Ett leende från Filippinerna

Det blev en upplevelse för familjen Nilsson att besöka Filippinera under tre och en halv vecka. De hann besöka flera härliga och sevärda platser i detta glada och vänliga land.

Av: padjelanta

Vi startade vår resa från Östersund den 4/1 - 2005.

Utresan
Egentligen var det planerat för en resa till Thailand, men i och med katastrofen blev vi erbjudna att titta på andra resealternativ. Nu föll valet på Filippinerna efter tips från en kompis som rest en hel del.
Inrikesflyget från Östersund till Arlanda gick bra och sedan blev det några timmars väntan innan Thai Airways kunde ta oss vidare mot Bangkok. När vi äntligen kom fram till Bangkoks flygplats var det bara att leta upp "Connection flight" till Manila. Tjejerna tittade storögt på oss när de såg att vår biljett var ombokad till Filippinerna för en summa som inte alls överensstämde med denna flygning. Efter ca. 20 minuters dividerande kom vi dock iväg mot vårt mål. Sov gott i ca. 1,5 timme på planet och efter dryga tre timmar landade vi på Manilas flygplats.

Några tips när man anländer till flygplatsen i Manila

1. Här finns flera banker som hjälper till med växling av valuta och dollar var inga som helst problem. Sedan fanns också flera bankomater som tog Visa, Master card etc. Maxbeloppet under en hel dag var 20 000:- peso (2600:- SEK). Men man kunde max ta ut 5000:- peso per uttag. Det betyder att man måste plocka ut 4 ggr. innan man nådde 20 000:- peso. Nackdelen med flera uttag är att man åker på en uttags avgift på 35:- SEK för varje litet uttag....!!??

2. Lämna ej flygplatsen innan besök i informationsdisken. Där kan man boka hotel samt se till att hotellet fixar taxi alternativt hämtning. Om man bara kliver rakt ut från avgångshallen är det lätt att bli lurad av de många "vargar" som vill slåss om dina pengar. Och vill man ha en bra start på semestern är tipset att inte fastna i denna fälla.

3. Köp ett refill SIM-kort till mobilen hos någon av de två operatörerna Smart GSM eller Glob. Sedan fyller man på detta genom att köpa sk. skrapkort för en peng som finns att köpa överallt på filippinerna. Otroligt enkelt och mycket billigare än att använda sitt svenska SIM-kort.

Första natten bodde vi på ett enkelt hotel inte speciellt långt från flygplatsen som hette Euro appartment. Dagen efter tog vi oss vidare med inrikesflyg till Kalibo på ön Iloilo. Från flygplatsen tog vi sedan en minibuss till staden Caticlan. En intressant resa som tog 1,5 timme. Från Caticlan tog vi sedan båt över till första delmålet, paradisön "Boracay". Ett tips att lämna här är att passa upp för övertrevligt vänliga personer som vill hjälpa till att hitta boende på Borocay. De har alla xx procent på ditt boende. Försök bli av med dessa personer och sök ditt boende själv!
Båtarna går i land på tre ställen utefter den långa stranden. Båtfäste 3 är det som man kommer först till (södra delen), sedan nr. 2 och sist tar båtarna in vid båtfäste 1. Avståndet mellan 1 och 3 var ca. 3 km. Lite grovt kan man säga att strandremsan vid båtfäste 3 var lite billigare och lugnare. Runt tvåan är det mest "busy" med mycket barer och restauranger, och vid ettan finns många av de dyrare alternativen vad gäller boende.

