Tre år, två hjul, ett varv runt jorden

Den 5 mars 2009 påbörjas en expedition där Erik Ekedahl ska cykla
mer än 6000 mil över fem kontinenter. Ett soloprojekt där kulturerna
och äventyren ständigt kommer att avlösa varandra.

Av: admin

Den 5 mars 2009 påbörjas en expedition där Erik Ekedahl ska cykla mer än 6000 mil över fem kontinenter. Ett soloprojekt där kulturerna och äventyren ständigt kommer att avlösa varandra.

-Jag vill ta mig över kontinenterna för egen maskin, på det mest kostnadseffektiva och miljövänliga sättet. Cykeln är det perfekta färdmedlet och materialiserar detta. Samtidigt ger en resa på cykel tid för möten och reflektioner.

Erik kommer att starta sin resa i föräldrahemmet i Grycksbo i Dalarna för att sedan cykla genom Centraleuropa till Turkiet och via Mellanöstern till Centralasien. Därefter går resan genom Kina och Sydostasien, till Japan och
vidare med båt till Alaska. På cykel fortsätter resan över de amerikanska kontinenterna ända ner till Patagonien. En andra båtresa tar Erik över Atlanten till Sydafrika och cykelresan går vidare norrut längs Afrikas västra
kust, via Gibraltar till Europa och hem till Sverige igen.

-Jag kommer att resa med en budget på maximalt 2000 kronor i månaden och får i övrigt förlita mig på människors
hjälpsamhet för att ta mig mellan kontinenterna.
Erik har just avlagt civilingenjörsexamen i teknisk fysik vid Uppsala universitet. Han lever för utmaningar och efter
5 år av teoretiska studier söker han en ny typ av utmaning. Han har tillbringat nära fyra av sina 28 år utomlands
och ger sig nu av på en resa av episka proportioner.

-Jag drivs av tanken på oförglömliga möten och besök på fantastiska platser. Det kommer att bli ett underbart
äventyr som ger mig möjlighet att undersöka min kapacitet, både fysiskt och socialt.

Följ Eriks äventyr på hemsidan.

Visst är det smidigt med färdiga frystorkade rätter på turerna men att torka och göra sina egna rätter är inte särskilt svårt. Planera lite och prova ...
Andra delen av Lasses cykeltur genom östra Afrika. Den här gången får ni läsa om vägen till Karamoja i Uganda samt jakten på Sir Wilfreds Thesigers ... 4 kommentarer

En cykeltur till Turkana

Den femte cykelturen i Afrika tog Lars till avlägsna områden i norra Kenya. 6 kommentarer

Crime walk på Romeleåsen

Cykeltur till Dörröd på Romeleåsen. Kulturell och folkbildande cykeltur längs banvallar och backiga landsvägar mellan Malmö och Dörröd. 2 kommentarer