Nyheter > Världsnaturdagen 3 mars

Världsnaturdagen 3 mars

Gammelskog. Foto: Ola Jennersten

På Världsnaturdagen 3 mars går WWF samman med företag och organisationer världen över för att ta bort naturkopplingarna i deras varumärken. Syftet är att belysa den dramatiska förlusten av biologisk mångfald globalt och de sociala och ekonomiska risker det innebär. Aktiviteten sker i år för första gången i Sverige och drivs av WWF i samarbete med Naturskyddsföreningen.

Enligt Världsekonomiskt Forum är mer än hälften av världens BNP beroende av natur och fungerande ekosystem. Samtidigt visar WWFs senaste Living Planet Report att populationerna av vilda djur som däggdjur, fåglar och fiskar i genomsnitt minskat med 68 procent sedan 1970.

–Den snabba förlusten av natur ökar vår sårbarhet för pandemier förvärrar klimatförändringar och hotar både vår försörjning och den globala ekonomin. Att bevara naturen måste därför upp på allas radar – företags, regeringars och allmänhetens. Att ta bort naturens symboler i vår vardag är ett enkelt sätt att visa på hur tom och eländig vår värld kan bli om vi inte agerar, säger Lisbeth Larsson, kommunikationschef på WWF Sverige.

Under hashtagen #WorldWithoutNature vill WWF och Naturskyddsföreningen, sprida kunskap om och sätta fokus på den alarmerande förlusten av natur och arter – med ambitionen att få så många som möjligt att sluta upp bakom initiativet.För WWFs del tas den välkända pandan bort från webben och de sociala kanalerna.

Några av de svenska företag och organisationer som redan nu deltar är Apotea, Natur & Kultur, Svenskt Sigill, Natursidan, Birdlife, Havets hus och Kolmården. De plockar bort naturkopplingar som bilder, ord och färg ur sina loggor och varumärkesnamn.

Globalt medverkar 125 aktörer som Carlsberg, Hootsuite, Duolingo, Airwick, Millwall, Aston Villa Timberland och fotbollsklubben Wolverhampton Wonderers.

– Naturen är en grundförutsättning för allas våra liv och verksamhet och att lyfta frågan om skydd av natur och djurarter känns självklart för oss. Därför vill vi gärna vara med i #WorldWithoutNature för att uppmärksamma och påminna om hur viktigt det är att vara rädd om naturen. Vi har sedan länge engagerat oss i Östersjön där vi tillsammans med WWF jobbar för att skydda de arter som lever där och göra Östersjön till ett friskare hav, säger Pär Svärdson, VD på Apotea.

Twitter stödjer initiativet genom att sprida information i sina kanaler och under hashtagen #WorldWithoutNature.

– Utarmningen av vår natur går allt snabbare, men får varken den uppmärksamhet eller de åtgärder som den förtjänar. Det är hög tid att lyssna på experternas varningar och rekommendationer, säger Erik Hansson, chefredaktör på Natursidan.se.

Läs mer här: https://explore.panda.org/worldwithoutnature

Fakta:    En miljon arter av djur och växter hotas av utrotning. 25 procent av våra läkemedel har sitt ursprung i regnskogen. Mer än 75 procent av de vanligaste matgrödorna är beroende av pollinering av insekter och andra djur – men vi förlorar många av dessa viktiga arter i snabb takt. Drygt 90 procent av de globala fiskbestånden är överfiskade eller fiskade till sin gräns. Hela 75 procent av all mark på jorden har påverkats och förändrats på betydande sätt av människan.

Senare i år sker globala förhandlingar om biologisk mångfald - CBD COP15 - i Kina, då världens regeringar förväntas komma överens om ett nytt ramverk med nya globala mål för naturen. Inför detta möte uppmanar WWF världens ledare att att leverera en ambitiös global plan för att vända den negativa trenden för den biologiska mångfalden till 2030.

Om #WorldWithoutNature

Med #WorldWithoutNature vill WWF få stöd av företag, organisationer och allmänhet för att sätta tryck på regeringars beslut om framtiden för biologisk mångfald. Svenska varumärken som uppmärksammar #WorldWithoutNature 2022 är: Världsnaturfonden WWF, Apotea, Naturskyddsföreningen, Triggerfish, Natursidan, Natur & Kultur, Svenskt Sigill, Kolmården, Furuviks parker, Havets Hus, Birdlife, Medveten Konsumtion, Nudgd, Race for the Baltic, the New Division.