SWET 2010 - 16/3: Everest I.R.L

Swedish Women - Everest Trek ser Everest

Av: utsidanred

Halv sju stod vi papalsade i den klara morgonluften, redo for en promenad uppfor en kulle bakom Namche Bazaar och en utsiktsplats. Vid sjusnaret sag vi den valkanda toppen av det heliga berget Ama Dablam latt gyllene i soluppgangen. Och en kvart senare sag vi henne - den stora Chomlumgma, jordens moder och beskyddare pa tibetanska och sherpasprak, Everest pa engelska och Saragamntha pa nepalesiska. Det var stort. Heligt. Maktigt. Everest ar det berg vars topp ligger lite till vanster pa bilden och har en sloja av moln bakom sig.

Har uppen fanns aven ett museum som berattade bade om hur sherpa lever och om djur- och vaxtriket i nationalparken. En hel vagg var dedikerad at en Mingma Sherpa som visade sig vara var Mingmas kusin (men var en man)och som forestod parken - utsedd av Sir Edmund Hillary - och ocksa var Nepals representant i WWF och som mycket tragiskt dog i en helikopterolycka 2006 tillsammans med 20talet andra internationella och sherpastorheter. Han var en lite skitig snorunge nar han forsta gangen traffade Hillary och var citerad pa ett plakat : Han berattade for oss ochvara foraldrar att han skulle bygga en skola har och att vi skulle fa ga i den. Jag hade ingen aningom vad skola var, men var sa imponerad av den har lange mannen att jag bestamde mig direkt; skola verkar kul, dar vill jag ga. Det belv en mycket framgangsrik man av honom alltsa.

Det var imponerna de att lasa om honom och sorgligt att han skulle do alldeles for tidigt och efterlamna fru och tva barn.

Ned igen och sen frukost och senskensolen sa lockande att vi letade oss upp pa en takterass osm visade sig tillhora Mingmas kusin (hon kanner folk i varje by och varje vra, vanner, kusine eller syskonbarn) som sa snallt bjod pa kakor och te. Har satt vi t-shirt och shorts och lat solen branna en timme - vi hade ju vilodag - och agnade oss at att bygga roda blodkroppar. Skitjobbigt... Nar molnen kom var det lunchdags och sen slog vadret om helt: iskallt regn blev snoslask och vi kladde pa oss allt vi hade och det vi inte hade gick vi ut och handlade. Har i Namche finns ALLT en shopaholic pa outdoorbutiker kan onska. Alla utom Eva smugglade in pasar pa de kalla rummen (vi vill int eatt det ska synas att vi belastar Dolly och Gunnar med mer an vad vi packade i Kathmandu)och svartast balte i shopping visade sig aldst och yngst ha. Sofia och Elisabeth kom till och med for sent till middagen och Mingma suckade lite och sa att pasarna far vi lamna har och hamta upp pa nedvagen.

Namche bazar front of Kongde peak

Pemba Sherpa on top of the world

Vi har ocksa trakterat med historier fran Pemba och hans olika expeditioner. Han ar faktsikt ocksa en stor man. Mr Pemba. Senast han var uppe pa toppen var det me den flagga for typ social department for sherpas och vi fick se bilder nar han foraras medalj av socialminstern, fullkomligt dranks i vita sjalar (lycka och valgang) och uppvaktas pa en massa satt. Han har ocksa gjort en resa kanman saga. Uppvuxen i Khumjung, nagra ar i skola, sen barare i flera ar, darefter kock pa en del expeditioner (han var med till lager 3 med Johan Ernst Nillson pa hans 7 summits) och daretfer guide. Han jobbar hart, har latit bygga ett stort hus at sig och sin familj; fru och tre barn, arbetslett bygget av en sandig vag fram till huset och de andra sherpagrannarnas i omradet utanfor
Kathmandu som gransar till djungeln (han har sett tiger har flera ganger)och bestigit Everest tva ganger. Efter var tur kommer han hem ett par dagar sen sticker han till Everst och blir borta ett par manader for att omigen ga upp pa toppen. Darefter tillbaka nagra dagar och sen ivag pa nasta vandring, klattring eller vad det blir. Han har en sjyst dator (som han ar omottligt stolt over inte sa manga sherpas har datorer), bra mobiltefon, barn i skola, en motorcykel och varnar sin kultur sa mycket att det ar rorande. Han har viat bilder hela kvallen pa danser, brollop och hogtidsceremonier.

Nu borjar kylan krypa in lite i allrummet, men vi har trojor pa och fryser inte riktigt an. Varre ar det pa vara iskalla rum... Dar vill man inte vistas i onodan. Varmeflaskorna gor att vi anda kan se fram emot en varm natt i sovsacken. Tillsammans med tjocka extratacken och mossa ar det riktigt gosigt tycker vi alla.
En kul sak: nar vi atit klart var middag kom en japan fran ett sallaksap nagra bord bort och frade om han ffick ta kort pa oss! Det fick han, och straxtt kom han skompis och fragade samma sak, sa har satt vi och fick kanna hur det ar att vara sherpa och bli fotad av oss.

Hot and spicy - Chicken Sizzler

I morgon har vi sovmorgon, lamnar inte Namche forran vid nio. Hoppas att det inte snoar da.