Till Sylarna i Juni-04.

Visst är vår fjällnatur en underbar plats att vara i, ja det tycker i alla fall jag, även om naturen och vädrets nycker kan ställa till det för sex stycken vandrare i Jämtlandsfjällen under några dagar i mitten av Juni-04.

Av: CanMan

Detta är en vandringsberättelse från en normal fjällvandrare som varje försommar vill upp till fjällen för att går runt lite och helst av allt tälta och laga mat på köket ute i naturen. Ni är nog bra många som känner igen er i detta skulle jag tro, man sitter där på sitt jobb hela året, naturligtvis jobbar man för mycket och man stressar runt som en annan tok.
Under tiden så planerar man resan, vad man behöver och ska ha med, vad ska vi äta?, visst bestämmer man sig för vart man ska, vilket fjäll som skall besökas denna gång ... att denna planering kan vara så kul !

Det börjar bli dax att åka, stressen tilltar och allt måste bli klart på jobbet, man handlar det sista prylarna och maten, man packar sin ryggsäck och får naturligtvis hjälpa barnen med detta så allt blir "rätt", hunden som är vår nya familjemedlem ska ju få följa med och då går det verkligen åt att tänka till på foder och allt sånt till honom.

Sen har vi bilen som skall tankas, kolla oljan och så. Sista kvällen innan morgonen då man har beräknat att komma iväg tidigt så har man svårt att sova, visst är det spännande och kul ! Man blir barn på nytt !
Dagen-D infaller, packa in unger, hund och alla prylar i bilen, nu är det dax att åka, säga hej till frun och sen iväg, ringa bror, har han kommit iväg som vi sa ? visst han håller tiden, vi ändrar mötesplats ...
"- ja du det får bli i Askersund istället, grabbarna har inte ätit frukost, vi syns på macken där." 6 mil i rask takt, käka korv och svepa en Cola.

Just i detta så känns den där avstressande sköna miljön som man har i fjällen verkligen avlägsen, vägen är så lång, kan vi inte "trolla" upp oss dit med en gång? nä, det är bara att godkänna fakta - det är 80 mil kvar !

Sen är det som sagt ett antal timmar i bilen, jag följer brorsan, han var ju där förra året så han hittar dit utan problem. Transportsträcka.

Efter Åre börjar det pirra i magen, vi har inte långt kvar nu, det känns och man ser de snötäckta fjälltopparna på håll, nu börjar man fundera på om det är allt för mycket med snö kvar uppe vid Sylarna, kanske skulle tagit med mig snöskor ...

- ja ja, jag tar det som det kommer, tänker jag.
Kläder har vi med oss och all annan utrustning klarar både regn, snö och blåst, så det är lugnt. Vi anländer vid Storulvåns fjällstation på kvällen, letar upp en bra tältplats för natten, vädret är lite ostadigt med regnet hängande i luften. Kokar lite kaffe, kollar utrustningen ställer upp tältet och så vidare. Sen är det dax att sova och det gör man verkligen efter 11 timmar i bilen.

Vaknar nästa morgon riktigt utvilad, sov bra i nya sovsäcken. Vi käkar frukost och packar ihop grejorna för att ge oss iväg mot Sylarna ! Äntligen nu är det dax ! Första biten går bra med hund, barn och allt, vädret håller sig skapligt. Det är torrt och bra väglag.

Mittpunkten mellan Storulvån och Sylarna är en liten koja där vi stannar för att vila och äta lite fika. Vi har redan innan stannat i en fjällbacke och lagat mat, detta på grund av min yngre son som får ett rätt ilsket humör när han är hungrig. När vi sen bryter upp för att gå vidare har vädret börjat ändra på sig, det blåser lite mer och regndropparna börjar kännas.

Vid bron över en större bäck där det är enligt vägvisaren 3 km kvar till fjällstationen, ser vi några vandrare som slagit läger för kvällen.
Vi stannar en kort stund för att mata hunden och bestämmer sedan att vi ska gå vidare sista biten upp till fjällstationen.

Det är nu det ökända fjällvädret dyker upp.
Allt eftersom ökar vinden till hård, regnet tilltar och skydd sätts på ryggsäckar och barn, hunden undrar varför husse går saktare och saktare, nu känns det inte bra, nästan så att man längtar hem. Det blåser, regnar och allt blir jobbigt för oss alla, men man blir i alla fall imponerad av barnen, de går på för fullt, för att komma fram.
I detta läge längtar man till fjällstationen kan jag lova !
Väl framme så söker vi skydd i säkerhetsrummet, jag stannar ute med hunden som jag trodde att man inte fick ta in där först.