Boracay (vecka 1)

palmer3

Vi hittade ett kanonboende hos en Italienare som hette Mario som ligger på sydsidan, "Da Mario", han har bott på ön i 20 år och när han kom hit fanns det nästan ingenting här. Exploateringen har varit enorm och idag finns det nästan ingen obebyggd yta på strandremsan. Första dagarna gick ut på att bli kompis med solen, det blev mycket bad och mys i skuggan. På kvällarna gick vi ut och strosade bland shoppingstråken där allt var otroligt billigt. Här finns otroligt många matställen att välja bland, allt från seafood, barbeque till ostfondue och rösti på en Schweizisk restaurang. Allt smakade fantastiskt gott och vi insåg att man inte får vara rädd att pröva det inhemska köket, det är dom ju bäst på!!
Två av dagarna hyrde vi en båt med skeppare och åkte runt ön för att snorkla, vi åkte in vid några mindre stränder för att bada och mysa. Barnen tyckte det var jättespännande med alla fiskar i många olika storlekar och färger, korallerna likaså. Efter några dagar på Boracay började det krypa i kroppen att få fara till något annat ställe. Vi hörde oss för på några ställen och fick lite tips från andra turister som redan hade
rest runt på Filippinerna och till sist bestämde vi oss för att åka upp till Malapasqua som ligger längst upp på ön Cebu. För att ta sig dit flög vi från Caticlan till Cebu och därifrån åkte vi buss i 4 timmar till Maya som ligger längst upp i norr. Även om man tycker att det tar lång tid med buss så får man se oerhört mycket intressant och uppleva hur enkelt dessa människor lever. När vi kom fram till Maya tog vi sista båten över till den lilla ön Malapasqua.

Malapasqua (vecka 2)

solnedgång

Väl framme gick vi runt och kollade vad som fanns ledigt i boendeväg och hur mycket det kostade. På stranden bara ett 10-tal meter från vattnet låg ett antal bungalows som såg väldigt mysiga ut, i drömmarans värld stod fru och dotter och tänkte att här skulle ju vara mysigt att bo. Otroligt nog blev den drömmen verklig eftersom vi hade sån tur att en av dessa bungalows var ledig. Vi bestämde oss för att stanna här i en vecka och började med att ha air-condition första natten, men för att få ner kostnaden ytterligare så tog vi bort den resten av veckan och använde oss bara av en vanlig fläkt och det gick väldig bra. Pratade med en tysk som bodde halvårsvis på Filippinerna angående air-condition och budskapet var att man inte skulle använda detta eftersom kroppen acklimatiserar sig bättre ifall man vänjer sig med värmen, dessutom slipper man bli förkyld (något som är väldigt vanligt). Den lilla ön drev sin el med ett diesel elverk som stängdes av några timmar på natten och några timmar på eftermiddagarna. Det var otroligt lite turister i farten så stranden hade man nästan bara för sig själv. Även här på Malapasqua hyrde vi en båt med skeppare och åkte runt för att dyka på några ställen, bl a dök grabbarna på ett gammalt japanskt skepp som sjönk på 40-talet, det var inte mycket kvar av det men spännande var det i alla fall. Efter 4 dagar blev vädret lite sämre och det höll i sig några dagar vilket gjorde att vi bestämde oss för att åka vidare. Efter lite diskussion inom familjen blev det bestämt att styra färden ner till Bohol och Panglao, Alona Beach. Det blev åter båt över till Maya och buss ner till Cebu, därefter en ny båt (OceanJet) innan vi nådde vårt sista resmål.

Alona Beach, Panglao (vecka 3)

stranden

Efter en taxiresa på ungefär en halvtimme nådde vi Alona Beach. Tog våra ryggsäckar och började sökandet efter ett bra och billigt boende. Någon timme senare hade vi hittat ett bra ställe som låg ca 200 meter från stranden, Alona Land. Här på Panglao Island blev det mycket sola, bada och slappa eftersom vi visste vad vi hade framför oss, den långa hemresan. Vi blev positivt överraskade av denna ö och vi tyckte nog alla fyra att detta var det bästa stället vi varit på här på Filippinerna. Lagomt med folk, lagomt turistiskt och jättemysiga små restauranger med otroligt god mat. En morgon klev vi upp innan soluppgången för att åka med hyrd båt ut på havet och titta på delfiner, det var en upplevelse att få se delfinerna så nära och "live". Därefter styrde båten mot den lilla ön Balicasag där vi hade hört att det skulle vara otroligt bra snorkling. Grabbarna var i extas efter att ha snorklat efter revet lite längre ut och där stupade det rakt ner, där fanns hur mycket fisk som helst och jättefina korallrev. Bästa snorklingen på semestern, fint avslut. Denna utflykt som tog hela dagen betalade vi ca 200 kronor för.
Billigt, eller hur?

