Syltoppen opp

Av: admin

Mitt-Skandinaviens råaste motbackelopp/ hillclimb i Sylarna.

Den 21 Augusti så anordnas för andra året en stenhård löptävling upp på Storsylen.
Toppen, som ligger mitt på gränsen i Jämtland mellan Sverige och Norge är 1762 meter hög och den totala stigningen på loppet är 1000 höjdmeter och 11 km från Nedalshyttan.

Arrangemanget förra året hade över 200 deltagare i flera klasser och
vinnartiden blev på otroliga 1 timme och 11 minuter.

Loppet skapade ett stort intresse i området och målsättningen är att loppet skall bli ännu bättre i år. 2009 så ställde stora delar av den norska skidåkareliten upp på tävlingen och bland annat skidvärldsmästaren och olympiavinnaren Petter Northug jr sprang så mycket han orkade. ”Brutalt och rått, men en väldigt fin upplevelse” var hans kommentar efter den massiva stigningen upp på toppen.

Det blir både tävlings och motionsklass på tävlingen och man utmanar svenska deltagare. Förra året så var det med en handfull svenskar som gjorde en god insats men ingen som nådde till toppen på resultatlistan. Därför utmanas de svenska löparna att ta tillbaka Syltoppen till Sverige där den hör hemma....

Foto: Mattias Jansson

Mer information om tävlingen

2020 skrev Karl-Johan Piehl här på Utsidan denna guidebok på engelska. Nu kommer en uppdaterad och rejält utökad version på svenska. Var med och ... 1 kommentar
Andrapristagarens bidrag i artikeltävlingen. - Sitter uppkrupen i soffan en sen höstkväll och tänker på alla turer som blivit av och på vilka som ... 2 kommentarer

Kalksten med utsikt

Det här är en liten berättelse från den franska landsbygden om klättring, vänskap och en liten släng av spontanitet. Från Orpierre till Aliefroide ... 3 kommentarer
Jag tror att nästan alla kan springa. Ja, självklart finns det någon som tycker sig vara för tung eller inte orka av något särskilt skäl. - Men jag tror nog ändå att nästan alla kan. Det gäller att ...

Elbrus Race

Efter att ha läst sloganen att "You can´t Race any higher in Europe" och med en brinnande längtan efter att äntligen få stå på Europas högsta berg, ... 3 kommentarer