Sökresultat
-
Nordkalottleden från Abisko till Kilpisjärvi
Info about keys from the local DNT - in norwegian: https://www.dnt.no/dnt-der-du-er/troms-turlag/lokale-hytter/dnt-nokkel/ You can get it in Kilpis, I think it is a good idea to contact them in advance to make sure they have one for you. The hut in Altevass opens with a code, you need to book to...- LottaH
- Inlägg # 7
- Forum: Fjällvandring
-
Problem med solbränna (Alperna)
Jag testade sun-hoodie i merino plus keps förra sommaren i värmen. Rekommenderas! Skuggan från hättan gjorde det oväntat svalt, inte extravarmt som jag hade väntat, och du slipper bekymra dig för sol i nacken. Sedan badade jag också med kläderna på när tillfälle gavs, det kylde ju ner ett tag… -
Abisko->Nikkaloukta nu?
Vi har kommit ner till Abisko idag, leden har en del bara fläckar och en del vattenhål men var åkbar. Inga vad. Isigt på Abiskojaure. Fint ovanför Kieronbacken. Isigt före på morgonen pga värmen senare på dagen. Vi åkte till Abisko Östra, vad jag förstått rekommenderas gamla leden via...- LottaH
- Inlägg # 2
- Forum: Turskidåkning
-
Fråga: Behöver man verkligen skidfodral när man åker turskidor och reser med tåg/buss?
Jag har sytt ett lättvikts-skidfodral- LottaH
- Inlägg # 3
- Forum: Turskidåkning
-
Stig mellan Ritsem och Sitasjaure?
Jag gick stigen för väldigt många år sedan när dammen just hade byggts (dammen fanns inte med på min karta) jag minns den som väldigt fin, det är tråkigt att den vuxit igen.- LottaH
- Inlägg # 6
- Forum: Fjällvandring
-
Turskidor Abisko till Ritsem via norge
Jag har gått där ett antal gånger. Det finns alltid en risk för hård sydvind i passet söder om Caihnavagge, så ha en plan B där. Var noga med orienteringen ner mot Gautelis. Och när jag gått andra hållet har jag varit med om att komma ut på is som hängde långt ovanför vattenytan och som var...- LottaH
- Inlägg # 6
- Forum: Turskidåkning
-
40-50 liters rygga med dragöglor sökes
Bergans Helium har öglor för pulka, finns i 40l: https://www.bergans.com/se/p/4582-helium-v5-40- LottaH
- Inlägg # 5
- Forum: Turskidåkning
-
Lapplandsleden – erfarenheter och tankar
Jag har gått större delen av Lapplandsleden två gånger, mellan Slipsik och Hemavan. Om man börjar i Hemavan har man en lång dag över Jofjället först, med mycket upp och ner ( många höjdmeter), men också fin utsikt. Från Joesjö är det tråkig väg till Atostugan, sedan fin vandring i varierande...- LottaH
- Inlägg # 5
- Forum: Fjällvandring
-
Köpa mina första trail-löpskor
Om tårna behöver lite plats också finns ju altra och topo athletic att välja på, den förra med helt plan innersula, den senare med mer fotformad innersula, och med eller utan litet drop. Just nu använder jag mycket topo, både för löpning och vandring. -
Hur trappa ner men ändå få nya upplevelser
Jag tror på att lätta packningen om man vill fortsätta att vandra, då orkar man gå lite jobbigare vägar. Det finns mycket lättare utrustning nu än förr, och det lättaste är det man lämnar hemma. Det blir ju också lättare att gå mellan stugor, och då kan man vänta ut dåligt väder utan att det...- LottaH
- Inlägg # 15
- Forum: Fjällvandring
-
Vandrarnas crossover cuisine - gott & praktiskt från hela världen (fyll gärna på!)
Frijoles refritos - väl mosade och utan fett - är superbra torkat, bara att blanda med kokande vatten vid tillagningen, klart direkt. Serveras med majschips och blötlagd torkad salsa. Både svarta bönor och pintobönor fungerar bra.- LottaH
- Inlägg # 64
- Forum: Friluftsmat
-
Nordkalottleden norr till söder, vägval efter Röysvatn
Jag har gått Ritsem-Røysvatn på gränsleden för flera år sedan. Den är inte helt lättgången, och trots att den var ganska ny när jag gick var markeringarna inte alltid tillräckliga - vi tappade bort leden vid något tillfälle över en myr, och om de inte bättrat på den har säkert fler markeringar...- LottaH
- Inlägg # 5
- Forum: Fjällvandring
-
Hur tvättar man när man fjällvandrar?
Jag gick gröna bandet förra året och använde då tvättark, tunna ark med tvättmedel. Mycket praktiskt att förvara i ziplock, och fungerar både för handtvätt och tvättmaskin, vilket man gärna nyttjar emellanåt på långvandring. Och mycket smidigare att hantera än portionsförpackat flytande...- LottaH
- Inlägg # 63
- Forum: Fjällvandring
-
Kungsleden norra 2025
Padjelantaleden kommer du till från Kvikkjokk resp. Ritsem i vardera änden, boka hela resan med tåg plus buss på SJ så garanterar de anslutningen, inte alltid norrlandstågen är i tid…- LottaH
- Inlägg # 5
- Forum: Fjällvandring
-
Varför har inga Hillebergtält snökjolar?
Ventiler längst upp, och tål snölast?- LottaH
- Inlägg # 8
- Forum: Bo och sova
-
Var kan jag få tag på torrmjölk?
Här tror jag diskussionen gällde Nido: Ingredienser: HELMJÖLKSPULVER, emulgeringsmedel: SOJALECITIN Förpackning: 400 gram (burk i metall med lock i plast) Fetthalt: minst 28 % Förvaras torrt och svalt Ursprung: Nederländerna Så kan var och en göra sin bedömning av om det är skräp. Man kan bete...- LottaH
- Inlägg # 54
- Forum: Friluftsmat
-
Patagonia Nano Puff Hoody jacka NY Zipper
Jag tycker det ser ut som om hela dragkedjan behöver bytas, jag tycker du ska kontakta Patagonia och fråga. -
Patagonia Nano Puff Hoody jacka NY Zipper
Jag har bytt på min Patagonia dunjacka. Patagonia skryter med att de vill att men ska laga trasiga kläder, så om du kontaktar dem får du förhoppningsvis en ny. Vilket jag insåg efter att jag beställt på egen hand. Patagonia har också en beskrivning på hur man byter, man kan byta till en ”vanlig”... -
Tips vandringsskor/känga
Väldigt många långvandrare använder numera trailrunningskor i fjällen. Fötterna blir blöta av och till, men om man smörjer in fötterna med fet kräm på kvällarna mår de bra (för de flesta). Det är naturligtvis bra att träna upp fötterna på steniga stigar hemmavid innan man ger sig iväg.- LottaH
- Inlägg # 5
- Forum: Fjällvandring
-
Hjälp att hitta breda gympaskor till min sambo!
Hon kanske kan hitta något här https://anyasreviews.com/complete-shoe-lists/ - massor med tips på breda skor, dock nästan bara nolldrop.