SWET 2010 - presentation av deltagarna

Swedish Women - Everest Trek 2010 är sex tjejer som aldrig tidigare träffats, i olika åldrar och med skilda yrken och intressen men med det gemensamma målet att under mars månad vandra till Everest Base Camp och tillbaka.

Av: utsidanred

Storslagna upplevelser, utmaningar och minnen för livet. Sex tjejer som aldrig tidigare träffats, i olika åldrar och med skilda yrken och intressen men med det gemensamma att vi alla har samma mål under mars månad 2010 - att tillsammans vandra till Everest Base Camp och tillbaka. Den elfte mars åker vi och tre veckor senare landar vi åter på svensk mark. Resan är ett samarbete mellan friluftssajten utsidan.se och researrangören Äventyrsresor tillsammans med den lokala organisatören Peak Promotion i Nepal. Följ med oss!

Mingma Yangi Sherpa, huvudguide.
Mingma deltog år 2000 i en Mount Everest Expedition med enbart nepalesiska kvinnor. De nådde då till Camp 3. När Mingma inte leder vandringsresor eller expeditioner, driver hon en lodge i Dingboche på
4,530 m.ö.h.

Pemba Sherpa, assistant guide.
Pemba har varit på toppen av Mount Everest två gånger, och är assisterande guide på resan.

Och det här är vi:
Elisabeth Logander, 59 år boende i Linköping. Är sjuksköterska men jobbar som forskningskoordinator i kliniska studier rörande hjärtinfarktområdet. Arbetar mycket men prioriterar också att träna mycket - mestadels spinning och gympa på Friskis och Svettis. Jag tycker om utmaningar och att testa vad kroppen klarar av. Hösten 2008 åkte jag med Äventyrsresor till Tanzania och var en av dem som nådde toppen på Kilimanjaro 5895 möh. Det var en fantastisk upplevelse att vara i Afrika och jag tror inte att Nepal blir en besvikelse. Att få vandra till världens högsta berg blir en upplevelse för livet.

Annika Ringstedt, 43 år från Bromma, Stockholm. Jobbar som frilansskribent, tycker mycket om att läsa och ägnar större delen av min fritid åt man, tre söner och klättring. Trivs även bra i kajaken, löparskorna, skidspåret och svampskogen. Hyser en särskilt stark passion för mycket höga eller farliga bergsbestigningar. Men från soffan. Att vandra till Everest Base Camp känns stort, det är att få beträda historisk mark.

Pia Klevfeldt, 38 år och bor i Eskilstuna där jag arbetar som handläggare på en advokatbyrå. Mina intressen är kost och näringslära, träning, min familj och resor. Jag ser med spänning fram emot denna resa som för mig är både en fysisk och mental utmaning men också möten med en ny främmande kultur, människor och fantastiska vyer. Givetvis ser jag också fram emot att lära känna tjejerna som jag ska uppleva denna resa med!

Cecilia Svensson, är 30 år bor på Kungsholmen, Stockholm. Jobbar som lokförare och arbetsledare på Roslagsbanan och ägnar fritiden åt att läsa, utöva Kundaliniyoga och en del löpning - har bland annat sprungit Stockholm Marathon. Den här resan blir den första av det här slaget och det känns mycket spännande!

Sofia Björin, är 23 år och stockholmare som numera bor i Norrköping med min sambo. Mina största intressen är hundar, friluftsliv och resor. Har vandrat i svenska fjällen flera gånger, men att göra samma sak i Nepal känns som något väldigt speciellt. En resa jag verkligen ser fram emot!

Eva Nilsson, ärr 52 år, bibliotikarie och Lulebo. Pa fritiden tränar jag gärna pa gym,helst gruppträning, annars vistas jag gärna i naturen. Jag älskar att vandra och det här är tredje vandringsturen i Himalaya för mig, men den första till Everest Base Camp.