Vi blir strandsatta i fjällstationens säkerhetsrum i två nätter, inget tält där inte, det blåser upp åt storm och det regnar första dygnet vilket sedan övergick till snö. Vi hade beräknat att denna gång gå ut i Tempeldalen och sedan vidare mot Blåhammaren men tyvärr av det allmänt dåliga vädret så fick vi stå över detta.
Skall tilläggas att vi inte var ensamma där, en man från Uppsala med sina två barn hade vi trevligt sällskap av hela tiden.

"Man lär sig så länge man lever, det vi nu har gjort klart för våra barn och oss själva att nästa år blir det 1 månad senare, vi kommer att gå på stugvandring med mindre packning just för att barnen inte skall tröttna på detta, vi vill ju ge dem ett minna för livet samt skapa ett intresse för att vandra och att vistas i vår fjällvärld."

Dag tre när vi vaknade så beslutade vi oss för att vända hemåt, utmarschen blev i snö, blåst och regn. Den enda i vårt team som var glad hela tiden var Azuki-hund, men är man en NewFoundland så trivs man bäst i snö och kyla.

Jag vill med denna lilla historia berätta hur vi hade det på vår första fjällvandring i år, nu siktar bror och jag på ett försök i September uppe i Norrland, vi får väl se ... det kanske kommer en liten historia om det i höst. Var rädda om er och naturen i sommar !

God tur / Gunnar med följeslagare
---
2004-08-19 17:15   sebbe_Huss
Betyg: 3
skojigt...Har alltid viljat åka dit till sylarna !kanske blir det :) hade

2004-08-19 17:28   Kotten
Betyg: 4
Fin berättelse om hur det känns när man skall iväg. Lycka till med vidare fjällvandringar!

2004-08-20 10:54   swedie
Alltid trevligt att läsa om andras resor. Det blir bra inspiration. Lycka till med nästa vandring

2004-09-01 07:43   kent Ask
Betyg: 4
Trevlig historia. Tråkigt dock att den fick avbrytas. Jag, dottern (14) och vår lilla hund, Willma (Cavalier) gick Ljungdalen - Helags - Sylarna och retur V33. Lite regn första dagen, resten i strålande sol. Jämtlandsfjällen är nog bäst i slutet av augusti: hyggligt väder och inte så mycket mygg! Bättre tur nästa gång!

2004-09-01 11:47   atta johns
Otur för Er men det enda man vet med säkerhet är att man inte kan planera fullt ut!.. Alla är ju en erfarenhet rikare och jag tror att barnen säkert kommer att se fram emot nästa tur. Trevligt att få en bild av hur andra har haft det.

2004-09-01 15:12   benne
Var själv uppe i denna trakt i juni i år. Det var första gången för mig och jag lärde mig en sak: att aldrig åka så tidigt på året, det var grymt blött. Men återvända kommer jag och jag kan varmt rekommendera leden.

2004-10-06 19:52   Maskrospigg
Betyg: 5
Helt underbart! Precis vad vi har råkat ur för.

1990 var min fru och jag vid Helags. Kanonväder med 25 grader i flera dagar, vi använde inte sovsäckarna på hela turen. Vi satt i shorts på Helagstoppen och sökte svalka!!!

Året efter tänkte vi; "nu måste vi tillbaks till Helags och uppleva samma härliga sommar"!!!!

Det var bara det att denna gång var vi uppe två veckor tidigare och sommaren var minst tre veckor försenad!!!!!
Inte ett grönt blad, ingen sol. Bara vatten, regn och snö! Ekorrpasset i storm är inte roligt. Vi såg inte Nedalsjön för dimman!

Äventyret slutade med att allt var blött, även maten och sovsäckar . Vi gick upp kl 4 på morgonen, gick hem till Ljungdalen 36km på 14 timmar!

Sedan dess gör vi nästan bara dagsturer, sedan går vi hem korkar upp vinflaskan och lagar god mat.

Men ironin i det hela är slående. De sista kilometrarna längs Pilgrimsledn innan vi kom fram till Ljungdalen, då sken solen upp och sista fika rasten vid Gröndörrsmyren sitter fortfarande kvar på näthinnan. Bergets sätt att tala om att kom inte hit och kom!!!!

2004-11-05 16:56   CanMan
Tack alla som har läst min berättelse, jag trodde inte att någon skulle läsa den ...
/Gunnar

2004-11-17 20:28   Enigma
Betyg: 5
Hej hej,, Jo det väcker en del minnen. Jag tyckte det var riktigt kul och häftigt, vi ska nog dit igens samma tid nästa år. // En av barnen från Uppsala som satt i sylarna med er i Juni

2007-09-06 21:30   CanMan
Tack för alla svar och komentarer på min lilla artikel :)