Cebu (1 dag, 2 nätter)

SM_City

Så kom då den dagen då vi måste lämna Alona Beach för att ta oss tillbaka till Cebu för en heldagsshoppingtur. Vi bodde 2 nätter på ett ställe som hette Lapu Lapu som ägdes av en tysk man, han hade själv byggt upp stället från början och det var rent, fräscht och mycket god mat. Vi var laddade att ägna en hel dag på ett av Cebu´s bästa varuhus, nämligen SM-City. Vi hängde på låset kl. 10.00 och gick därifrån kl. 20.00 då dom låste dörrarna bakom oss. Snacka om att vi var helt slut när vi kom tillbaka till Lapu Lapu den kvällen. Det var hur mycket affärer som helst och väldigt billigt. Här köpte vi mest kläder och några nya väskor att packa allt i inför flygresan hem. Vi hade ju en heldag i Bangkok framför oss och
där skulle vi också shoppa. Upp tidigt morgonen därpå för att ta flyget upp till Manila och därifrån vidare till Bangkok.

Bangkok (1 natt, 1 dag)

bangkok

Snacka om stad i exploateringsskede. Här händer det något hela tiden och det står byggkranar överallt där man håller på att smälla upp stora byggnader. Här tog vi in på ett hotell som heter Center Point och som ligger mitt i Bangkok. Hotell och guidning runt stadskärnan bokades när vi landade på flygplatsen i Bangkok, allt för att lyxa till oss den sista natten innan hemresan. Nästa dag kastade vi oss ut i staden för att göra en hel del inköp, vi rusade omkring som yra höns hela dagen och handlade. Svetten sprutade men det var det värt eftersom allt vi handlade var ruskigt billigt. I en och samma affär investerade vi i 8 nya väskor och 2 ryggsäckar, försäljarna på den affären var i extas. Ungarna inhandlade en hel del märkeströjor (kopior såklart), speciellt grabben som visste exakt vad han skulle ha nämligen Foxkläder. Nu blev det några Diesel också men det var ju helt OK. Innan vi åkte ut till flygplatsen fick vi låna hotellets pool där ungarna badade en sista gång och vi packade om våra väskor, vi hade nämligen 4 väskor mer när vi åkte hem.
Snacka om shopping!!

Hemresan
Lång och jobbig väntan på Bangkoks flygplats men äntligen var klockan 01.30 på natten och den stora flygmaskinen lyfte för att ta oss hem till Arlanda, några timmars väntan på Arlanda och sedan var vi hemma på Frösön där det blev ett stort kramkalas. Det kändes konstigt att komma hem till kylan och snön och tankarna gick genast tillbaka till våra underbara veckor på Filippinerna.

flerbild

En cykeltur till Turkana

Den femte cykelturen i Afrika tog Lars till avlägsna områden i norra Kenya. 6 kommentarer

Under Lagos yta

En resa genom Lagos slumområde. 1 kommentar
Länge har Björn imponerats av gamla och grova träd. Här får vi följa med i jakten på Sveriges trädjättar, som är lite svårare än man kan tro. Du ... 4 kommentarer
Niklas vaknade upp en morgon, han hann inte mycket mer än att öppna ögonen innan tusen frågor dök upp i huvudet. “Vart är jag? Vad har hänt med mitt ...

Vinterövernattning

Natten mellan 19-20/3 spenderades ute vid upplandsleden.