sökning så heter en sådan grunka "intimdusch". Det jag såg som finns här lämnar kanske lite att önska så för att få fatt i en bra så är det nog värt att kolla i andra länder efter en...- vit.kanin
- Inlägg # 60
- Forum: Miljöpåverkan
-
tips på ryggsäckar
Är priset på ryggsäcken det viktigaste eller är det bärförmåga och komfort? "Budget" modell är en ryggsäck på 100 till 130 l då de är gjorda för att transportera extremt mycket vikt (fjällräven undantaget då de har träram och lastvikten skall inte överstiga 30 kg då bärsystemet i trä inte klarar...- vit.kanin
- Inlägg # 27
- Forum: Utrustning allmänt
-
Fiskars yxor X18 eller X24
Glappar huvudet på din gamla yxa så byt skaft. Vid byte av skaft kan du själv fixa till skaftet så att det passar dig. X18 är en yxa för snickeri vilket innebär att den inte blir förstörd av att kapa mot träådrorna (hugga av grenar). X24 är en klyvyxa som kan bli förstörd av det som X18 påstås...- vit.kanin
- Inlägg # 2
- Forum: Utrustning allmänt
-
Bolla idéer om seniorer som kommer vilse
Alzheimer är en dödlig sjukdom som är obotlig. Den dödar inom ca 8 år. De anhöriga kan vilja ha kvar den som är drabbad så länge det bara går. De som har fått sjukdomen irrar iväg och utsätter sig själva för situationer där de riskerar att dö innan sjukdomen tar dem. Med en katt GPS så kan...- vit.kanin
- Inlägg # 51
- Forum: Säkerhet och räddning